Už vám niekedy napadlo, že z vašej pokrčenej plastovej fľaše, ktorú sa práve chystáte odhodiť do čierneho kontajnera, môže vzniknúť nový ruksak alebo topánky? Keby ste o tom vedeli, alebo keby ste to videli na obale fľaši, mohlo by to priaznivo ovplyvniť vaše rozhodnutie odhodiť túto fľašu do žltého kontajnera, tvrdia vedci v novej štúdii.
Vedeckí pracovníci z Penn State University a Boston College vydali v magazíne Journal of Marketing novú štúdiu, ktorá zistila, že ak je spotrebiteľom ponúknutý návrh, ktorý ukazuje, v čo sa môže premeniť ich nepotrebný odpad, recyklujú viac. Výskum sa zameriava na to, ako môže produktová transformácia významne zvýšiť recykláciu. Píše o tom magazín Science Daily.
S masovou výrobou plastov je na mieste obava o to, ako vynaložiť so všetkými tými nepotrebnými tonami plastu. Jednou s najlepších riešení je ich znovuvyužívanie. To sa týka, samozrejme, aj odpadu z iných materiálov. Podľa štúdie sa programy udržateľného odpadového hospodárstva stávajú základom súkromného sektora. Avšak spotrebiteľské návyky nestačia držať krok. Tím výskumníkov uskutočnil šesť štúdií, ktoré testujú, ako môže propagácia premeny recyklovaného odpadu v nový produkt zvýšiť mieru recyklovania.
Jednotlivé štúdie
V prvej štúdii boli účastníci výskumu vyzvaní k tomu, aby vyhodili do koša nepotrebný papier. Účastníci, ktorí videli recyklačnú správu obsahujúcu informáciu o tom, ako môže byť daný materiál opäť pretvorený na nový produkt – papier (80,5%) alebo iný produkt, ako napr. gitara (79,1%) – recyklovali viac ako tí, ktorým bola poskytnutá len všeobecná správa o triedení.
Druhá štúdia ukázala, že účastníci, ktorí videli reklamu na produkty vyrobené z identifikovaných plastových predmetov, recyklovali viac (87,7%) ako tí, ktorí videli reklamu na produkty, pri ktorých boli len zmienené recyklačné postupy.
Tretia štúdia sa zamerala na zistenie, či aj všeobecná informácia o premene odpadu bez uvedenia konkrétneho nového produktu dokáže zvýšiť mieru recyklácie. Výskumníci zistili, že aj jednoduchá správa o možnosti vytvorenia nového produktu, dokáže ľudí inšpirovať.
Posledné tri štúdie sa uskutočnili v teréne, kedy boli účastníci testovaní aj prostredníctvom internetu cez reklamné kampane alebo priamo počas futbalového zápasu. Výsledky opäť potvrdili, že na zvýšeniu miery recyklácie postačí dať ľuďom možnosť premýšľať o tom, že z ich nepotrebných predmetov môžu vzniknúť nové predmety.
Táto správa môže byť inšpiráciou pre výrobcov, ako motivovať konečných spotrebiteľov, aby boli ich produkty znova využívané. Určite žiadnej spoločnosti nespraví dobrú reklamu, keď sa ich produkt alebo obal povaľuje v prírode ako nepotrebný odpad.
journals.sagepub.com, sciencedaily.com
Nahlásiť chybu v článku