YouTube sa poslednýkrát ohliada za minulým rokom a prináša rebríček najúspešnejších reklám YouTube Ads Leaderboard 2020. Spoločných majú hneď niekoľko atribútov – silný hudobný motív, známe tváre z televíznych obrazoviek, ale aj z YouTubu a, samozrejme, to všetko našité na diváka YouTubu.
Aj keď mnohí užívatelia považujú videoreklamy na sociálnych sieťach, vrátane YouTube za otravné, stále existujú aj také, ktoré divákov v nemalej miere oslovia a zasiahnu. Presne to sa dá povedať aj o desiatke najúspešnejších slovenských reklám, ktoré v roku 2020 doslova zničili internetový priestor. Mnohé z nich boli nielen mimoriadne kreatívne, ale v neposlednom rade chytľavé. Ktorým sa podarilo uspieť najviac?
Veselé ponožky, ktoré „útočia“ ešte aj dnes
Divácky najúspešnejšou reklamnou kampaňou v rebríčku YouTube Ads Leaderboard sa za rok 2020 stali, Veselé ponožky čo nemajú páru od spoločnosti Dedoles a ich kreatívnej agentúry Somebody & Somebody. Hlavným motívom reklamného spotu sú tancujúce škrečky, ktoré tancujú na originálnu pieseň s príznačným názvom Wild Hamster Party.
„Hľadali sme výrazný komunikačný koncept, ktorý po prvé dokáže dobre odprezentovať naše produkty, po druhé zdramatizuje ich veselosť a po tretie vytvorí jedinečné znaky typické pre Dedoles. Hlavným cieľom bolo zvýšiť povedomie o značke Dedoles,“ vysvetľuje Richard Mareček, Head of Brand Strategy v spoločnosti Dedoles.
Silný hudobný motív dokáže zázraky
Na silný hudobný motív vsadili aj v Zlatom Bažantovi. Reklama sa nesie v štýle retro hitov 70. rokov. O produkciu slovenskej verzie ústrednej piesne Rasputin od Boney M. sa postaral Viktor Hazard.
Spolupráca Coop Jednoty a agentúry Jandl prináša ďalší príbeh baču a honelníka. No tentokrát si do mixu prizvali slovenského speváka Mira Jaroša, známeho svojou tvorbou pre deti a odpromovali tak nálepkový album Na tom našom dvore, ktorý deťom približuje život na slovenskom gazdovstve.
„Tentokrát vsadili kreatívci na vtip, animácie, emócie, silný príbeh a hudbu. Až 95 % reklám na YouTube je prehrávaných so zvukom, a preto je nutné pri tvorbe kampane myslieť aj na zvukový doprovod, pretože správne zvolená hudba dokáže diváka pri reklame udržať,“ komentuje tohtoročné výsledky Petr Houzar, obchodný riaditeľ YouTubu pre Českú republiku a Slovensko.
Uspeli aj operátori či známe reťazce
V rebríčku nechýbajú ani slovenskí telekomunikační operátori. Kým ústrednou témou kampane Orange Slovensko, ktorá získala 4. priečku, bol záložný internet pre prípad, ak vám doma nečakane vypadne bežný , u O2 Slovensko to bola možnosť pridať si hudobnú aplikáciu Tidal do ich O2 Smart paušálu. Ten skončil v tesnom závese na 5. mieste.
Popradská káva vo svojej reklame poukazuje na našu závislosť od „scrollovania“ v kaviarňach s rapujúcim Milanom „Junior“ Zimnýkovalom a nervóznym palčekom. Za touto kampaňou stojí kreatívna agentúra Zaraguza.
V rebríčku figuruje na 8. mieste McDonald’s s prezentáciou spôsobov, ako sa vieme podeliť o hranolky, nuggetky či cheeseburger. „YouTube je pre nás skvelý spôsob, ako s mladšou cieľovkou dlhodobo hovoriť o veciach, ktoré väčšinou nikoho príliš nezaujímajú, napr. o surovinách alebo recyklácií. Zároveň však Mekáč stále ukazujeme tak, ako ho ľudia milujú a divákov predovšetkým bavíme. Práve vďaka tejto kombinácii sa nám postupne darí pozitívne meniť vnímanie značky ako takej,“ hovorí Lukáš Kořínek, Managing Director kreatívnej agentúry Bubble, ktorá stojí za kreatívou kampane a s McDonald’s dlhodobo spolupracuje.
Známe tváre v reklamách
Reklamná kampaň „Prichádza Džastin Výber“ od Kauflandu ukazuje divákom YouTubu ako hravo, ale s dôrazom na bezpečnosť nakúpiť v Kauflande. V rámci kampane využili Lukáša Frlajsa, známu tvár YouTubu z humoristickej dvojice Zrebny & Frlajs. Na známu tvár, no z úplne iného prostredia, vsadil St. Nicolaus. Slovenský MMA šampión Attila Végh v reklame na ich Borovičku Borec ukázal, ako by sa mali správni borci správať v krčme. Kreatívne kampaň zastrešila agentúra Mannschaft.
Rebríček TOP 10 reklám na slovenskom YouTube za rok 2020 uzatvára kníhkupectvo Martinus, ktoré vo svojej vianočnej kampani jednoducho vsadilo na motto „Ak mi radosť urobiť chceš, kúp mi radšej knihu“. Vychádzali pritom z vlastného prieskumu, kde im až 7 z 10 Slovákov potvrdilo, že najlepší vianočný darček je kniha. Hudobný motív kampane nebol žiaden iný než ten „Kúp mi knihu“ od Mira Žbirku, ktorý sa v samotnej reklame aj objavil.
Vyhodnotenie najúspešnejších reklamných kampaní na slovenskom YouTube prebieha v súlade s globálnymi kritériami YouTube Ads Leaderboard. Finálne poradie je zostavené na základe algoritmu, ktorý zohľadňuje počet videní, mieru organického zhliadnutia videa voči všetkým zhliadnutiam, mieru interakcie (palce či zdieľanie), čas strávený sledovaním videa a podobne.
Nahlásiť chybu v článku