Foto: wikimedia.org (Austrian airlines)

Zatiaľ čo vy sa chystáte na pokojnú jazdu lietadlom, v kabíne lietadla sa pripravujú letušky na svoju prácu. Jednotlivé letušky majú svoje zvyky a tradície, ktoré dodržiavajú počas letu, a ktoré im pomáhajú pri výkone ich práce.

Letušky sú osoby, ktoré vykonávajú svoju prácu striktne a profesionálne. Sú zaškolené na to, aby zabezpečili príjemný let, bezpečnosť cestujúcich a samozrejme aj svoju vlastnú. Na druhej strane vie byť aj táto práca zábavná, keďže sa stretávajú s ľuďmi rôznych národností, kultúr či vierovyznaní. Odhalili spôsoby, ktorými sa riadia počas každého letu, a ktoré vám môžu zachrániť život. Tak čo, všimli ste si niektoré z týchto praktík?

Článok pokračuje pod videom ↓

Letušky sa nestarajú len o letenky

Janice Bridge, 27 ročná letuška:“Letecká doprava so sebou nesie aj svoje nebezpečenstvo. Jeden musí byť neustále v strehu a pripravený na rôzne situácie. Keďže som zodpovedná za ľudí. ktorí nastúpia do lietadla, vždy každého jedného osobne pozdravím, aby som mala prehľad, kto v lietadle cestuje.“

pixabay

Letušky kontrolujú, či ste pod vplyvom alkoholu

Podľa Sjaak Shulteisa, ktorý je palubným sprievodcom spoločnosti Lufthansa už 30 rokov, je možné príliš opitého cestujúceho nevpustiť na palubu lietadla. Počas jeho kariéry sa to stalo niekoľkokrát.

To sa môže stať aj keď je cestujúci pod vplyvom inej omamnej látky. Prvý dojem je často ten správny a preto ak letušky vidia opitého alebo nadrogovaného človeka, môžu odmietnuť jeho spoločnosť na palube. Počas letu môže ohroziť nie len seba, ale aj cestujúcich a celkový let znepríjemniť.

Letuška Bridger súhlasí a tvrdí, že ľudí pod vplyvom alkoholu na palube odmietajú. Možnosť problémov je v tomto prípade príliš veľká. Samozrejme sa jedná o cestujúcich, ktorí to s alkoholom prehnali až príliš.

Letuška Amar Rama hovorí, že v prípade evakuácie lietadla je nutnosť vykonať tento akt do 90 sekúnd a ani jeden z posádky nechce zbytočne riskovať životy druhých ľudí kvôli opitému človeku alebo človeku, ktorý nespolupracuje.

Foto: wikimedia.org (Petar Milošević)

Letušky si taktiež všímajú stavbu vášho tela

Robia to preto pretože v prípade evakuácie môže byť takýto človek nápomocný. Letuška sleduje, na ktoré miesto si sadá aby vedela pohotovo reagovať v prípade potreby. Táto osoba vie byť nápomocná v mnohých prípadoch, v prípade napadnutia iným človekom či v prípade neovládateľného pasažiera a podobne.

Letuška Bridger sa zvykne niektorých pasažierov spýtať, či majú v rodine niekoho z leteckej spoločnosti. V prípade, že áno, letuška ihneď vie, že ho v núdzovej situácii môže poprosiť o pomoc. Daný pasažier vie ako sa chovať v núdzových prípadoch. Takýto pasažieri sa v momente stávajú členmi tímu, hovorí Bridgerová.

Foto: wikimedia.org (Mr. Brian)

Letušky kontrolujú či ste chorí

Myriam Mimi, letuška od roku 1994 sa každého pasažiera pýta, či sa cíti dobre a nemá z niečoho strach. V prípade, že sa pasažieri boja lietania alebo majú problém so zdravým, vie ako reagovať. Snaží sa im let spríjemniť čo najviac ako sa dá.

Upozorňujú tiež na to, že nie je správne lietať ak ste chorí, ak máte napríklad chrípku. Nachádzate sa v uzavretom priestore a zvyšujete tak riziko ochorenia aj u iných pasažierov a členov posádky.

Ak trpíte vážnejším ochorením je vhodné, ak sa s tým zveríte letuške. V prípade potreby vie potom pohotovo zareagovať a použiť také postupy, aby vám pomohla počas letu. Na druhej strane ak by nevedeli, čo sa s vami deje, nie sú vyškolení lekári aby dokázali identifikovať váš stav.

Letušky si všímajú či ste zdravotne postihnutí

V prípade, že je pasažier zdravotne postihnutý vie letuška zabezpečiť, aby bolo o takéhoto človeka postarané medzi prvými. Preto si taktiež všíma na aké miesto si človek sadá.

Rama hovorí, že všímať si detaily je veľmi účinné. V prípade potreby keby sa let náhle skomplikoval vedia komu pomôcť ako prvému, koho požiadať o pomoc a podobne.

pexels

Kontrolujú či nerobíte niečo nezákonné

Počas kariéry letušky zažili mnoho prípadov, kedy chceli pasažieri do kabíny lietadla prepašovať domáce zvieratá (počujete dobre) alebo alkohol. V tomto prípade musia zareagovať a urobiť patričné kroky. Nie je povolené, aby si pasažieri nosili na palubu vlastný alkohol, takže letušky musia byť v strehu. Samozrejme aj na takúto situáciu musia reagovať s úsmevom na tvári a pasažiera požiadať aby jej odovzdal nežiaduci materiál.

Rama dodáva, že uvítanie každého pasažiera trvá približne 3 sekundy, počas ktorých si musí uvedomiť nespočetné množstvo vecí aby dokázala reagovať na akúkoľvek situáciu.

Foto: wikimedia.org (Rich Gallo)

Práca letušky je veľmi náročná. Letuška musí byť príjemná, jednotlivých pasažierov vítať na palube lietadla s úsmevom. Okrem toho musí byť v strehu a reagovať veľmi promptne, čo môže byť fyzicky ale aj psychicky náročné. Preto ak budete najbližšie letieť lietadlom spomeňte si, že letušky sú tam preto aby vám spríjemnili let, a opätujte im aspoň jeden milý úsmev.

Pozri aj: Vedeli ste, prečo majú letušky vždy ruky za chrbtom počas toho, ako na palube vítajú cestujúcich?

interez.sk (Hana Dovcová) thiisinsider.com
Uložiť článok

Najnovšie články