Cestovanie vlakom po Slovensku sa stalo adrenalínovým športom. Väčšina z nás si za posledné mesiace pomaly stihla zvyknúť na množstvo horiacich, meškajúcich a špinavých vlakov. Mnohí z aj tak stále veria, že železnice sa predsa musia spamätať a urobiť niečo preto, aby cesta vlakom nebola utrpením.
So zmenou sa pokúsilo slovenským železniciam pomôcť aj dizajnérske štúdio Aufeer Design, ktoré verejnosti predstavilo celkom nový dizajn manuál, určený pre Železničnú spoločnosť Slovensko.
Pri jeho tvorbe sa nechali inšpirovať niektorými prvkami, ktoré sú pre Slovensko naozaj typické. Svoju rolu v novom návrhu však zohrala aj naša príroda, kultúra či história krajiny. Poťahy sedadiel sú inšpirované čičmanskými motívmi, podľa dizajnérov dávajú tieto vzory na dlhých tratiach a v medzinárodnej preprave na obdiv slovenské kultúrne dedičstvo.
Kapitolou samou o sebe je reštauračný vozeň, ktorý si zaslúžil celkom individuálny prístup. Pri jeho návrhu bol hlavnou inšpiráciou Dunaj. „Dynamickú líniu rieky, vynúcu sa krajinou, dopĺňajú luxusné materiály. Koža a drevené dekorácie prepožičiavajú tomuto priestoru v skutku prémiový vzhľad,” hovoria autori dizajnu.
Vizualizácie od štúdia Aufreer Design vyzerajú naozaj futuristicky a mnohí z nás by si zrejme vedeli predstaviť presadnutie z desiatky rokov starých vozňov do vozňov s takýmto šatom.
V realite sa však s interiérom, aký je tento, zrejme tak skoro nestretneme. Dobrou správou však je, že čiastočná modernizácia vlakom by mala nastať už čoskoro. ZSSK ju prisľúbili na trati Žilina – Praha a Bratislava – Košice, kde má pribudnúť 85 vynovených vozňov. ZSSK chce na tieto diaľkové trasy nasadiť nové vozne do roku 2021, nakoľko od roku 2010 sa do obnovy železničných vozňov investovalo len minimálne.
„V rámci modernizácie našich vlakov sme sa inšpirovali Slovenskom – jeho bohatou kultúrou, históriou aj prírodným dedičstvom. Ľudový motív čičmianskeho vzoru budú reprezentovať poťahy sedadiel a Dunaj bol predobrazom pre vytvorenie barových línií v reštauračnom vozni. Z materiálov, ktoré nebolo možné doteraz v našich vlakoch bežne vidieť, sme vsadili na drevený dekor.
Som presvedčený, že takáto forma prezentácie podporí nielen pozitívne vnímanie ZSSK, ale predovšetkým našej krajiny. A som hrdý, že k tomu prispejú aj naše nové vozne,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Nahlásiť chybu v článku