Mladý a talentovaný umelec, ktorý sa pohybuje na Drum & Bassovej scéne už nejaký ten rok, spravil naozaj dobre, že sa vybral týmto smerom. Všetci vieme, aké je to ťažké presadiť sa na Slovensku s muzikou a obzvlášť, pokiaľ sa jedná o podobný štýl.
[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/users/3803917″ params=“auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true“ width=“100%“ height=“300″ iframe=“true“ /]
Povedz nám niečo o sebe. Všetko!
Ahojte! Volám sa Martin a som 18 ročný chalanisko z Pravenca pri Prievidzi, práve som doštudoval gymnázium a venujem sa produkcii a Djingu elektronickej hudby (zväčša Drum&Bass).
Ako si sa dostal k tvorbe Drum & Bass? To čo hráš, je čisto Drum, alebo sú smery, ktoré Ťa bavia ešte viac?
Písal sa rok 2009 a ako zvyčajne som sedel doma za PC a hral počítačovú hru, kde som prvýkrát započul tento štýl hudby (hra – Need for Speed: Undercover). Neskutočne ma to zaujalo a bolo to pre mňa niečo nové. Malo to tempo, nápad, originalitu. Tak som si na internete vyhľadal niečo viac. Do Drum & Bassu som sa ihneď doslova zamiloval. Asi po 2-3 rokoch som si povedal, či je ťažké vytvoriť takúto hudbu a začal som s tým. Prvé mesiace som sa s tým doslova trápil, ale bavilo ma to a videl som, že to má nejaký osoh.
Väčšinou hrávam už spomínaný Drum & Bass ale dá sa povedať, že počúvam skoro všetko. Dôležitá je originalita a taktiež aj moja nálada. Často sa mi stáva že od DnB si musím dať pauzu a napočúvať si aj niečo iné. Veľmi ma fascinuje UK bass scéna kde patrí garage, dubstep, bassline a iné, ale taktiež nepohrdnem EDM alebo aj kapelami – musia ma zaujať.
Je na Slovensku ťažké presadiť tento hudobný štýl? Rešpektujú Ťa „kolegovia“ z branže, ako mladého chalana?
Mal som šťastie, že „dnb scéna“ na Slovensku už bola vytvorená a v mojom bydlisku (PD) bývajú pravidelné akcie, ktoré mi tiež dopomohli v mojej „kariére“. Hlavne DJ súťaž SIGNAII_FM Mini Bass v roku 2013, kde som dal o sebe vedieť a náhodou aj vyhral (smiech). Umožnilo mi to si zahrať live set vo vysielaní Rádia_FM. Som za to rád a teším sa, že podpora DnB je na Slovensku veľká.
Čo sa týka „kolegov“ som veľmi rád, že tu vládne zväčša priateľská atmosféra a každý si pomáha ako vie. Hlavne som vďačný za podporu a prijatie zo strany Codered Crew (Cenco & Dykman), ktorí mi umožňujú hrávať na ich akciách BASS tu v Prievidzi.
Čo berieš ako svoj najväčší doterajší úspech? A naopak, máš nejaký hudobný sen?
Teším sa hlavne tomu, že ľudia ma podporujú a vedia oceniť aj menej komerčné veci ako sa hrávajú v rádiách. Vidieť, ako sa ľudia bavia na tú istú hudbu s tebou, je pocit na nezaplatenie. Nejaký určitý, najväčší úspech nemám – všeobecne tam, kam som sa už dostal, považujem za malý úspech.
Hudobný sen nemám, mám iba ciele, ktoré chcem vždy v danom roku nejak dosiahnuť. Niektoré sa splnia, niektoré nie, ale práve v tom je to čaro a to je to, čo ma núti na sebe pracovať.
Aké hudobné ciele si si stanovil na tento rok?
