Fond na podporu umenia (FPU) je verejnoprávnou inštitúciou, ktorej poslaním je vytvárať podmienky pre rozvoj a podporu umeleckej tvorby, umeleckých aktivít, kultúry, kreatívneho priemyslu, tvorby umeleckých diel a ich sprístupňovanie. Podporuje kultúru a umenie naprieč celým Slovenskom. Od 1. augusta tohto roka vstúpila do platnosti novela zákona o FPU z dielne Ministerstva kultúry SR (MK SR) pod taktovkou Martiny Šimkovičovej, ktorá jeho fungovanie výrazne zmenila.
O prerozdeľovaní dotácií už nerozhodujú odborné komisie, ale Rada FPU. Väčšinu jej členov tvoria nominanti MK SR, ktorí sa nezúčastňujú zasadnutí a tým blokujú funkčnosť nielen Rady FPU, ale aj samotného fondu. Meškajú výzvy i dotácie. Hrozí, že mnohé projekty sa k financiám nedostanú a v roku 2025 veľká časť kultúry zomrie.
V utorok 17. decembra sme vás informovali o tom, že práve Šimkovičovej nominanti plánujú ochromiť FPU a schváliť dokument, ktorý by zavádzal nový štatút FPU. Ten by, okrem iného, znamenal aj zmenu štruktúry podpornej činnosti, ktorá bola doteraz fondom poskytovaná.
Schválený mohol byť na zasadnutí o deň neskôr, 18. decembra. Aj keď bola Rada FPU uznášaniaschopná, nový štatút prijatý nebol. Rozhodnúť sa o ňom má na zasadnutí 29. januára 2025.
Rada však schválila nové znenie rokovacieho poriadku, ktoré rozširuje dôvody na odvolanie predsedu rady a zavádza nové právomoci pre členov rady. Riaditeľ fondu aj predseda Rady FPU po zasadnutí informovali o tom, že schválený rokovací poriadok predložia na posúdenie dozornej komisii. Viaceré prijaté zmeny totižto považujú za sporné.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ľudovít Nápoký z Kultúrneho štrajku a platformy Anténa – sieť pre nezávislú kultúru si myslí, že kroky šéfky kultúry a generálneho tajomníka služobného úradu smerujú k tomu, že na čelo FPU budú dosadení ľudia, ktorí budú napĺňať ich predstavy a plniť ich príkazy. Nominanti, ktorí boli do Rady FPU dosadení, nemajú mať žiadne odborné ani morálne predpoklady na to, aby riadili inštitúciu rozhodujúcu o celej kultúre a umení na Slovensku.
V rozhovore pre interez vysvetľuje, ako sa Fond na podporu umenia po prijatí novely zákona zmenil, prečo si myslí, že nominanti rezortu kultúry v Rade FPU nie sú kompetentní vykonávať svoje funkcie a hovorí aj o snahe o odstavenie „liberálneho umenia“.
„Z nových členov je cítiť pomstychtivosť, pretože oni sami sú neúspešnými žiadateľmi o dotácie a vnímajú to ako liberálne sprisahanie ľudí, ktorí sú v komisiách a celkovo v kultúre. Podľa nich nastal čas, aby liberálna kultúra a liberálne organizácie dostali stopku,“ hovorí a dodáva, že v skutočnosti tento naratív neplatí, pretože kroky, ktoré ministerstvo robí, neohrozujú iba nezriaďovanú kultúru, súčasné alebo experimentálne umenie, ale aj tradičné umenie, knižnice, galérie, umelecké spolky, aktivity znevýhodnených skupín a podobne.
Ako odpoveď na rozklad kultúry, čoho súčasťou sú aj zmeny v FPU, vzniklo koordinované hnutie kultúrnej scény na Slovensku – Kultúrny štrajk. Ten žiada „kompetentné a odborné spravovanie rezortu, ktoré ctí slobodu, práva a odbornosť ľudí pôsobiacich v rezorte a svojou činnosťou prispieva k zveľadeniu podmienok vzniku a pôsobenia kultúry na Slovensku“. K dnešnému dňu je v štrajkovej pohotovosti 4084 ľudí, 416 organizácií a 163 miest.
FPU vznikol v roku 2015 a jeho úlohou je podporovať umenie a kultúru naprieč celým Slovenskom. Ako v súčasnosti funguje?
Fond na podporu umenia je verejnoprávny fond, ktorý prerozdeľuje verejné financie. Donedávna pracoval s rozpočtom 20 miliónov eur, od roku 2025 bol navýšený na 30 miliónov eur.
