Prezývku „digitálni domorodci“ dostali aj kvôli tomu, že život bez internetu či novodobých výdobytkov digitálnej éry prakticky nepoznajú. Ako sa ale ukazuje, práve spomínaných moderných digitálnych prístrojov už majú plné zuby. Aj preto sa príslušníci Generácie Z postupne zbavujú všetkého, čo ich až príliš rozptyľuje. Najmä smartfónov, píše web Unilad.
Generácia Z, Gen Z alebo hovorovo aj „Zoomeri“ je označenie pre generáciu ľudí, ktorá sa narodila od polovice 90. rokov 20. storočia (od roku 1996) do roku 2009. Jej predchodcami sú Milleniáli, alebo Generácia Y. Predovšetkým ide o potomkov ešte staršej generácie, a síce Generácie X (1965 – 1979), no nie je výnimkou, že ide aj o deti Milleniálov.
Aká je Generácia Z?
Ako je známe, digitálna doba a rýchly spôsob života ich prinútil prehodnocovať svoje aktivity, ale aj morálne hodnoty. Oproti svojim predchodcom sú Zoomeri na svoj vek pomalší, menej konzumujú alkohol a vyhýbajú sa aj drogám.
Najväčšmi sa usilujú dosiahnuť čo najvyššie možné vzdelanie a do popredia dávajú aj kariéru. Na založenie vlastnej rodiny a usadenie sa tak čakajú ešte dlhšie, než ich predchodcovia, teda Generácia Y.
Samozrejme, vyrastať v digitálnej dobe má svoje pre a proti, čo si uvedomujú aj samotní Zoomeri. Sociologické štúdie zistili, že práve príslušníci tejto generácie sa snažia všetko riešiť prostredníctvom digitálnych výdobytkov, preto niet divu, že práve u nich vo veľkom prevládajú trendy ako sexting. Výnimkou ale nie sú ani moderné civilizačné choroby – vo veľkom sa prejavujú rôzne druhy alergií i nespavosť.
Kvôli viac času strávenému v online prostredí je ovplyvnených viacero aspektov ich života – majú problémy sú sústredením, menej čítajú, čím sa znižuje ich slovná zásoba, no trpí aj ich vzdelanie. Ambície ale majú, čo sa tejto generácii odoprieť nedá.
Vzdávajú sa smartfónov
Zdá sa ale, že im ich budúcnosť naozaj nie je ľahostajná, pretože problémy, ktoré im spôsobuje trávenie času pred obrazovkami sa snažia znížiť na minimum. Preto sa mnohí Zoomeri rozhodli vzdať sa svojich smartfónov a vymeniť ich za „hlúpe telefóny“. V Spojených štátoch amerických tak tlačidlové, či vyklápacie mobilné telefóny zažívajú nevídaný vzostup popularity.
Web CNBC upozornil, že spoločnosti ako HMD Global, teda výrobca mobilov značky Nokia, neprestáva s výrobou modelov, aké ľudia používali na začiatku 21. storočia, keďže dopyt po nich začal narastať. Stále viac ľudí si uvedomuje, že práve smartfóny a ich bohaté funkcie rozptyľujú pozornosť.
Jose Briones, influencer propagujúci pozitívne funkcie „hlúpych“ mobilov a moderátor populárnej miestnosti r/dumbphones na Reddite hovorí, že obľuba starých mobilov je badateľná najmä na niektorých príslušníkoch Generácie Z. Podľa neho sú už unavení z obrazoviek a vidia, čo to robí s ich duševným zdravím. Preto sa snažia s tým niečo urobiť.
Nárast predaja tlačidlových mobilov
Mnohí už pritom začali svoje drahé smartfóny vymieňať. Jackie Kates, marketingová riaditeľka spoločnosti HMD uviedla, že vo firme pociťujú nárast predaja tlačidlových telefónov.
„Tento vzostup pripisujeme mnohým majiteľom smartfónov, ktorí si začínajú uvedomovať, že trávia príliš veľa času prilepení k svojim zariadeniam a majú silnú túžbu odpojiť sa a „byť plne prítomní“, aby zlepšili kvalitu sociálnych väzieb,“ uviedla Kates.
Zoomeri dokonca na sociálnych sieťach zakladajú rôzne skupiny, kde ostatných rovesníkov nabádajú k oslobodeniu sa od smartfónov. Hovoria v nich o benefitoch, o ktoré ich práve čas pred obrazovkami uberá. Stretávajú sa v knižniciach a parkoch, a rozprávajú sa naživo, s odosielaním správ skoncovali.
Mnohí z tínedžerov, ktorí sa rozhodli vzdať svojich iPhonov uviedli, že majú teraz viac času na kreativitu a dokážu sa lepšie koncentrovať. Dokonca sa zlepšili aj ich sociálne životy – s priateľmi menej textujú a viac si volajú.
Nahlásiť chybu v článku