Foto: airbus

Biela veľryba - Airbus BelugaXL sa vydala na svoj prvý let.

Najk­raj­šie lie­tadlo sveta sa vy­dalo sme­rom k ob­la­kom vo štvr­tok za po­tlesku ti­sí­cok ľudí. V dave sa na­chá­dzali najmä za­mest­nanci spo­loč­nosti a sub­do­dá­va­te­ľov. Bol to prvý tes­to­vací let tohto obra me­dzi ná­klad­nými lie­tad­lami.

Článok pokračuje pod videom ↓

Stroj je to­tiž na veľký smú­tok nie­kto­rých ces­to­va­te­ľov ur­čený len pre špe­ciálne prí­le­ži­tosti. Hlavne na pre­nos častí a sú­čias­tok lie­ta­diel Air­bus, ktoré bude roz­vá­žať do vý­rob­ných zá­vo­dov.

Gepostet von The Siasat Daily am Donnerstag, 19. Juli 2018

Prečo sa Air­bus roz­ho­dol pre vý­robu XL ver­zie? O lie­tadlá z jeho dielní je to­tiž ob­rov­ský zá­u­jem a aby vý­roba ne­stála a všetko fun­go­valo ladne a ply­nule, bolo po­trebné prísť s no­vým stro­jom, ktorý by roz­ší­ril ka­pa­city. Od­ber je to­tiž ob­rov­ský. Veľ­kým zá­kaz­ní­kom spo­loč­nosti Air­bus sú na­prí­klad du­baj­ské aero­lí­nie Emi­ra­tes, ktoré majú naj­väč­šiu letku po­zos­tá­va­júcu práve z ob­rov­ských Air­bu­sov A380. Letka Emi­ra­tes po­zos­táva z re­kord­ných 96 ku­sov týchto ob­rov­ských stro­jov.

Az Airbus Beluga XL első próbarepüléseToulouse, 2018. július 19.Első légi útjára száll fel az Airbus Beluga XL a…

Gepostet von Zöld Szem am Donnerstag, 19. Juli 2018

Be­lu­gaXL je náh­ra­dou pred­chá­dza­jú­ceho stroja Be­lu­gaST. No­vinka je o šesť met­rov dl­h­šia a o me­ter šir­šia ako jej pred­chodca a do­káže uniesť o 6 ton váhy na­viac. Do ná­klad­ného pries­toru sa zmes­tia obe krídla ma­sív­neho Air­busu A350. Naj­zau­jí­ma­vej­ším prv­kom na lie­tadle je jeho ex­te­riér. Ten pri pred­chá­dza­jú­com stroji pô­so­bil síce ladne, ale tro­chu nudne. Aby pri­po­mí­nala veľ­rybu ešte viac, do­stala no­vinka oči a pravý ne­fal­šo­vaný veľ­rybí úsmev.

Airbus Beluga

Gepostet von Amatorska Grupa Biegowa NYGUS am Sonntag, 6. Mai 2018

O tejto úp­rave roz­hodli za­mest­nanci spo­loč­nosti Air­bus, ktorí sa roz­hodli pre je­den zo šies­tich di­zaj­no­vých ná­vrhov. Voľba padla s pre­hľa­dom práve na sú­časnú po­dobu lie­tadla s očami a ús­tami. Pre túto po­dobu hla­so­valo až 40% za­mest­nan­cov. Ob­rov­ský stroj do­plní letku pia­tich ku­sov pred­chá­dza­jú­cich men­ších ver­zií Be­lugy.

Poďme sa po­zrieť na nie­ktoré pa­ra­metre. No­vinka je dlhá 60 met­rov a roz­pä­tie jej krí­del do­sa­huje 60,3 metra. Tento ma­sívny stroj váži re­kord­ných 227 ton. Ne­sku­točná hmot­nosť. Koľko však táto veľ­ryba, ktorá ne­znáša vodu une­sie? Vo svo­jich út­ro­bách je schopná uniesť ná­klad s hmot­nos­ťou až 53 ton. Na miesto ur­če­nia, do jed­nej z tro­j­ice vý­rob­ných hál umiest­ne­ných po Európe, do­káže ná­klad pre­ná­šať rých­los­ťou 860 km/h.

Pozri aj: Ryanair vo veľkom ruší lety v hlavnej sezóne. Ak sa chystáte letieť v najbližšej dobe, môžete mať problém

startitup.sk
Uložiť článok

Najnovšie články