Foto: Unsplash / ZSSK (Instagram)

Naskakovať alebo vyskakovať z vlaku, ktorý je v pohybe, je veľmi zlý nápad.

Niekedy ide čas proti nám, a veci stíhame na poslednú chvíľu. V prípade, ak ste už niekedy meškali na vlak, a naskočili doň počas toho, ako sa začal rozbiehať, nielenže ste ohrozili svoje zdravie, ale hrozila vám aj vysoká pokuta.

Článok pokračuje pod videom ↓

Netreba sa spoliehať na to, že vaše vlakové spojenie bude meškať, nie je to pravidlom pri každom vlakovom spojení na Slovensku. Naskakovať do alebo vyskakovať z idúceho vlaku je, samozrejme, zakázané. Cestujúci zodpovedá za to, že „do vlaku nastúpi alebo z neho vystúpi len vtedy, ak vlak nie je v pohybe. Ak je vlak v pohybe, cestujúci nesmie do neho nastupovať ani z neho vystupovať, otvárať a odisťovať dvere vozňov, vykláňať sa z okien a zdržiavať sa na stúpadlách alebo spojovacích mostíkoch,“ uviedol pre interez hovorca ZSSK, Tomáš Kováč.

Za nerešpektovanie týchto pravidiel vám hrozí sankcia, cestujúci ju môže dostať „za narúšanie bezpečnej, pokojnej a pohodlnej prepravy ostatných cestujúcich, do ktorej môže byť zahrnuté aj nastupovanie/vystupovanie do/z idúceho vlaku. Takéto narušenie bezpečnej prepravy sa sankcionuje 50 eurami,“ uvádza ZSSK.

Neskúšajte to

V prípade, ak sa cestujúcemu do idúceho vlaku nepodarí nastúpiť, alebo z neho vystúpiť a spadne pritom do priestoru nástupišťa či koľají, vlakový personál okamžite zatiahne záchrannú brzdu a mimoriadne zastaví vlak, pričom privolá rýchlu zdravotnú pomoc (RZP).

Kvôli vášmu neuváženému konaniu môže dôjsť aj k zastaveniu vlakovej dopravy, v tomto prípade sú sankcie vyššie: „Cestujúci podľa Prepravného poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko (PP ZZSK) zaplatí sankciu v prípade, že dôjde z týchto príčin k neoprávnenému zastaveniu a zdržaniu vlaku. Sankcia sa odvíja od kategórie vlaku a času jeho zdržania,“ uviedol pre interez hovorca ZSSK, Tomáš Kováč.

Zdroj: ZSSK

Ak je navyše z tohto dôvodu privolaná na miesto skutku polícia, cestujúcemu hrozí pokuta aj z ich strany.

Známe prípady

Na Slovensku je známych viacero prípadov, kedy sa ľudia pokúšali dostať do vlaku v čase, kedy bol už v pohybe. Napríklad v januári roku 2022 73-ročná žena naskakovala do idúceho vlaku na železničnej stanici v Trnave, pričom pri nástupe padla do kolajiska. „Na celý incident sa s hrôzou pozerali nielen cestujúci, ale aj rušňovodič z druhého vlaku, ktorý ihneď upozornil výpravkyňu. Tá dala urýchlene znamenie na zastavenie vlaku,“ napísala vtedy polícia. Našťastie, nič vážne sa jej nestalo.

Toľko šťastia však v lete tohto roka nemal 90-ročný muž. Starčekovi sa nepodarilo v Trenčíne nastúpiť do idúceho vlaku, rýchlikom bol zachytený a vtiahnutý do koľajiska. To malo za následok amputáciu jeho ľavej dolnej končatiny, o prípade sme písali v samostatnom článku.

Prečo sa dajú dvere otvoriť, keď je vlak v pohybe?

V praxi sa však ukazuje, že vo väčšine vlakov je možné otvoriť dvere aj po vypravení vlaku. „Po prekročení rýchlosti 5 km/h sa dvere zablokujú a nedajú sa otvoriť ani zvonku, ani zvnútra,“ informovala ZSSK. Absolútne blokovanie dverí pri pohybe vlaku je „dnes súčasťou novododaných a modernizovaných osobných vozňov a ucelených elektrických a dieselových jednotiek Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Novými systémami je vybavených cca 550 osobných vozňov“.

Železničná spoločnosť však pracuje na vytvorení jednotných systémov v jednotlivých súpravách. „No do všetkých vozidiel (najmä tých staršej výroby), bohužiaľ, nie je technicky možné namontovať najnovšie systémy.“ Spoločnosť nám to v stanovisku vysvetlila na príklade Škody Felície z roku 1999, do ktorej sa tiež už v súčasnosti nedá namontovať napríklad adaptívny tempomat.

Uložiť článok

Najnovšie články