S novým rokom prichádzajú aj nové prípady podvodných a phishingových aktivít, ktoré zneužívajú meno Slovenskej pošty. Pošta upozorňuje verejnosť na podvody zamerané na získanie citlivých údajov jej klientov prostredníctvom SMS správ a e-mailov, ktoré môžu vzbudzovať dojem, že sú odoslané z pošty.
Zákaznícke centrum zaznamenalo aj zvýšený počet hlásení o podvodných volaniach, a preto apeluje na obozretnosť a ponúka konkrétne rady, ako ich včas rozpoznať. V posledných týždňoch niektorí Slováci dostali SMS z čísla s predvoľbou Maroka so žiadosťou o doplnenie kontaktných údajov alebo správu s informáciou o tom, že ich balík bol vrátený na sklad kvôli nepresnej adrese.
Zaznamenali podvodné správy aj telefonáty
Slovenská pošta zaznamenala viac ako 50 rôznych typov podvodných e-mailov a SMS, ktoré vyzývajú adresátov k úhrade platieb za doručenie zásielky, aktualizácii údajov o doručení, doplneniu chýbajúcich informácií v adrese doručenia, úhrade poplatku za prekročenie váhy zásielky či zapojeniu sa do súťaží a prieskumov. Tieto správy často obsahujú link na falošnú webovú stránku, kde požadujú zadanie platobných údajov.
Pri telefonátoch sa podvodníci môžu vydávať za zamestnancov pošty a žiadať osobné údaje alebo poplatok. Slovenská pošta zdôrazňuje, že jej pracovníci nikdy nevolajú z utajeného telefónneho čísla a nikdy nežiadajú úhradu poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS.
Treba skontrolovať všetky údaje
Ak dostanete správu, ktorá obsahuje žiadosť o platbu cez odkaz alebo prílohu, ide pravdepodobne o podvod. V prípade doručenia podozrivého e-mailu odporúča pošta skontrolovať odosielaciu e-mailovú adresu a podacie číslo zásielky. Podvodné správy často obsahujú aj nepravdivé údaje, ako nesprávne číslo zákazníckeho centra.
Ak máte pochybnosti o hodnovernosti správy, overte si informácie na oficiálnom webe Slovenskej pošty. Na podozrivé e-maily nereagujte a neklikajte na priložený link. Ak vás niekto kontaktuje telefonicky a žiada platbu alebo osobné údaje, prerušte hovor a kontaktujte poštu. Slovenská pošta sa neustále snaží zvyšovať bezpečnosť svojich zákazníkov a klientov vyzýva, aby boli ostražití pri komunikácii cez elektronické kanály. Viac informácií o bezpečnosti a podvodoch nájdete na webe Slovenskej pošty.
Nahlásiť chybu v článku