YouTube sa za posledných desať rokov stal rôznorodou platformou, na ktorej je ponúkaný obsah azda každého druhu. Neobchádza to ani videá pre deti o hračkách či seriáloch. V čom je však kanál Ryan’s World špeciálny a ikonický, je fakt, že aj za kamerou stojí len desaťročný multimilionár Ryan Kaji.
V dnešnej dobe je zvykom, že pokiaľ sa dieťa upne k platforme YouTube, rodičov to až tak neteší. Skôr ako podpora prichádza odhováranie, že na tom nemôže zbohatnúť každý a že internet nie je to správne miesto pre rozvoj mladého človeka.
Úplne inak to však poňala jeho matka Loann, ktorá si v roku 2015 uvedomovala silu a potenciál svetoznámej aplikácie. Založenie účtu, ktorého primárnym obsahom je recenzia hračiek, rôzne experimenty, kostýmy či edukačné videá, sa dnes môže javiť ako najlepšie rozhodnutie v ich životoch.
Kanál Ryan’s World má k dnešnému dňu totiž 31,7 milióna odberateľov a jeho videá videlo už viac ako 50 miliárd ľudí, čo je v prepočte viac ako šesťnásobok súčasnej svetovej populácie. (7,9 mililardy podľa Worldometers)
Na YouTube začal natáčať ako trojročný
Ryanovi rodičia sa stretli na univerzite v Texase, pričom ani jeden z nich nemá americký pôvod. Matka Loann prišla do štátov z Japonska a otec Shion patril s rodinou k emigrantom z Vietnamu. Obaja Ryanovi rodičia boli úzko spätí s vedou a technikou, keďže pracovali ako učiteľka chémie, respektíve stavebný inžinier.
Vstup na YouTube prišiel v marci 2015, kedy mal Ryan len tri roky a pýtal sa matky, či by nemohol aj on vystupovať vo videách. Kanál oficiálne spustili 17. marca, pričom ako prvé riešenie pred nahodením úvodného videa si rodina oficiálne zmenila priezvisko z Guan na Kaji. Podľa Wall Street Journal mala byť dôvodom zmeny ochrana súkromia a vytvorenie tzv. mediálneho mena.
Obsah, ktorý zaujal milióny ľudí
Mladík z ázijskými koreňmi sa tak na kamere začal objavovať od svojich troch rokov, čo bolo v tej dobe viac než netradičné. Sledovateľov na internete však uchvátil práve týmto spôsobom. Recenzie pre deti od detí sa stali hitom, ktorý rýchlo narastal na popularite a číslach.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ryan si svoje publikum udržoval vďaka pomoci skúsených ľudí aj rodičov, ktorí dokonca opustili svoje práce, aby sa mohli naplno venovať rodinnému biznisu na YouTube. Kajiho obsah nemusel byť extra prepracovaný a zbytočný bol aj scenár. Práve autenticita a detský pohľad na rozbalené hračky spravili z detského Youtubera hviezdu svetového formátu.
V roku 2016 dosiahol kanál Ryan’s World veľký úspech. Video, na ktorom päťročný Ryan otvára veľké vajíčka s prekvapením vo forme hračky a kĺže sa na nafukovacej šmýkačke, nazbieralo na YouTube viac než 2 miliardy videní. Video sa touto štatistikou zaradilo medzi vtedajších 60 najsledovanejších videí v histórii YouTube.
Postupom rokov však okrem Ryana rástla aj jeho fanúšikovská základňa. Na základe týchto zmien a potrieb mládeže sa mierne upravil aj pripravovaný obsah. K recenziám na hračky sa tak postupne pridali rôzne experimenty, edukačné videá či výzvy.
Vlastný televízny seriál a najlepší zárobok na YouTube
Z Ryana sa stala hviezda svetového formátu, ktorej potenciál už siahal ďalej ako len na YouTube. Kaji tak už vo veku 9 rokov disponoval vlastnou značkou oblečenia, videohrou, aplikáciou či seriálom na populárnej platforme Nickelodeon.
V roku 2019 označil magazín Forbes Kajiho za najlepšie zarábajúceho Youtubera, pričom medzi júnom 2019 a júlom 2020 zarobil už spomínaných 26 miliónov eur. Ako k týmto astronomickým ziskom dodáva The New York Times, ďalších približne 25 miliónov eur zarobila Kajiho rodina z predaja produktov jeho značky.
Kontroverzie, ktoré spustila reklama
Ryanov účet založila jeho rodina, pričom najbližší príbuzní sú stále aktívne zapájaní do procesu tvorby. Vo videách sa často objavujú jeho sestry, dvojičky Emma a Kate, ale aj rodičia Loann a Shion.
Rodina Youtuberov si na platforme zarába aj prostredníctvom reklám, čo sa však vzhľadom k cieľovej skupine stretlo s ostrou kritikou, ba až s hrozbou vyštrovania Federálnou obchodnou inšpekciou.
Koncom decembra sa totiž objavila informácia, že vo videách na kanále Ryan’s World sa objavuje príliš veľa reklamy a platených produktov. Problémom podľa organizácie Truth In Advertising bolo, že cieľovú skupinu Kajiho tvoria prevažne deti v predškolskom veku, ktoré nedokážu rozlíšiť, či je obsah sponzovaný alebo len recenzovaný.
Benjamin Burroughs, ktorý pracuje ako odborník na mediálne štúdie a žurnalistiku hovorí o zmene, ktorou Ryan Kaji prešiel. „Z detského influencera, ktorý len odporúča hračky a navádza k ich zakúpeniu, sa stal produkt sám o sebe. Ryan sa sám stal značkou, ktorú propaguje Amazon či Walmart, čo je dosť šokujúce,“ povedal Burroughs pre The Guardian.
Fenomén bez hraníc, no s neistou budúcnosťou
Ryan má len 10 rokov, no na internete azda niet dieťaťa, ktoré by nepoznalo jeho tvorbu. Ako vyrátal Forbes, jeho aktuálny majetok sa môže pohybovať až na úrovni 30 miliónov eur, čo mu určite bude stačiť na zaplatenie slušnej univerzity.
Na YouTube tvorí Kajiho rodina necelých sedem rokov, no zatiaľ nie je úplne jasné, akým spôsobom sa bude kanál uberať. Ryan si určite za tú dobu pritiahol množstvo oddaných fanúšikov a okrem videí mu peniaze zarábajú aj ostatné produkty ako knihy, časopisy, relácie či videohry.
O pár rokov sa však dostane do veku, kedy mu konkurenciou budú aj ostatní tvorcovia s väčším dosahom, čo Ryana nepriamo núti zamyslieť sa nad smerovaním jeho internetovej kariéry.
Nahlásiť chybu v článku