Medzivojnové odbobie bolo na území Nemecka veľmi náročné. Nedostatok pracovných pozícií a tovarov spôsoboval krízu a nespokojnosť tamojších obyvateľov. Potom sa však moci chopil Adolf Hitler, z ktorého vlády vzišlo veľa zlého, no zároveň aj automobilka Volkswagen, ktorá sa neskôr vypracovala medzi najsilnejšie automobilové spoločnosti sveta.
Vlastniť auto v 30. rokoch minulého storočia bolo ozajstným privilégiom. Vraví o tom aj samotná štatistika z medzivojnového Nemecka, kde mal auto vo vlastníctve len 1 z 50 ľudí. Alternatívou, ktorá vedela prepraviť človeka a zároveň nebola finančne extrémne náročná, boli v tej dobe motorky.
Medzi nemeckými obyvateľmi tak chýbalo na trhu auto, ktoré by odviezlo viacero ľudí a zároveň bolo finančne dostupné. Pre elitnejšiu skupinu ľudí s väčším majetkom existovali už modely od Mercedesu, BWM či československého výrobcu Tatra T77, ktorá bola špeciálne obľúbeným vozidlom.
Prichádza Volkswagen, auto pre každého
Práve problémy takéhoto druhu boli vodou na mlyn pre vtedajšieho ríšskeho kancelára, Adolfa Hitlera. Ten nedostatok vozidiel a problémy s dopravou pričlenil k svojim propagandistickým projektom a okrem siete diaľníc sa rozhodol finančne podporiť sériovú výrobu finančne dostupných automobilov.
Vláda pod správou nacistov tak v máji 1937 založila spoločnosť Volkswagenwerk, ktorú spravoval Nemecký pracovný front. Sídlo firmy bolo a aj dodnes je v meste Wolfsburg, v ktorého okolí dokonca nacisti vybudovali veľkú fabriku aj s ubytovacím zariadením pre pracovníkov.
Hlavným cieľom Volkswagenu, ktorého voľný preklad znamená „ľudové vozidlo“, bolo vytvoriť rýchle a priestranné auto, ktoré odvezie dvoch dospelých ľudí a tri deti. Projekt si však od začiatku vyžadoval množstvo financií, s ktorými však vďaka Hitlerovej podpore nebol spočiatku problém.
Cena hromadne vyrábaného auta, ktorý sa dal prirovnať k prototypu dnešného modelu Volkswagen Beetle, mala prtedstavovať 990 ríšskych mariek, čo je v prepočte na dnešnú dobu približne 4 000 eur. Problémom však bolo, že priemerný týždenný plat v Nemecku predstavoval len okolo 32 mariek.
Vláda tak zostavila akýsi splátkový kalendár s mottom „Fünf Mark die Woche musst du sparen, willst du im eigenen Wagen fahren“ (Ak chcete jazdiť vo vlastom aute, musíte si týždenne odložiť 5 mariek.) Táto taktika vzbudila v ľuďoch obrovský záujem o kúpu auta, o čom svedčí minimálne 330 000 prihlásených obyvateľov do projektu.
Ferdinand Porsche a druhá svetová vojna
Prototypov a návrhov na idálne auto prichádzalo pomerne mnoho, no kompetentní si na návrh a konštrukciu vybrali Ferdinanda Porscheho, nemeckého technika, ktorý sa narodil na území dnešného Česka.
Porsche v roku 1938 predstavil karosériu nového vozidla od Volkswagenwerk, ktorý dnes poznáme pod názvom Beetle. Volkswagen tak pomohol nakopnúť aj muž, ktorý neskôr založil automobilku Porsche.
„Toto auto bolo vyrobené pre masy ľudí. Cieľom tohto auta bude odpovedať na potreby občanov a prinášať im do života radosť,“ povedal Adolf Hitler na nacistickom zhromaždení, kde ľuďom predstavil svoju víziu a plány na výrobu ľudového auta. Tento model sa však nevolal od začiatku Beetle, ale tzv. KdF (Kraft durch Freude, vo voľnom preklade sila cez radosť, pozn.).
