Predseda vlády Robert Fico je najpopulárnejším slovenským politikom na Facebooku. Jeho príspevky majú enormný dosah a vynárajú sa otázky, čo konkrétne je za tým. Často sa spomínajú akési falošné účty, ktoré majú Ficovi pomáhať zvyšovať interakcie a dosah. Odborníci sa na toto podozrenie pozreli, ich záver vás možno prekvapí.
Digitálna agentúra New School Communications spravila analýzu príspevku Roberta Fica s cieľom zistiť, ako je možné, že má účet premiéra na Facebooku toľko interakcií.
Najpopulárnejší z politikov
Fico má na Facebooku takmer 320-tisíc sledovateľov. Ako agentúra pripomína, najvýraznejší nárast za rok 2024 nastal po atentáte, kedy získal 6 500 nových sledovateľov.
Zo slovenských politikov je tak jednoznačne najlepší čo sa týka počtu interakcií. Druhý je prezident Peter Pellegrini, Fico má však veľký náskok.
Čo sa týka jeho príspevkov, len za minulý rok získal dokopy 4 614 911 interakcií, čo je priemerne 18 310 interakcií na príspevok.
Najviac interakcií na príspevku premiér získal, keď sa verejnosti prihovoril vo vianočnom období. Príspevok dosiahol 75-tisíc reakcií, 13-tisíc komentárov a 2-tisíc zdieľaní.
Druhý najpopulárnejší príspevok s textom „ODPÚŠŤAM A VARUJEM“, ktorý zverejnil po atentáte, dosiahol 60-tisíc reakcií, 11-tisíc komentárov a 29-tisíc zdieľaní.
Dôveryhodnosť profilov
Agentúra sa rozhodla analyzovať 500 konkrétnych profilov, ktoré zanechali interakciu na najúspešnejšom Ficovom príspevku, na ktorom dosiahol viac ako 90 000 interakcií.
Pri analýze sa profily vo vzorke rozdelili na 3 skupiny – pravdepodobne dôveryhodné účty, podozrivé účty a pravdepodobne falošné účty.
Kritériá, podľa ktorých profily do skupín zaraďovali, boli napríklad základné údaje (meno, priezvisko), história profilu, počet priateľov a ďalšie.
Z analyzovaných účtov bolo 81,6 % pravdepodobne dôveryhodných, 16,2 % podozrivých a 2,2 % s pravdepodobne falošných.
New School Communications teda predpokladá, že väčšina interakcií nie je založených na falošných profiloch.
Nemôže ísť ani o akési kupovanie sledovateľov a interakcií, keďže podľa nich Facebook takéto správanie rozpozná vďaka algoritmu a užívatelia sú za to penalizovaní.
Vysoké náklady na reklamu
Pravým dôvodom takého vysokého počtu interakcií na premiérových príspevkoch sú podľa analýzy zrejme vysoké investície do reklamy.
Za niektoré týždne dosiahli Ficove výdavky na propagovanie príspevkov na Facebooku aj 2 000 €. Pričom platí, že čím vyššia je suma, tým vyšší je dosah tvorby.
V grafe je možné vidieť, že vo väčšine prípadov Ficových príspevkoch investície do reklamy korelujú s interakciami.
Agentúra nakoniec pripomína, že hoci sa zdá, že za úspechom premiéra na Facebooku nestoja falošné účty, nevedia to vylúčiť.
Rovnako nevedia vylúčiť ani to, či si mohli fanúšikovia vytvoriť alternatívne profily a vďaka nim zvyšovať interakcie.
Agentúra zároveň zdôrazňuje, že podobné čísla mal v minulosti Ľuboš Blaha a mala ich aj prezidentka Zuzana Čaputová.
Nahlásiť chybu v článku