Je večer 13. januára 2012. Na palube výletnej lode, jedného z najväčších plavidiel na svete, vládne strach, zmätok a panika. Stovky pasažierov vybiehajú zo svojich kajút, niektorí skáču do vody a snažia sa opustiť loď, ktorej osud je už v tom momente spečatený. Asi nikto si v tej chvíli neuvedomil, že je práve priamym svedkom jedného z najväčších stroskotaní lode v moderných dejinách výletného námorníctva.
V článku sa dozviete aj:
- prečo ku katastrofe prišlo;
- čo sa vtedy dialo na palube;
- aká bola bilancia tragédie;
- koľko likvidácia havárie stála.
Luxus nadovšetko
MS Costa Concordia bola postavená talianskou spoločnosťou v lodenici v meste Terst. Mala až 17 palúb a dokázala poňať vyše tritisíc pasažierov a 1 100 členov posádky. K dispozícii mali päť reštaurácií, 13 barov, bazény, športoviská, kino, diskotéku, divadlo či kasíno. Všetko, čo si náročný klient na výletnej lodi praje. Loď bola do prevádzky uvedená v roku 2006.
Osudná plavba po Stredozemí
Costa Concordia vyplávala 13. januára 2012 na sedemdňovú okružnú plavbu po Stredozemnom mori. Na palube u pasažierov, ale aj u posádky panuje dobrá a veselá atmosféra. Lodi velí kapitán Francesco Schettino.
Výletná loď s 3 206 cestujúcimi a 1 023 osobami zastúpenými posádkou a personálom sa plaví k toskánskemu ostrovu Giglio. Ten nebol plánom cesty, loď sa mierne zo svojho kurzu vychýlila.
Kapitán lode sa chcel loďou pochváliť obyvateľom ostrova, a to tak, že prejde okolo pobrežia a rozsvietenými svetlami a sirénami bude zdraviť jeho obyvateľov.
Náraz do útesu
Všetko by mohlo dopadnúť dobre, nebyť veľkej skaly pod vodou, ktorá údajne nebola zakreslená na mapách. Loď do nej narazila a ozvala sa ohlušujúca rana. Ľudia začali okamžite panikáriť. Posádka ale dostala informáciu, že majú ľudí upokojiť a že prišlo iba k malému zlyhaniu. Loď sa ale začala otriasať, riady v reštaurácii začali padať, podobne, ako vo filme Titanic.
Cez trhlinu v trupe lode začala prúdiť dnu voda. Tá sa dostala do strojovne a loď stratila výkon, keďže prišlo k výpadku prúdu. Kapitán loď kormidloval ešte ďalších 1 000 metrov a dostal sa až k výjazdu z prístavu ostrova. Pokúsil sa loď dostať ešte bližšie k prístavu, no tá sa začala nebezpečne nakláňať.
Na lodi začala prebiehať evakuácia. Tá bola pomalá, keďže posádka nemala dostatočné informácie a bránila nasadeniu záchranných člnov. Niektorí ľudia začali skákať do vody a snažili sa doplávať k pobrežiu.
Naklonila sa, no nepotopila
Loď sa napokon naklonila do uhla asi 80 stupňov a takto ostala uviaznutá na plytčine. To sa už rozbehla rozsiahla záchranná akcia. Záchranné člny odvážajú cestujúcich z lode, miestni hasiči vyberajú ľudí z vody, či ďalších uväznených v Coste Concordii. Po 12 hodinách ostáva 10 ľudí nezvestných.
Tragédia lode Costa Concordia si napokon vyžiadala 33 obetí – 27 cestujúcich, 5 členov posádky a 1 člena záchranárov.
Zodpovednosť za tragédiu
Postupom času začali vychádzať na povrch rôzne informácie. Obvinený za nehodu lode bol iba kapitán Francesco Schettino, ktorý nepostupoval rýchlo a nenariadil včas evakuáciu, čím sa podieľal na počte obetí.
Nahlásiť chybu v článku