Zlepšiť svoj zvuk a nájsť si definitívny svoj štýl tvorenia, t.j. svoj zvuk, podľa ktorého si ľudia povedia „to je určite Kutlo“. Inak sa dostať viac do povedomia ľudí, či už cez produkciu alebo Djing a vydať nové veci na ešte lepších labeloch, ako doteraz.
Potrebuješ k tvorbe nejakú inšpiráciu, alebo Ti to ide len tak od ruky?
Ako kedy. Ako som už spomínal, rád popočúvam aj iný štýl ako DnB a to mi dáva aj inšpiráciu pri nových trackoch. Inokedy len dostanem chuť spraviť niečo a samo to príde, no taktiež sa mi často stáva, že dlhú dobu neviem dať niečo poriadne dokopy. Je to ako na hojdačke. V niektorých prípadoch sa mi stáva, že sa snažím „skopírovať“ (napodobniť) nejaký track čo sa mi páči a vznikne z toho niečo ale úplne iné.
Osobne sa elektronickej hudbe veľmi nerozumiem. Mohol by si nám trochu popísať, ako sa takáto hudba skladá/tvorí?
Ako je to už pri filme, fotografovaní a iných veciach, stačí vám k tomu základná vec, a tou je pri elektronickej hudbe počítač. Stačí mať na to určený program (tzv. DAW – digital audio workstation) a cez to spravíte svoju tvorbu. S hocijakým foťákom môžete spraviť fotku, ale jej kvalitu určuje aj príslušenstvo a hlavne talent. Tak isto to je aj pri hudbe. Nemusíte mať najdrahšie vybavenia, príslušenstvo, stačí nápad a dobré uši. Čo sa mňa týka, tvorím hudbu tiež na PC, no už so zvukovou kartou, štúdiovými reproduktormi a midi klávesami. „Skladám“ ju v programe Fruity Loops no ale vyskúšal som aj iné. Producent si môže zvuky vytvoriť sám či už cez syntetizátory, pluginy alebo resamplingom a potom vytvára (aspoň ja to tak mám) hlavný refrén väčšinou ako prvý. Buď vzíde z toho nový track, alebo len projekt čo ostane uložený navždy vo vašom HDD alebo koši. Je to veľmi ťažko popísať do viet ako sa robí, lebo pre mňa to už je automatické. Beriem to ako hru, zábavu, ale zároveň tomu dávam aj svoj čas a snažím sa zlepšovať.
Znie to vcelku komplikovane. Skúšal si niekedy hrať aj na nejaký hudobný nástroj?
Hudobné vzdelanie mám, a to, že som sa učil hrať na kláviri od 6 rokov a potom som „presedlal“ na akordeón, na ktorý hrávam doteraz, a to aj v orchestri v ZUŠ Bojnice. Veľmi mi to pomohlo čo sa týka vnímania hudby, aranžmá atď.
Leto je už v plnom prúde, bude Ťa počuť aj na letných festivaloch?
Mám zopár hraní cez leto (babie leto), a to 17. júla v Nitre na akcii Drum&Bass 2 YourFace, 25. júla v Bratislave na známom BeeFree a cez august zatiaľ nič (promotéri neváhajte a kontaktujte ma (smiech)) a ako posledné v Bratislave 11.septembra v legendárnom „účku“ kde supportujem Rockwell-a.
A čo Tvoje osobné plány na leto, chystáš sa niekde?
Nejaké presné plány na leto nemám. Určite si ho chcem užiť čo najviac, či už s priateľmi, s hudbou ako každý. Jedine mám viac času popracovať na nových trackoch a zlepšovať sa.
Čo by si odkázal svojím fanúšikom a vlastne všetkým fanúšikom DnB scény?
Som veľmi rád, že to, čo robím sa ľuďom páči a chcem ich aj týmto pozdraviť. Bez vás by som nebol tam, kde som teraz a ostatným nech počúvajú čím viac kvalitnejšieho, originálneho Drum & Bassu a podporovali domácu scénu či už sa to týka parties, producentov alebo DJs.
Viac o Kutlovi aj tu…
Nahlásiť chybu v článku