Vedci predstavili nový materiál, ktorý umožní novej generácii automobilov na vodíkový pohon zadržať a uvoľniť veľké množstvo plynu pri nižšom tlaku a nákladoch. Jeden gram tohto materiálu, ktorý obsahuje milióny malých pórov, má celkovú plochu ako futbalové ihrisko.
Vodík je extrémne ľahký. Pri bežnom atmosferickom tlaku auto musí mať na uskladnenie jedného kilogramu vodíka, ktorý vydrží na 100-kilometrovú jazdu, nádrž s obsahom zhruba 11-tisíc litrov.
Preto musia plyn uskladniť v nádrži pri veľmi vysokom tlaku, okolo 700 barov, pričom vozidlo dokáže uniesť štyri až päť kilogramov plynu, ktorý vydrží na maximálne 500 kilometrov. Takýto tlak je približne 300-násobne vyšší ako v pneumatikách auta a vyžaduje výrobu špeciálnych nádrží. To všetko zapríčiňuje zvyšovanie nákladov.
Výskumníci veria, že vyvinuli alternatívnu metódu ako uskladniť veľké množstvo vodíka pod nízkym tlakom
Vysoko porézny materiál na báze hliníka označujú ako kovovo-organickú štruktúru.
Jeho názov je NU-1501 a vyrobili ho z organických molekúl a kovových iónov, ktoré vytvárajú vysoko kryštalickú, poréznu štruktúru. Vedúci projektu Omar Farha z americkej Northwestern University v Evanstone ju prirovnal k špongii. „Pracuje na rovnakom princípe, na uskladnenie a vypustenie molekúl používame tlak,“ objasnil.
Kľúčovou výhodou NU-1501 je, že dokáže skladovať vodík a iné plyny pod oveľa nižším tlakom a nepotrebuje na to veľkú nádrž.
Tím vedcov získal skúsenosť s vývojom tohto materiálu v rámci projektu amerického ministerstva obrany na ochranu vojakov pred útokmi nervovými plynmi. Materiál už schválilo aj ministerstvo energetiky, no vedci potrebujú získať finančné prostriedky prostredníctvom nákupu od výrobcov áut, aby sa mohli venovať ďalšiemu vývoju.
Nahlásiť chybu v článku