foto: Matej Košovský

Vo svojom portfóliu sa môže pochváliť tvorbou efektov na seriáloch ako Star Trek: Discovery alebo The Mandalorian zo sveta Hviezdnych vojen.

Seriál zo sveta Star Wars vtrhol na divácke obrazovky a už po prvej časti naplnil vysoké očakávania. Za vznik jeho podmanivých vizuálnych efektov sa zaslúžil aj Matej Košovský, mladý Slovák, ktorý pracuje v štúdiu zameranom na tvorbu efektov pre filmy a seriály v Kanade. Priblížil nám, ako sa mu podarilo dostať sa na miesto, ktoré je pre mnohých nedosiahnuteľné a ako vyzerá jeho práca. 

Článok pokračuje pod videom ↓

Milovníci Hviezdnych vojen si v týchto dňoch môžu vychutnávať príjemnú novinku The Mandalorian, ktorá rozširuje dej obľúbených kultoviek. Na vzniku jej vizuálnych efektov pracoval aj Matej Košovský pochádzajúci z Banskej Bystrice.

Iba 23-ročnému Slovákovi sa podarilo vypracovať sa na prestížne miesto, ktoré mu môže závidieť množstvo ľudí po celom svete. Je teda dôkazom, že keď má niekto vysoký cieľ, záleží najmä na jeho tvrdej práci či ho dosiahne.

Ako sám hovorí, mal veľa šťastia v správnom čase. „Na seriáli The Mandalorian som pracoval vo firme Pixomondo, ktorá robí špeciálne efekty pre filmy, televízne seriály a reklamy. Máme 8 pobočiek po celom svete a ja pracujem v Toronte v Kanade.“

Foto: Lukáš Mužla (interez.sk)

„Pracoval som tu už skoro rok, keď sme dostali tento projekt. Zo začiatku na ňom pracoval iba jeden člen z nášho tímu a každý mu veľmi závidel. Neskôr sa objem práce zväčšil a postupne sa k nemu pridali aj ostatní, vrátane mňa.“

Ako si sa k tejto práci dostal?

Do Pixomonda som sa dostal náhodou. Prišiel som do Kanady bez práce, no mal som pripravené portfólio a naplánoval som svoj príchod tak, že po prílete som išiel na konferenciu, kde bolo viacero VFX (visual effects pozn. redakcie) firiem, ktoré hľadali nových zamestnancov. Našťastie sa moje portfólio zapáčilo šéfovi Pixomonda v Toronte a na mieste mi ponúkli interview, po ktorom som dostal prácu.

Čo všetko si pre to musel obetovať?

Ťažko povedať, čo všetko som musel obetovať, ale za tie roky toho určite málo nebolo. Do VFX priemyslu sa nedostanete zo dňa na deň.

Každý koho poznám, má za sebou inú cestu, no všetci sme si presedeli dlhé hodiny doma za počítačom v samote, namiesto toho, aby sme išli von s kamarátmi alebo išli spať v rozumnej hodine.

Ilustračná foto: MovieStillsDB (The Mandalorian)

Venoval si sa podobným veciam aj na Slovensku? Ako vyzerali tvoje predchádzajúce pracovné skúsenosti?

Profesionálne nie. Na Slovensku som po strednej škole pracoval v rôznych pozíciách, skôr ako brigádnik. No práve to mi pomohlo s motiváciou, aby som sa doma poriadne venoval 3D a dostal svoje portfólio na svetovú úroveň. 

Na Slovensku sa pre mňa nikdy nevyskytli príležitosti, predsa len, práce tohto typu sú na Slovensku skôr raritou.

Je u nás pár štúdií na špeciálne efekty, ale tie sa zameriavajú hlavne na reklamy alebo marketing namiesto filmov a seriálov, ktoré ma zaujímajú.

Kde si sa naučil potrebné vedomosti a zručnosti k vykonávaniu svojej práce?

Internet. Neviem, či existuje lepšia voľba ako učiť sa sám s pomocou internetu. Je veľmi ťažké dostať profesionálne a aktuálne vzdelanie pre tento biznis v klasickej škole. Na Slovensku je to takmer nemožné. Skúšal som sa dostať na vysokú školu do Dánska, no keď ma odmietli druhý rok po sebe, vzdal som to.

S 3D som začal na strednej škole, ktorá mi dala dobré základy. No všetky ďalšie vrstvy, ktoré som k tým základom pridal, som sa musel naučiť sám. Veľmi mi pomohlo sledovať ostatných ľudí z priemyslu a snažiť sa zistiť, čo treba vedieť, aby som robil ich prácu. Potom stačilo spraviť dobré portfólio a prvý demoreel.

Využívaš niečo z toho, čo si sa naučil v škole aj v dnešnej praxi?

