Príslušníci generácie Z postupne končia stredné a vysoké školy a nastupujú do zamestnania. Od práce však majú iné očakávania a požiadavky než generácia mileniálov, po ktorej nastúpili. A to aj čo sa platu týka. Neuspokoja sa s málom, no nie je to náhoda, a má to svoje vysvetlenie.
Ak ešte náhodou nevieš, do ktorej generácie patríš, je to veľmi jednoduché. Stačí, ak sa pozrieš na rok svojho narodenia. Generácia Z je ohraničená rokmi 1997 až 2012, uvádza definícia od Pew Research Center. „Gen Z“ sa teda postupne dostáva na trh práce a zavádza na pracovisku isté zmeny.
Hľadajú rovnováhu a chcú byť dobre ohodnotení
Ako opisuje portál Kariéra, príslušníci Generácie Z sa líšia napríklad od svojich predchodcov mileniálov v tom, že sa neboja robiť zmeny a striedať zamestnania, kým nenájdu pre seba v pracovnej sfére to pravé. Dôležitý je pre nich takzvaný work-life balance, teda hľadajú rovnováhu medzi prácou a voľným časom, práca ich zároveň musí napĺňať a chcú byť za ňu dobre finančne ohodnotení, nie pracovať za minimálnu mzdu.
Asi ťa neprekvapí, že pre predstaviteľov tejto generácie sú atraktívne predovšetkým povolania, v ktorých sú v kontakte s internetom (a bývajú aj dobre finančne ohodnotené). Business News Daily urobil prieskum, ktorý ukázal, že sa zaujímavú o pozície ako programátor či finančný analytik, alebo ich láka odvetvie marketingu, spomína Kariéra. Už sme ti povedali, že táto generácia si nepamätá časy pred internetom? Je totiž prvou, ktorá nezažila svet bez neho a aj to môže byť jedným z dôvodov, prečo si jej príslušníci bez internetu nevedia predstaviť ani jeden deň.
Internet pomocníkom v škole aj v práci, preto musí byť stále po ruke
A to nepreháňame. Podľa štúdie, ktorú uskutočnil výskumník Jason Dorsey v USA, až 67 % mladých sa cíti nepríjemne, keď je viac ako 8 hodín bez internetu, uvádza portál Medium. Internet je ich pomocníkom v škole, v práci, ale aj vo voľnom čase. Vďaka nemu môžu byť v neustálom kontakte s kamarátmi a blízkymi, za pár sekúnd si vedia vyhľadať všetko, čo ich zaujíma a ľahko sa dostať k akýmkoľvek informáciám alebo sa deliť so svojimi zážitkami na sociálnych sieťach s ostatnými. Či naopak, inšpirovať sa ľuďmi, ktorých followujú a niečo sa od nich priučiť. Ak máš pre to pochopenie a neustále bojuješ s tým, aby sa ti neminuli dáta v mobile, mal by si vedieť o paušále Yoxo pre mladých od Orangeu, ktorý ponúka až 50 GB dát len za 18 eur mesačne.
Tento dátový balíček sa ti nepodarí minúť, no ruku do ohňa za to nedáme, takže ak aj predsa len áno, surfovať na internete môžeš donekonečna aj ďalej zníženou rýchlosťou, alebo si za 2 eurá aktivovať neobmedzené dáta #datujcelyden. A naopak, ak sa ti bude zdať, že máš náhodou dát nazvyš, nemusíš ich nechať prepadnúť. Môžeš ich predať cez Yoxo Market od 0,10 eura za 1 GB a takto získaš nejaké tie peniaze späť.
Paušál Yoxo si vybavíš s preukazom ISIC alebo EURO<26 a dokonca ho môžu mať aj učitelia s kartou ITIC. A aj keď dnes už takmer všetko vybavíš cez internet, čo nie si zariadiš vďaka nekonečným hovorom a SMS.
Môžeš ho vyžiť vo svoj prospech
S týmto balíkom dát si môžeš pomôcť aj pri spomínanom hľadaní práce a napríklad si vygoogliť, ako správne napísať životopis alebo sa dopátrať k pracovnej ponuke snov. Realita na Slovensku je totiž taká, že mladých je na našom trhu práce menej, než pred desiatimi rokmi, spomína SITA. Navyše veľká časť z nich nie je zamestnaná a ani neštuduje, takže ich potenciál zostáva nevyužitý.
Na to musia reagovať aj zamestnávatelia, ktorí generáciu Z potrebujú, alebo čoskoro budú potrebovať ako soľ. Okrem platového ohodnotenia, ktoré je pre mladých podstatné, sú im sympatické hodnoty ako flexibilita, vidina kariérneho rastu alebo dobré vzťahy, či už s kolegami alebo aj so samotnými šéfmi.
Žiadajú viac peňazí, no z racionálneho dôvodu
Či si to chceme pripustiť alebo nie, doba sa mení. Zamestnávatelia sa musia snažiť okrem dobrých pracovných podmienok si generáciu Z udržať napríklad aj dobrým platom. BBC vysvetľuje, že je motivovaná peniazmi možno aj viac, ako akákoľvek iná generácia pred ňou. A nie je to tým, že by boli dnešní mladí chamtiví, ale má to svoj hlbší dôvod, ktorý pravdepodobne budeš schvaľovať.
V minulosti bolo jednoduchšie dopracovať sa k vlastnému bývaniu, dnes to také ľahké nie je a kúpiť si vlastný byt alebo dom je luxus, ktorý si nemôže dovoliť každý. Taktiež na generáciu Z počas dospievania mohlo vplývať, ak u svojich rodičov pociťovali nedostatok financií a nechcú, aby sa v takejto náročnej situácii ocitli tiež. Takže na jednej strane, Gen Z je v práci motivovaná peniazmi, no na druhej je to spôsobené obavami z ich nedostatku, za čo môžu finančné krízy aj vysoká miera inflácie. Potvrdzujú to aj údaje, na ktoré upozornil magazín Forbes a podľa ktorých je pre 46 % spomedzi opýtaných z generácie Z práve plat rozhodujúci pri hľadaní novej práce.
Nahlásiť chybu v článku