Michelin Guide je jednou z najprestížnejších a najuznávanejších gastronomických inštitúcií na svete, ktorá každoročne udeľuje hviezdy reštauráciám podľa striktných kritérií. Na Slovensku ju zatiaľ žiadna reštaurácia nemá, to by sa však malo čoskoro zmeniť.
Ak ste sa niekedy zamysleli nad tým, čo má bedeker Michelin spoločné so známou značkou pneumatík, tak všetko. Spoločnosť založili bratia André a Édouard Michelinovci ešte v roku 1889. Až neskôr prišli so skvelým nápadom — vymysleli knižného sprievodcu, ktorý obsahoval mapu aj s tipmi na reštaurácie, určenú pre motoristov. Chceli, aby ľudia viac využívali svoje vozidlo na cestovanie a tým opotrebovávali pneumatiky.
Bedeker zavíta na Slovensko
Ako sme vás informovali, na Slovensko zavíta známy bedeker gurmánov Michelin. Ministerstvo cestovného ruchu a športu ešte pod vedením Dušana Keketiho podpísalo zmluvu v hodnote 175-tisíc eur. Prvé hodnotenie našich reštaurácií by malo byť známe už v júli tohto roka.
Ani tie sa nevyhnú vysokým nárokom na hodnotenie. Komisári Michelin Guide, ktorí sú profesionálnymi tajnými návštevníkmi, sledujú 5 základných faktorov pri rozhodovaní o pridelení hviezd, informuje portál Michelin Guide.
Kritériá hodnotenia Michelin Guide
Kvalita ingrediencií: Komisári sa zameriavajú na čerstvosť a kvalitu použitých surovín. Dôležitá je autenticita a originálnosť jedál, ktoré reštaurácia ponúka, informuje portál touchbistro.com.
Technika varenia: Okrem kvality ingrediencií sa hodnotí aj technika varenia. Ako dobre sú jedlá pripravené, či sú správne dochutené a či napríklad nepríde na stôl k hosťovi studené, píše touchbistro.com.
Osobnosť šéfkuchára: Vysoké hodnotenie získa reštaurácia aj za svoju schopnosť priniesť niečo nové a originálne do kulinárskeho sveta. Kreativita, inovácia a schopnosť predstaviť tradičné pokrmy novým spôsobom, sú kľúčové.
Hodnota za peniaze: Komisári sa snažia „navnímať“, či hostia z reštaurácie odchádzajú spokojní, či to za peniaze, ktoré v nej utratili, „stálo za to“. Berú do úvahy celkový zážitok, teda napríklad aj atmosféru na mieste. Čistota a pohodlie reštaurácie tiež zohrávajú svoju úlohu.
Konzistentnosť medzi návštevami: Michelin hodnotí aj konzistentnosť, či reštaurácia dokáže udržať rovnakú vysokú úroveň kvality dlhodobo, inšpektori ich navštevujú viackrát, nemusí ísť pritom vždy o toho istého odborníka.
„Hviezdne stretnutie“
Tím z Michelin Guide si pred návštevami reštaurácií najskôr vykoná prieskum, ako jeden z komisárov z Thajska prezradil v rozhovore, zdroje sú rôzne: „návrhy našich čitateľov, e-maily, sociálne médiá, stránky s recenziami a publikácie“. Každý člen tímu môže tiež nominovať reštaurácie, ktoré považuje za zaujímavé.
Podniky chodia hodnotiť niekedy sami a niekedy idú spolu ako tím. Snažia sa v rámci možností správať ako normálni zákazníci. O tom, koľko hviezd bude napokon konkrétnej reštaurácií udelených, rozhoduje konsenzus tímu počas „hviezdneho stretnutia“.
Čo znamená počet hviezd?
- 1 hviezda: Vynikajúca kuchyňa, stojí za to sa v reštaurácii najesť.
- 2 hviezdy: Výnimočné jedlá, ktoré stoja za to, aby ste ich ochutnali.
- 3 hviezdy: Výnimočná kuchyňa, ktorá je hodná špeciálnej návštevy.
Michelin Guide sa neustále vyvíja a hodnotenie môže byť rôzne v závislosti od roka a vývoja gastronomických trendov. Pre reštaurácie na Slovensku je to veľká pocta, ktorá môže viesť k medzinárodnému uznaniu a vyššej návštevnosti.
Michelinská reštaurácia v blízkosti našich hraníc
Za návštevou reštaurácie s michelinskou hviezdou teda musíte zatiaľ vycestovať za hranice, netreba ísť však ďaleko.
Pred pár mesiacmi získala prestížny titul poľská reštaurácia Giewont. Od slovenskej hranice je vzdialená len pár kilometrov. Nachádza sa na poľskej strane Tatier – v obci Kościelisko. Z takého Zuberca sa napríklad k podniku dostanete autom za približne 45 minút.
Nahlásiť chybu v článku