Mnohí významní používatelia sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter prišli na základe nových pravidiel zavedených Elonom Muskom o modré označenie overenia ich účtov, ktoré ich pomáhali odlišovať od podvodníkov. Informuje o tom agentúra AP.
Po niekoľkých neúspešných štartoch začal Twitter vo štvrtok odstraňovať tieto označenia z účtov, ktoré neplatia mesačné poplatky. Platforma mala pritom na základe pôvodného systému overovania účtov asi 300-tisíc overených používateľov, medzi ktorými boli novinári, športovci a rôzne ďalšie osobnosti.
Medzi tými, ktorých označenia už zmizli, sú napríklad Beyoncé, pápež František, Oprah Winfrey či bývalý americký prezident Donald Trump.
Poplatky za zachovanie modrého označenia sa pohybujú od osem dolárov mesačne pre individuálnych používateľov až po základný poplatok tisíc dolárov mesačne za overenie organizácie, ku ktorému sa pripočítava ďalších 50 za každý súvisiaci účet alebo účet zamestnanca.
Twitter pritom jednotlivé účty neoveruje, aby sa uistil, že sú tým, za koho sa vydávajú, ako to bolo v prípade predchádzajúcej kontroly, v rámci ktorej označovali účty verejne známym osobám a ďalším na platforme pred Muskovým príchodom.
Basketbalová hviezda LeBron James, spisovateľ Stephen King či herec William Shatner, známy zo Star Treku, sa k plateniu odmietali pridať, no vo štvrtok všetci traja stále mali označenia na svojich účtoch.
King dokonca napísal, že za nič nezaplatil. „Môj twitterový účet hovorí, že som si predplatil Twitter Blue. Nepredplatil. Môj twitterový účet hovorí, že som dal svoje telefónne číslo. Nedal,“ napísal autor vo štvrtok s tým, že „len, aby ste vedeli“.
Musk neskôr v reakcii na Kingov tweet napísal: „Nemáš za čo, namaste“ a v inom tweete oznámil, že „za niektorých“ platí on sám, pričom neskôr dodal, že vlastne platí len za Kinga, Shatnera a Jamesa.
Speváčka Dionne Warwick, ktorá tiež odmietla Twitter Blue, sa počas týždňa vyjadrila, že verifikačný systém je „absolútny bordel“ a ktokoľvek na Twitteri sa za ňu môže vydávať.
Iní používatelia zase upozornili na skutočnosť, že herec Jason Sudeikis o označenie prišiel, zatiaľ čo Ted Lasso, fiktívna postava, ktorú stvárňuje v seriáli, nie, informuje spravodajský portál BBC.
O označenie však vo štvrtok neprišli len celebrity a novinári, ale overované už nie sú ani mnohé vládne agentúry, neziskové organizácie a účty verejnej služby na celom svete, čo podľa AP vyvoláva obavy, že by Twitter mohol stratiť status platformy na získavanie presných a aktuálnych informácií z autentických zdrojov, a to aj v núdzových situáciách.
Medzi prvými celebritami, ktoré informovali o tom, že sa za nich vydávajú podvodníci, boli podľa BBC v posledných dňoch pred spustením overovania Kanye West, Shaquille O’Neal alebo Ewan McGregor. Len niekoľko hodín po tom, ako o overenie prišla Hillary Clinton, zase účet, ktorý vyzeral presne ako jej, vrátane profilovej fotografie, oznámil, že sa bude znovu uchádzať o prezidentský úrad. Nedostatok overovania viedol aj k ďalším zmätkom, keď novovytvorený falošný účet tvrdil, že je „autentický twitterový účet“ zastupujúci vedenie mesta New York.
Podľa analýzy berlínskeho vývojára softvéru na sledovanie sociálnych médií Travisa Browna sa zdá, že do štvrtka zaplatilo za službu Twitter Blue menej ako päť percent starších overených účtov.
Po tom, ako Musk v októbri kúpil Twitter za 44 miliárd dolárov, snaží sa zvýšiť príjmy platformy tým, že sa pokúša prinútiť viac ľudí platiť za prémiové predplatné. Tento krok však zároveň odráža aj jeho tvrdenie, že modré overovacie značky sa stali nezaslúženým či dokonca „skorumpovaným“ symbolom statusu elít, novinárov a ďalších, ktorým predchádzajúce vedenie Twitteru udelilo overenie zadarmo.
Jedným z hlavných dôvodov, prečo začal Twitter pred približne 14 rokmi označovať profily modrou značkou, však bolo okrem ochrany celebrít pred podvodníkmi, aj overovanie politikov, aktivistov a ľudí, ktorí sa náhle ocitli v správach, ako aj málo známych novinárov z malých médií po celom svete, čo predstavovalo ďalší nástroj na obmedzenie šírenia dezinformácií pochádzajúcich z falošných účtov. Väčšina majiteľov účtov so starším overením tak neboli známe mená a ani to nebolo ich zámerom.
Musk prvý raz spustil Twitter Blue v novembri
Musk prvý raz spustil Twitter Blue v novembri a tým, že modrú značku mohol dostať každý, kto zaplatil, spočiatku spôsobil zmätok, keďže mnohí ľudia sa začali vydávať za veľké značky a firmy ako Nintendo, Eli Lilly či Muskove Teslu a SpaceX alebo celebrity a zaplatili si za overenie, aby pôsobili autenticky.
Viacerí tiež vystupovali pod Muskovým menom. Firma funkciu po menej ako týždni pozastavila a opätovne ju spustila v nasledujúcom mesiaci. Odvtedy začali overenie využívať aj viaceré kontroverzné skupiny, vrátane predstaviteľov Talibanu a jeho prominentných podporovateľov v Afganistane. Príspevky overených používateľov sa pritom šíria viac ako tweety iných používateľov.
Niektorí používatelia sociálnych médií tento krok kritizovali. Bývalý pracovník overovacieho tímu Twitteru, ktorý si želal zostať v anonymite, povedal pre BBC, že prvoradým cieľom jeho tímu bolo „chrániť používateľov pred škodami v reálnom svete“, no Muskove kroky podľa neho prinášajú opak.
„Overení používatelia využijú svoju moc a svoju prítomnosť na platforme na ovplyvňovanie čohokoľvek od dezinformácií až po reálne škody pre používateľov na celom svete. Je to tichá hrozba, ktorú nikto nevidí,“ vysvetlil. V kombinácii s Muskovými krokmi k ukončeniu kontroly dezinformácií, to teda môže byť pre Twitter mimoriadne nebezpečné.
Musk pritom tvrdí, že ohlásené zmeny sú „jediným realistickým spôsobom, ako sa vyrovnať s pokročilými rojmi botov s umelou inteligenciou“, pretože inak je to vraj „beznádejne prehratý boj“. Z rovnakého dôvodu si preto podľa jeho slov bude vyžadovať overenie aj hlasovanie v anketách.
Nahlásiť chybu v článku