Cieľom poplatku T-Charge vo výške 10 libier (11,16 eura) sú staršie, vozidlá, ktoré produkujú viac emisií v dôsledku čoho má Londýn najhorší vzduch v Európe. Takmer 8 miliónov ľudí žije v častiach mesta, kde kvalita ovzdušia prekračuje odporúčané limity Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Uviedol to úrad primátora Sadiqa Khana.
Londýn čelí kríze v oblasti verejného zdravia. Znečistené ovzdušie má za následok tisícky predčasných úmrtí, uviedol primátor Khan v e-mailovej správe. Tento deň je tak podľa neho dôležitým míľnikom na ceste za lepším vzduchom. Zavedenie T-Charge má pomôcť britskej metropole dostať z ulíc škodlivé autá.
T-Charge zaplatí väčšina vodičov dieselových áut registrovaných pred rokom 2006. A je súčasťou už existujúceho poplatku za vjazd do centra, ktorého cieľom je zmierniť dopravné zápchy. To znamená, že motoristi so staršími autami zaplatia celkom 21,50 GBP za vjazd do centrálneho Londýna. Cieľom tohto opatrenia je vytvoriť zónu veľmi nízkych emisií v centre mesta v roku 2019.
Kancelária primátora odhaduje, že mesto vyberie nový poplatok za emisie od 34.000 majiteľov vozidiel mesačne. Tento krok uvítali mnohé organizácie vrátane British Heart Foundation a Greenpeace.
„Londýn sa teraz pripojí k Parížu, Kodani a mnohým ďalším progresívnym mestám, ktoré urýchlene prijali opatrenia na odstránenie znečisťujúcich dieselových vozidiel z ich ulíc,“ povedala Rosie Rogersová z Greenpeace. „Loptička je teraz na strane vlády, aby pochopila naliehavosť krízy a prijala zmysluplnejšie opatrenia na zníženie nezákonnej úrovne znečistenia ovzdušia, ktorá vážne poškodzuje zdravie ľudí vo Veľkej Británii,“ dodala.
Pozri aj: Víťazstvo zdravého rozumu: New York oficiálne zakázal vystupovanie slonov v cirkusoch
TASR
Nahlásiť chybu v článku