Viete aké informácie si o vás google ukladá pri každom použití ich služieb? Z internetu sa nič nemaže a dáta sa stávajú najcennejšími. Každá väčšia firma zbiera dáta o svojich užívateľoch, aby im mohla poskytnúť lepšie služby na základe ich potrieb. Myšlienka je to pekná, ale nie vždy.
V roku 2013 Edward Snowden zverejnil tajné dokumenty projektu PRISM (a ďalších operácii) americkej Národnej bezpečnostnej agentúry (NSA) o globálnom sledovaní ľudí. Táto situácia sa týka hlavne USA a Juhozápadnej Ázie, ako si môžete všimnúť na tejto mape, ktorá farebne (červená je najviac) znázorňuje, v akej miere NSA sleduje štáty po celom svete.
Ako môžete vidieť, nás, Slovákov, to až tak trápiť nemusí. No škandál vyvolaný snowdenom rozpútal otázku súkromia o ochrane osobných údajov vo veľkom. Prinútil viacero veľkých firiem priznať sa k spolupráci s vládou a k ich zbieraniu dát. V tomto článku sa chcem zamerať hlavne na to, čo sa skrýva vo vyhľadávačoch ako google, bing (microsoft), yahoo a pod. Keď používate niektorú zo spomenutých stránok alebo startpage/ddg (spomenuté nižšie v článku), otázka znie, či im veríte a dôverujete vy sami.
Vezmite si google. Čo všetko si o vás google zálohuje, keď si dáte niečo vyhladať?
Google sa pozerá na vašu: IP adresu, lokalitu, cookies v prehliadači, históriu v prehliadači, dátum, čas, predvolený jazyk podľa potreby, operačný systém, typ a verziu prehliadača a ďalšie. Týmto sa vám vytvára akýsi profil, z ktorého vie google vyčítať, aké ste si vyhľadávali informácie, ktoré stránky ste navštívili, aké si čítate noviny, blogy a pod. Keď máte vlastný google účet, ukladá sa toho ešte viac, a to z každej ich aplikácie či softvéru. Ale povedzme si pravdu, viete si predstaviť život bez používania softvérov od googlu alebo s googlom spojených? To znamená žiadne youtube, gmail, google drive alebo docs, google vyhľadávanie, žiadny twitter a mnoho ďalších.
Kľúčové je to vyhľadávanie, ktoré vám vytvára pomocou filtrov bublinu informácií, ktoré sa k vám dostanú. Podľa vášho profilu vám potom podávajú „na mieru ušité“ reklamy cez GoogleAds bannere. Prípadne vám prispôsobia vyhľadávanie podľa vašich historických dátach v profile, čo vám môže dať pri vyhľadaní iné výsledky, ako napríklad vašemu kamarátovi. Príklad: do googlu dáte vyhľadať: hobbit. Vy – pozerávate veľa filmov, často navštevujete csfd alebo imdb. Google vám na prvé miesta vyhľadávania ponúkne odkazy na Thehobbit.com (oficiálna stránka filmu) a druhý bude odkaz na imdb.com. Kamarát – Váš kamarát si číta veľa kníh a kupuje si ich cez internet. Keď vyhladá “hobbit”, na prvých miestach nebude mať odkaz na imdb, ale na knihu Hobbit od J.R.R Tolkiena, napríklad na Martinuse.
Ako sa ale dá dostať k iným výsledkom vyhľadávania alebo si udržať svoje súkromie?
Nahlásiť chybu v článku