Business Insider

Svetové firmy sa snažia zvoliť si čo najlepšie meno, ktoré sa ľahko zapamätá a prinesie so sebou úspech. Viete ako vznikol taký Google, Starbucks či Ikea?

Mnohí z nás bez rozmýšľania preferujú značky, ktoré sa im páčia. Zapôsobila reklama, dobré skúsenosti, odporúčania známych. Viete však, čo názvy rôznych značiek znamenajú?

Článok pokračuje pod videom ↓

Pepsi je medicínske pomenovanie pre zlé trávenie

pixabay.com

Zakladateľ Pepsi Caleb Davis Bradham chcel byť pôvodne lekárom, no rodinná kríza ho donútila odísť zo školy a namiesto sľubnej kariéry doktora sa stal len lekárnikom. Jeho pôvodný vynález Brad’s Drink bol vyrobený zo zmesi cukru, vody, karamelu, citrónovej šťavy a muškátového orechu. O tri roky neskôr Bradhamn nápoj, o ktorom veril, že napomáha zažívaniu, premenoval a vznikla tak Pepsi-Cola. Slovo pepsi si požičal z medicínskeho termínu dyspepsia a znamená pokazený žalúdok či zlé trávenie.

Google vznikol vďaka preklepu

pixabay.com

Názov jednej z najpopulárnejších firiem na svete vznikal počas diskusie na Stanfordskej univerzite. Zakladateľ Larry Page sa ho snažil vymyslieť spolu s ďalšími študentmi. Jeden z návrhov bol googolplex – jedno z najväčších čísel, ktoré je možné zapísať. Google vznikol po tom, čo toto číslo jeden zo študentov zle napísal a stránka tak celú spoločnosť zaregistrovala pod týmto menom.

McDonald’s je pomenovaný po dvoch bratoch, ktorí mali reštauráciu s hamburgermi

pexels.com

Raymond Kroc, zakladateľ McDonald’s, bol predavač prístrojov na mliečne koktaily keď prvý krát stretol bratov Dicka a Maca McDonaldových. Tí vlastnili reštauráciu s hamburgermi v San Bernardino v Kalifornii. Bratia si kúpili niekoľko jeho prístrojov a jeho reštauráciou ho natoľko očarili, že sa stal ich agentom a otvoril desiatky ďalších reštaurácií v USA. O niekoľko rokov neskôr kúpil aj práva na meno McDonald’s.

Adidas nie je skratkou pre „All Day I Dream About Soccer“ (celý deň snívam o futbale)

pixabay.com

Mnoho ľudí zastáva myšlienku, že značka Adidas vznikla práve na základe spojenia prvých písmen anglického spojenia „celý deň snívam o futbale“. Športová značka má totiž meno po svojom zakladateľovi Adolfovi Dasslerovi, ktorý začal vyrábať športovú obuv po tom, čo sa vrátil z prvej svetovej vojny. Názov je spojením jeho prezývky Adi a prvými tromi písmenami jeho priezviska.

Džin pošepkal slovo Rolex

pixabay.com

Zakladateľ firmy Rolex Hans Wilsdorf chcel značku, ktorá sa jednoducho vysloví v akomkoľvek jazyku. Snažil sa kombinovať písmená abecedy všetkými možnými spôsobmi, ktorých výsledkom bola stovka mien, no nepáčila sa mu ani jedna. Podľa jeho slov mu v jedno ráno, keď sa viezol po Londýne, džin zašepkal do ucha slovo Rolex.

Zara vznikla z mena Zorba – jej pôvodného mena

pixabay.com

Zakladateľ Amancio Ortega svoju firmu pôvodne nazval podľa filmu z roku 1964 Grék Zorba. To mu však nevydržalo dlho. Prvý obchod, ktorý otvoril v meste La Coruña, sa nachádzal len dva bloky od baru s názvom Zorba. V čase, kedy mu barman povedal, aby názov zmenil, už mal Ortega vyrobené formy na písmená, a preto vymenil písmená a zmenil ich na najbližšie slovo, aké mu napadlo, teda Zara.

Ikea v skutočnosti nie je švédske slovo

pixabay.com

Ingvar Kamprad, zakladateľ spoločnosti, si vybral názov značky tak, že spojil jeho vlastné iniciály s prvými dvomi písmenami farmy a dediny, v ktorej vyrastal – Elmtaryd a Agunnaryd v severnom Švédsku.

Starbucks nesie svoje meno po postave z Moby-Dicka

pixabay.com

Príbeh priznal v rozhovore spoluzakladateľ Gordon Bowker. V hľadáčiku bol názov, ktorý by začínal na „st“, pretože sa viacerí z vedenia firmy zhodli, že sú to silné písmená. Niekto prišiel so starou baníckou mapou v Severnej Amerike, kde sa nachádzalo banícke mesto Starbo. V momente ako ho uvidel, si spomenul sa knižnú postavu z Moby-Dicka Starbuck.

Amazon má meno ako najväčšia rieka sveta

Zakladateľ Jeff Bezos chcel svoje online kníhkupectvo pôvodne nazvať Cadabra. Jeho právnik ho však presvedčil, že meno až príliš pripomína Cadaver – anglické slovo pre mŕtvolu. Nakoniec sa rozhodol inšpirovať riekou Amazon, ktorú zakomponoval aj v prvom logu firmy.

Ďalším príkladom je značka Nike, ktorá má rovnaké meno ako aj grécka bohyňa víťazstva.

Pozri aj: Dizajnér vytvoril sériu lôg, pri ktorých sa nebudete cítiť komfortne. Prídete na to, komu pôvodne patrili?

interez.sk (katka), businessinsider.com
Uložiť článok

Najnovšie články