Po zmene zákona, ku ktorej došlo k 1. augustu 2024, začal fond postupne fungovať úplne iným spôsobom. Aktuálne môžeme skôr povedať, že nefunguje.
Novelou zákona o FPU prišla odborná komisia o rozhodovaciu právomoc. Tá sa teraz sústreďuje v rukách Rady. Čo presne sa zmenilo a odkiaľ sa títo ľudia vzali?
Zákon odobral kompetenciu rozhodovať odborným komisiám, ktoré posudzovali projekty. Ich rozhodnutia boli nemenné, Rada ani riaditeľ nemali možnosť vstupovať do toho. Komisie tvorilo veľké množstvo ľudí, odborníci, ktorí boli náhodne losovaní. Nad rozhodovaním strávili hodiny, študovali, stretávali sa, diskutovali.
Nahradila ich Rada FPU, ktorá sa z 8 rozšírila na 13 členov. Od začiatku bolo zjavné, že ľudia, ktorí tam boli dosadení, nemajú predstavu o tom, ako fond funguje. Mali naivné a infantilné očakávania, nevyznali sa v základnom fungovaní fondu. Väčšina z nich sa ani po týždňoch nedokázala zorientovať a nie je schopná vykonávať svoju pozíciu. Viacerí z nich boli prekvapení z toho, čo všetko nový zákon prináša a spôsobuje.
Komisie fungujú ďalej, ale už iba ako poradný orgán. Práca tých ľudí zostala rovnaká, ale ich odporúčanie už nie je rozhodnutím, Rada má možnosť ignorovať ich a rozhodnúť úplne inak.
Čo sa týka fungovania Rady, ukázalo sa, že vedenie ministerstva kultúry – Martina Šimkovičová alebo Lukáš Machala (generálny tajomník služobného úradu MK SR, pozn. red.) majú záujem na tom, aby na čele FPU sedeli ľudia, ktorí budú napĺňať ich predstavy a plniť ich inštrukcie a príkazy. Nemajú odborné, ale ani morálne predpoklady na to, aby boli schopní zapájať sa do debaty a viesť FPU.
Považujete nominácie rezortu kultúry za sporné?
Niektorí z nominantov hneď po prvom zasadnutí odišli pre konflikt záujmov. Jeden z členov, Ján Hrkút, bol po mesiaci odvolaný, pretože neplnil pokyny Machalu a Petra Grutku (generálny riaditeľ sekcie verejného obstarávania a správy majetku MK SR, pozn. red.).
Za verejnú správu, za obce a kraje bol nominovaný Slavomír Lopúch. Nikto ale nevie, kto ho nominoval. Asociácia SK8 vyhlásila, že ponúkla päť kandidátov, no napokon bol do Rady dosadený niekto, kto medzi ich nominantmi nebol. Ministerstvo, samozrejme, nie je zaviazané tým, čo povie SK8, ale je otázne, aký ďalší veľký hráč nominoval niekoho, kto je relevantnejší ako dohoda ôsmich samosprávnych krajov.
V Rade FPU sedia minimálne traja ľudia, ktorí nikdy nikomu nepredložili žiadny životopis, popis na web fondu. Zákon o FPU hovorí, že do Rady môže ministerstvo vymenovať len ľudí, ktorí majú minimálne päťročnú prax v odbore umenia a kultúry, kreatívneho priemyslu. Toto sú ale ľudia, ktorí nie sú dohľadateľní, prípadne, ak o nich na internete aj niečo nájdete, zistíte, že ich skúsenosti a prax nie sú práve z kultúrneho priemyslu.
Keď sme ministerstvo kultúry žiadali o predloženie ich životopisov, odpovedalo, že všetci nominanti podmienky spĺňajú, ale o ich životopisy sa deliť nemôžu pre to, že obsahujú citlivé osobné údaje.
Rada, ktorá má kompetencie rozhodovať o celej kultúre a umení na Slovensku, sa skladá z ľudí, ktorí nemajú skúsenosti a nie sú kompetentní zabezpečiť základný chod inštitúcie.
Rada FPU znefunkčnila komisie. Dochádza k snahám o ovládnutie fondu?
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- čo znamená prijatie nového štatútu FPU pre kultúru a umenie;
- prečo je navýšenie rozpočtu FPU problém;
- aká budúcnosť čaká umenia a kultúru na Slovensku a či sú v ohrození aj obľúbené projekty alebo festivaly;
- či súhlasí s tým, že „kultúra má byť slovenská a žiadna iná“.
Po zakúpení predplatného tiež získaš
- Články bez reklám na Interez, Odzadu, EMEFKA, Startitup, Fontech
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Prístup k exkluzívnym benefitom
Nahlásiť chybu v článku