Ilustračné foto: unsplash

Súťaž Pepsi pripravila o život niekoľko ľudí a spôsobila masívne protesty.

Mal to byť šikovný marketingový ťah, ktorý mal podporiť predaj sladkých nápojov. Namiesto toho však z toho vzniklo krvavé fiasko masívnych rozmerov, a to len v dôsledku malého nedopatrenia vo výrobe. Súťaž s názvom „Number Fever“ sa príšerne zvrtla. Škody boli obrovské, PepsiCo skončila v strate a pred súdom. Tou najväčšou stratou ale boli životy nevinných ľudí.

Článok pokračuje pod videom ↓

V článku sa dozviete aj:

  • čo chcela PepsiCo kampaňou dosiahnuť;
  • ako súťaž prebiehala;
  • ako sa z nej stalo smrtiace fiasko;
  • aké mala súťaž napokon následky.

PepsiCo sa nepáčilo, že Coca-Cola bola úspešnejšia

Ako informuje web The Vintage News, všetko sa to začalo v roku 1992, keď spoločnosť PepsiCo začala byť veľmi nespokojná s tým, že Coca-Cola bola úspešnejšia a predávala omnoho viac nápojov. Trhový podiel Coca-Coly bol 75 %, zatiaľ čo Pepsi len 17 %. Spoločnosť PepsiCo sa preto rozhodla zakročiť a predaje na Filipínach (zamerali sa na zaľudnenú krajinu plnú ľudí milujúcich sladené nápoje) podporiť súťažou, ktorá dostala názov „Number Fever“ (v preklade Číselná horúčka).

Foto: unsplash

Spočiatku sa to ukázalo ako skvelé marketingové riešenie. Bolo to jednoduché: spodná strana vrchnákov nápojov Pepsi, Mountain Dew a 7 Up obsahovala trojmiestne číslo od 001 až po 999 a sumu peňažnej výhry v rozmedzí od 100 (menej ako 4 eurá) až po 1 milión indonézskych pesos (takmer 37 000 eur). Hlavnou cenou bol 1 milión pesos, čo v tom čase zodpovedá 611-násobku priemerného mesačného platu na Filipínach. Je teda pochopiteľné, že množstvo ľudí snívalo o tom, že sa na nich usmeje šťastie. Celkovo spoločnosť vyhradila na výhry v prepočte takmer 2 milióny eur. Výhercovia boli každý večer ohlasovaní v televízii.

Spoločnosť Pepsi zaznamenala v priebehu dvoch týždňov od začiatku kampane neuveriteľný 40 % nárast predaja a obrovský nárast počtu zákazníkov, píše web Medium. Masívny úspech si všimlo aj vedenie spoločnosti a rozhodlo sa navýšiť rozpočet na súťaž, aby bolo viac odmien a tým pádom väčší dosah a ešte viac kupujúcich. Odhaduje sa, že do súťaže sa zapojilo približne 31 miliónov ľudí na Filipínach, čo je približne polovica vtedajšej populácie krajiny. V období medzi februárom a májom bolo vyplatených približne 51 000 cien vrátane 17 hlavných cien. Kampaň sa tešila takému úspechu, že ju dokonca o 5 týždňov predĺžili oproti plánovanému termínu ukončenia.

Všetko sa príšerne zvrhlo

Keď sa jedného večera objavilo na obrazovkách výherné číslo 349, potešili sa tisícky Filipínčanov a na ďalší deň sa dožadovali svojej výhry. No nedočkali sa jej. Mali totiž byť udelené len dve hlavné ceny. Namiesto toho však došlo k obrovskej chybe a spoločnosť PepsiCo nejakým spôsobom vyrobila okolo 600- až 800-tisíc uzáverov s rovnakým výherným číslom. Spotrebiteľom bolo oznámené, že spoločnosť urobila chybu a výhru nevyplatí, informuje web Mentalfloss. Nebolo to možné. Kumulatívna hodnota vrchnákov s výherným číslom totiž siahala k miliardám eur (suma sa odhaduje až na 32 miliárd dolárov, teda takmer 30 miliárd eur).

Foto: unsplash

Ľuďom, ktorí si mysleli, že sa im zo dňa na deň rozprávkovo zmenil život, sa to, pochopiteľne, vôbec nepáčilo a odmietli to akceptovať. Spoločnosť sa pokúsila narýchlo zmeniť výherné číslo na 134, no nevyšlo to. PepsiCo sa dokonca pokúsila uzatvoriť dohodu s niektorými výhercami. Podľa webu Esquire bola ochotná rozdeliť medzi výhercov 6 miliónov dolárov (približne 5,5 milióna eur). Napokon súhlasilo 486 170 ľudí, pričom výška vyplatených odmien sa napokon vyšplhala na 9 miliónov dolárov (viac ako 8 miliónov eur).

Časť ľudí ale ponuku odmietla a aj naďalej sa dožadovala výhry v plnej sume. Nastalo obdobie hotového teroru. Okolo tovární, v ktorých sa nápoje vyrábali a plnili do fliaš, museli všade natiahnuť ostnatý drôt. Ľudia do nich hádzali kamene, ale aj podomácky vyrobené výbušniny. Podľa jedného z vedúcich pracovníkov spoločnosti PepsiCo im k raňajkám chodievali vyhrážky smrťou. Navyše, nahnevané davy, ktoré mali pocit, že boli podvedené, vyšli do ulíc a poriadne nahlas protestovali.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články