Určite. Keďže som sa v škole naučil základy, všetko je postavené na nich. Samozrejme, niektoré veci sa zmenili, ale niečo tam stále je. Ak máš na mysli, či používam rovnaké programy aké sme sa učili v škole, tak nie.

Jeden z dôvodov je vývoj tohto priemyslu, vďaka ktorému sa balíček programov, ktoré používame, rozrastá veľmi rýchlo. Všetky sú však na rovnakom princípe, takže po čase vám zmeniť program, v ktorom pracujete, trvá možno týždeň, dva.

Ako dlho trvá práca na malom detaile vo filme?

Vždy dlhšie, ako ste plánovali. To je otázka, na ktorú sa nedá presne odpovedať. Záleží to od projektu a podmienok čas, rozpočet, dostupní ľudia atď. Zvyčajne to je ale asi niekoľko týždňov. 

Gepostet von Visual Effects Society – Toronto Section am Montag, 3. September 2018

Ako prebiehala práca na Star Wars? Čo je presne tvojou úlohou?

Každý projekt má hlavného vendora, teda firmu, ktorá dodáva najviac efektov pre daný projekt. Pre Star Wars to je vždy firma Industrial Light & Magic (ILM), s ktorou na tomto projekte naša firma spolupracovala. Ja som na seriáli The Mandalorian pracoval približne 4 mesiace, projekt som nedotiahol do konca, pretože som šiel pozrieť domov na Slovensko.

Moja pozícia bola v tom čase Asset Artist, čo zahŕňa tvorbu 3D modelov, ako sú napríklad vesmírne lode alebo postavy, ich textúrovanie a shading. Potom už daný CG Asset preberá iné oddelenie, napríklad animátori.

Čo od teba môžeme vidieť v konečnom výsledku? Nejaké konkrétne scény?

Namiesto tvorby jednotlivých scén/záberov, ako je to pri Digital Matte Painting alebo Compositing, Assety sa vytvárajú pre neznámy počet záberov. Niekedy má byť vaša vesmírna loď v piatich záberoch, no v konečnom filme sa objaví iba raz a niekedy je to zas naopak. Sám neviem, ktoré zábery budem v seriáli vidieť. Pomohol som však pri tvorbe niektorých environmentov, postáv a vynášadiel.

Jednou z mojich úloh bolo vytvorenie digital double Ugnaughta, teda dvojníka jedného z hercov, ktorý sa používal v niektorých záberoch. Jeden z nich môžete vidieť v tomto trailery, hneď druhý záber. 

Chodievaš aj na natáčania alebo sa tvoja práca sústreďuje čisto na štúdio?

Minulý rok som pracoval ako Asset Artist a na natáčanie som sa dostal raz. V post-produkcii pracujú tisícky ľudí, na natáčania sa 99 % z nich nikdy nedostane, je to veľmi rozdielny svet. Mne sa to ale na natáčaní veľmi páčilo a odvtedy som sa snažil dostať späť.

Momentálne pracujem v Pixomonde ako Scanning Lead a mám na starosti skenovacie oddelenie, vďaka ktorému chodím na natáčania každý týždeň. Tam skenujem kulisy, objekty alebo prostredia, ktoré potom využívame v post-produkcii.

Stretol si sa s nejakými celebritami?

Najčastejšie chodím na natáčanie pre Star Trek: Discovery a teda stretol som všetkých hercov z tohto seriálu, ako napríklad Sonequa Martin-Green. Toma Cruisa som zatiaľ osobne nespoznal, ale aj to príde. Možno.

Loď, ktorú Matej vytvoril pre Star Trek: Discovery

Foto: Matej Košovský /  Star Trek Discovery D7

Akým ďalším projektom si sa okrem Star Wars venoval?

O projektoch, ktoré zatiaľ nie sú verejné, bohužiaľ, nemôžem hovoriť. No minulý rok som strávil väčšinu času na druhej sérii Star Treku, čo bolo asi 10 mesiacov. Taktiež som pracoval na tretej sérii seriálu Goliath, čo bola zaujímavá skúsenosť. V dráme o právnikovi nečakáte veľa VFX, no v dnešnej dobe ich využívajú naozaj všetci.

The Mandalorian vznikol pod taktovkou Disney+ a rozpočet jednej časti sa pohyboval približne na 15 miliónoch dolároch, čo dokazuje vysoké ambície tohoto projektu. Dej je zasadený tri roky po Star Wars IV- Návrat Jediho.

Prvú časť seriálu The Mandalorian mali diváci v USA možnosť vidieť v premiére na Disney+ v utorok, 12. novembra. Ďalších sedem častí bude uvedených postupne, každý piatok. Ak patríte medzi fanúšikov Star Wars, nenechajte si toto vizuálne podmanivé a dejovo doplňujúce dielo ujsť.

Uložiť článok

Najnovšie články