Bez batérií si nevieme predstaviť moderný život. Máme ich v smartfónoch, v hodinkách, v notebookoch, ale tiež ich nájdeme v čoraz väčšom množstve elektromobilov. Aj preto je veľký potenciál v rozvíjaní uchovávania energie a pracovaní na najväčších problémoch, ktoré sa spájajú so súčasnými batériami.
Netoxická batéria
Azda najväčšie problémy súčasných batérií sa spájajú s ich ekologickou stránkou. Taktiež môžu, pri prerazení či skrate dokonca aj vybuchnúť, aj keď, treba poznamenať, nestáva sa to veľmi často. Avšak tieto problémy by mohli byť minulosťou.
Vedci totiž prichádzajú s novým typom batérie, označovanej ako „vodná“. Práve voda by nahradila nebezpečný chemický elektrolyt. Batéria využíva tiež kovy ako horčík či zinok, ktoré sú lacné a menej toxické ako súčasné materiály v batériách, uvádza Science Alert.
Štandardne, batéria uchováva energiu vytváraním toku elektrónov, ktoré sa pohybujú od kladného konca batérie k zápornému koncu. Keď sa elektrina spotrebúva, smerujú opačným smerom. Tekutina v batérii — elektrolyt, slúži práve na prechod elektrónov.
Vo vodnej batérii je elektrolytom voda s prídavkom solí. Je to teda značne ekologickejšie, ako kyselina sírová, alebo lítna soľ.
Prevencia pred výbuchom
Ďalšou významnou súčasťou vodných batérií je, že vedci, ktorí stoja za týmto objavom, prišli na spôsob, ako zabrániť ich skratu. Problémom sú tzv. dendrity, čiže drobné špicaté kovové výrastky, ktoré sa tvoria na anóde. Vedci ale pokryli anódu bizmutom, ktorý oxiduje a vytvorí hrdzu, ktorá potom pôsobí ako ochranná vrstva zabraňujúca tvorbe dendritov.
Hlavný autor štúdie o vodných batériách Tianyi Ma z univerzity v Melbourne tvrdí, že ich nové vodné batérie by mohli začať nahrádzať tie lítiové približne o 10 rokov. Technológiu ešte musia zdokonaliť, zlepšiť vlastnosti batérie a zväčšiť ich kapacity. Momentálne ale ich batérie, ktoré dokážu napríklad napájať hodinky, si aj po 500 nabíjacích cykloch stále zachovávajú až 85 % z pôvodnej kapacity.
Nahlásiť chybu v článku