Ošiaľ z niečoho nového a dostupného bol pre ľudí veľkým pozitívnym bodom v neľahkej dobe, no v tej chvíli len málokto tušil, aká doba sa eštelen blíži. V obrovských fabrikách začali od roku mája 1938 zhotovovať objednané modely áut, na ktoré zapísaní ľudia netrpezlivo čakali.
V skutočnosti sa však do začiatku druhej svetovej vojny vyrobilo len zopár áut a podľa zdrojov nebolo ani jedno doručené čakajúcim kupcom. Jeden kabriolet sa, prirodzene, ušiel ako dar pre Hitlera na jeho 55. narodeniny.
Náhla zmena vo výrobe a otrokárska práca
Keďže situácia v krajine sa rýchlo zmenila, výrobné haly Volkswagenu zmenili produkciu áut pre bežných ľudí na výrobu vojenských vozidiel. V závode Volkswagenu totiž pracovali počas vojny mnohí väzni z koncentračného tábora Arbeitsdorf.
Spoločnosť až v roku 1998 priznala, že počas druhej svetovej vojny využívali až 15 000 väzňov. Podľa vybraných nemeckých historikov sa však odhaduje, že až 80 % pracovnej sily Volkswagenu počas vojny tvorila skupina ľudí zajatých v koncentračnom tábore. Táto taktika mala byť nariadená priamo od manažárov výroby, ktorí v tom videli lacnú a neúnavnú pracovnú silu.
Odhalenie a zisťovanie podobných neľudských činov pod značkou Volkswagen prinútili spoločnosť, aby začiatkom 21. storočia zriadila reštitučný fond pre rodiny obetí.
Povojnové obdobie
V roku 1945 bola továreň a jej okolie výrazne narušené kvôli bombardovaniu. Nastala teda otázka, či sa celý koncept a výroba jednoducho demontujú, alebo sa nemeckí a britskí spolupracovníci pokúsia o reštart podniku s jeho pôvodným cieľom – vyrábať autá pre ľudí.
Vojenský pridelenec z Veľkej Británie, Ivan Hirst, dostal na starosť opätovný štart výroby, pričom mnohé z jeho vyjadrení naznačovali fakt, že celý Volkswagen bol vytvorený len ako politické zviera, nie ako komerčný projekt.
Po skončení vojny sa z Volkswagenu stal absolútny hit. Vďaka obnoveniu výroby a pomoci z britskej strany sa autá začali posielať aj do Spojených štátov amerických, kde sa však predaj rozbiehal o čosi ťažšie vzhľadom na nacistickú minulosť automobilky.
Moderná éra Volkswagenu
Ešte v roku 1960 sa firma predajom 60 % akcií zbavila od nadriadenosti štátu, pričom do roku 1970 už Volkswagen prevádzkoval fabriky v Mexiku, Brazílií, Číne či v Spojených štátoch. V 80. rokoch vstúpili na trh aj dodnes ikonické modely Golf a Passat, ktoré sa rokmi vyvýjajú a prinášajú nové technológie.
Volkswagen je dnes gigantom v automobilovom priemysle, pričom do VW Group patria okrem iného aj značky ako Audi, Seat, Lamborghini, Škoda či napríklad Bentley. Firma, ktorá sa za roky 2016 a 2017 postavila na čelo svetového predaja áut, tiež stavia na prvé miesto udržateľnosť, o čom svedčí mohutný nárast výroby elektromobilov.
Auto od Volkswagenu, ktoré možno vlastníte aj vy, si tak za viac než 80 rokov prešlo obrovskými vzostupmi aj pádmi a firma, ktorá mala slúžiť na Hitlerovu propagáciu, je dnes zodpovedným a silným hráčom na svetovom automobilovom trhu.
Nahlásiť chybu v článku