Je dôležité, aby človek dobre zvážil, čo všetko o sebe uverejní, či o aké fotografie a informácie sa chce so svetom podeliť. Čo už raz dáte na internet, to len tak ľahko nezmažete a k údajom sa ľahko môžu dostať tretie strany.
Aktivita mimo Facebooku
Iste ste aj vy postrehli, že na vašom Facebooku sa objavujú cielené reklamy v závislosti od vašej predchádzajúcej aktivity na internete. Ak ste sa zaujímali o knižky, pravdepodobne vám ponúkne reklamu práve na tie, ak ste sa zas zaujímali o kúpu auta, zrejme uvidíte na svojom Facebooku reklamu na auto. Ak sa zamyslíte nad tým, čo všetko o nás sociálne siete vedia bez toho, aby sme sa o to zámerne delili, prebehne vám po chrbte mráz.
Práve preto prichádza Facebook s novinkou. Portál The Independent informuje o tom, že vám sociálna sieť ukáže, čo všetko sa o vás na základe vašej aktivity na internete naučila. Nový nástroj má názov „Aktivita mimo Facebooku“ a vďaka nej môžete vidieť všetky informácie, ktoré o vás Facebook zistil vďaka iným stránkam a aplikáciám, ktoré sa spájajú s vaším kontom na sociálnej sieti. Napríklad, ak ste v poslednom čase navštívili portál Bored Panda, táto aktivita sa ukáže aj na vašom Facebooku.
Získané informácie Facebook využíva práve na vytváranie spomínaných cielených reklám, vďaka čomu však gigant čelí nemalej kritike. Testovanie nástroja bolo spustené ešte v auguste minulého roka a pôvodne si ho mohli vyskúšať len obyvatelia Írska či Španielska, dnes je však dostupný už všetkým užívateľom sociálnej siete.
Čo všetko vedia tretie strany?
Ak sa tak rozhodnete, údaje, ktoré Facebook zhromažďuje, môžete nielen sledovať, ale ich aj vymazať. Sociálna sieť vás však hneď upozorní na to, že aj keď informácie vymažete, ďalšiemu zhromažďovaniu údajov tým nezabránite a cielené reklamy budete vidieť aj naďalej. Pri spúšťaní nástroja však gigant prisľúbil, že ľudia budú môcť túto aktivitu spravovať a rozhodovať o tom, z akých zdrojov môže Facebook čerpať.
Facebook informuje, že si uvedomuje, aký dopad môže takýto nástroj mať, tretie strany si totiž platia nemalé peniaze za to, aby vám Facebook na základe získaných informácií prezentoval reklamu, ktorá by mohla podnietiť kúpu produktu. Dodáva však, že je dôležitejšie, aby mali ľudia nad svojimi dátami kontrolu.
Navyše, 28. január bol Európskym dňom ochrany osobných údajov a Facebook chce spustením nástroja ľuďom pripomenúť, aby si svoje súkromie strážili. Ak si chcete aktivitu mimo Facebooku skontrolovať aj vy, k nástroju sa dostanete cez Nastavenia. Následne kliknite na ikonku na ľavej strane, „Vaše informácie na Facebooku“ a medzi možnosťami nájdete aj „Aktivitu mimo Facebooku“.
The Independent
Nahlásiť chybu v článku