Nie je žiadnym tajomstvom, že rozdiel v bohatstve medzi prvým percentom a zvyškom celosvetovej populácie naďalej rastie. Tento rok bola uverejnená štúdia, ktorú uskutočnila spoločnosť Oxfam. Poukazuje na to, že len 8 mužov, s kontom 426 miliárd dolárov, má rovnaké bohatstvo ako najchudobnejšia polovica sveta.
Vo svojej knihe a cestovateľskej galérii ,,1% – privilégium v čase globálnej nerovnosti“ kurátor a fotograf Myles Little skúma komplexnú problematiku nerovnosti bohatstva tým, že v nej ukáže zaujímavú zbierku prác od rôznych fotografov. ,,Chcem, aby sa ľudia začali rozprávať viac o ekonomickej spravodlivosti, o našich prioritách a hodnotách spoločnosti,“ povedal pre agentúru Business Insider. ,,Oslavujeme naozaj tých pravých hrdinov alebo sú naše sympatie zavádzajúce?“ Myles Little dúfa, že práve toto sú otázky, na ktoré bude vedieť odpovedať každý, kto sa zúčastní jeho výstavy. Práve vtedy získajú exkluzívny pohľad do života super bohatých. Ponúkame vám malú ochutnávku niektorých fotografií.
„Varvara vo svojom domácom kine“, Moskva 2010, zo série Anny Skladmann „Malí dospelí“
Nápad usporiadať výstavu vznikol práve vtedy, keď bol Little na dovolenke v Mexiku. So svojím kolegom diskutovali o fotografiách, bohatstve a nerovnosti ľudí. Little sa podľa týchto troch prelínajúcich línií inšpiroval. Tento obraz ,,Varvara vo svojom domácom kine“ skúma, aké je to vyrastať ako privilegované dieťa v Rusku. Little povedal, že autorka fotografie popisuje tento obrázok akoby to bol motýľ, ktorý sa snaží uniknúť.
Cheshire, Ohio 2009, zo série Daniel Shea „Odstraňovanie hôr“
Tento obrázok pochádza zo série „Odstraňovanie hôr“, ktorá skúma vplyv uhoľného priemyslu na kultúru a krajinu Apalachie. Little si vybral túto fotografiu pre jej zlovestný tón. Fotografia poukazuje na environmentálne náklady na spotrebu. ,,Tieto vysoké náklady by mohli byť ukryté radšej za pekným vysokým radom stromov, ale v skutočnosti budú mať vplyv na ostatných ľudí bývajúcich v okolí,“ poznamenal Little.
Stráženie bane, Tanzánia, 2011, David Chancellor
,,Táto fotografia pochádza z diamantovej bane v Tanzánii a v tejto sérii autor dokumentuje aj chudobných miestnych obyvateľov, ktorí žijú v blízkosti bane a ktorí sa snažia získať stopy diamantového prachu alebo horniny,“ povedal Little.
,,Raj súčasnosti“, 2008 Peter Bialobrzeski
Little vedel, že do svojej výstavy nevyberie typické obrázky, ktoré symbolizujú a ukazujú bohatstvo také, ako ho poznáme z bulváru a cez Hollywood. Táto fotografia dokumentuje prírodu, ktorá je umelo osvetlená veľkými Ázijskými mestami. ,,Chcel som ukázať úžasnú a fantastickú ekonomickú aktivitu. Je naozaj dôležité vyzdvihnúť produktivitu práce na výstave, ktorá hovorí aj o ekonomike“, prezradil Little.
Šanghaj, 2002, Greg Girard
,,To, čo som na tomto obrázku miloval, je ako mocne zachytil bohatstvo a chudobu, krásu a zničenie“, povedal Little o fotografii Šanghaja.
2013, Paolo Woods and Gabriele Galimberti
,,Chcel som urobiť výstavu, ktorá by zachytávala aj krásne a vzácne predmety,“ poznamenal Little. Na tomto obrázku človek pláva v plaveckom bazéne v hoteli Marina Bay Sands na 57. poschodí s panorámou finančnej štvrte v Singapure.
Hollywood, Kalifornia 2007, z knihy Jesse Chehak
„Hollywood, Kalifornia“ je z knihy, ktorá skúma ikonické krajiny amerického západu. Little vybral obrázok, pretože ukazuje hollywoodsky symbol obrovskej finančnej a kultúrnej sily spôsobom, ktorý je menej odpúšťajúci alebo jednoducho spôsobom, ktorý nie je slávnostný.“
Rímske kopce, 2012 Michael Light
Táto fotografia – vzdušný pohľad na komunitu v meste Henderson v Nevade, vytvorila otázku udržateľnosti. Tento obraz hovorí o ekologických dôsledkoch privilégií. Zelená tráva (na púšti v Nevade) potrebuje veľa vody. Môže byť tento jav vôbec udržateľný? Ako dlho?
Beznohý muž čistí hviezdu na chodníku slávy, Hollywood, 2005, Juliana Sohn
,,Bezmocný oslavujúci silu“ je niečo, čo sa dá vidieť v Amerike naozaj často.
Kazateľ, 2011, Chris Anderson
Pouličný kazateľ na Wall Street vyzýva ľudí na pokánie. Little tvrdí, že je to jeden z kultových obrazov financií v Amerike.
Park, 2004, Jesse Chehak
,,Nemyslím, si že všetci bohatí ľudia sú darebáci. A to je dôvod prečo som vybral aj tento obrázok,“ povedal Little. Park High Line v New Yorku bol postavený vďaka obrovským darom od bohatých jedincov.
Fotografie, ktoré ukazovali bohatstvo všetkých kútov sveta, ho vnímali z rôznych strán a uhlov pohľadu. Bohatstvo nie je len o luxuse, slobode a dokonalosti. A už vôbec negarantuje životné šťastie človeka. Koniec koncov, nie je dôležité, čo všetko máme, ale koľko ľudí pri nás stojí.
Nahlásiť chybu v článku