Slováci majú, podľa ich názoru, tendenciu vyberať si lacnejšie alternatívy bez premýšľania o tom, koľko bude stáť servisovanie, kúpa nových dielov či samotná údržba vozidla. My sme sa skupiny mechanikov z košického autoservisu pýtali na to, čo presne si myslia o jednotlivých obľúbených voľbách Slovákov.
Podľa informácií zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR, bolo v minulom roku na našom území zaregistrovaných 93 409 nových osobných áut.
Tento údaj predstavuje medziročný nárast o 6,1 percenta a, ako dodáva portál SME, „posledný štvrťrok 2024 bol dokonca v registráciách druhý najsilnejší od vzniku Slovenskej republiky“.
Zoznam najčastejšie registrovaných nových áut a počet registrácií za rok 2024
- Škoda Octavia, 4474 registrácií
- Škoda Fabia, 3791 registrácií
- Hyundai i30, 3495 registrácií
- Kia Ceed, 3104 registrácií
- Kia Sportage, 2789 registrácií
- Škoda Kamiq, 2616 registrácií
- Škoda Karoq, 2591 registrácií
- Škoda Scala, 2213 registrácií
- Dacia Duster, 2187 registrácií
- Škoda Kodiaq, 1971 registrácií
- Toyota Corolla, 1938 registrácií
- Hyundai Tucson, 1775 registrácií
- Volkswagen T-Cross, 1693 registrácií
- Škoda Superb, 1440 registrácií
- Volkswagen Tiguan, 1430 registrácií
My sme sa rozhodli tento zoznam prebrať s automechanikmi z košického servisu.
Slováci milujú Škodu, na autá z Kórey hľadia kriticky
Čo sa týka slovenskej lásky k firme Škoda z koncernu Volkswagen, podľa mechanikov na jej hojnom výskyte v rebríčku nie je „vôbec nič prekvapivé“.
„Je to očakávaná voľba. Slováci považujú firmu Škoda stále za našu automobilku a za domácu značku. Sídlo má v českom meste Mladá Boleslav. A teda fakt, že Slováci – hlavne staršie ročníky, najradšej siahajú po Škode, to je jednoducho už roky zaužívaná vec.“
Pri pohľade na tabuľku je podľa mechanikov zjavné, že Slováci radi siahajú po lacnejších alternatívach.
„Príkladom zo zoznamu je Kia či Hyundai.“
Ako však tvrdí jeden z mechanikov, obidve tieto značky pochádzajú z Južnej Kórey, a to je „problém“.
„Problémom je hlavne to, že väčšina kórejských dielov, či už motorárskych alebo karosárskych, sa v Európe nevyrába, pričom často sa v Európe ani neuskladňuje. Cena dielov začne byť zaťažená dovozom, čo znamená vyššiu cenu za diel. Človek síce ušetrí pri kúpe, ušetrené peniaze však natlačí do opráv, napríklad v prípade škodovej udalosti.“
Podľa ich názoru v tomto prípade nestačí ani dobrá poistka.
„Keď sa dostanete do situácie, že pri parkovaní ťuknete stĺpik a vinníkom ste vy, veľakrát nemáte z poistky nič a opravu si hradíte sami. Nárazník na tuzemskú či európsku značku vás pritom vyjde napríklad 100 eur, doviezť ho do európskeho skladu až z východnej Ázie vás vyjde pokojne aj 400 eur.“
Octavia a Fabia sú istota a asi aj najrozumnejšie, čo viete kúpiť
S prvými dvoma voľbami (Škoda Octavia a Škoda Fabia) Slovákov mechanici súhlasia a schvaľujú to.
„Octavia a Fabia je asi najrozumnejšia voľba. Stredná trieda, nepoužívajú drahé komponenty, väčšina dielov je dostupná u nás, dostupné máme aj poľské diely z druhovýroby, ktoré sú ešte lacnejšie než originálne diely. Na škodovky a volkswageny je jednoducho obrovské spektrum možností. Druhovýroba pri kórejských značkách je, napríklad, celkom slabá.“
Pri otázke, s ktorým autom zo zoznamu budú mať Slováci najviac problémov, padol hľadáčik znovu na Kórejcov.
„Tieto autá sa v globále kazia celkom často. Samozrejme, táto odpoveď nie je jednoznačná, závisí to motor od motora a model od modelu, ale vo všeobecnosti, aj Kia, aj Hyundai majú zo subjektívneho pohľadu v našom servise problémy častejšie než taká Škoda.“
Čo sa týka voľby pre Superb a Kodiaq, tieto modely sú už brané ako prémiové. „Superb je už v kategórii limuzín, Kodiaq ako veľký prémiový model, najväčšie SUV-čko od škodovky, aspoň, čo sa týka spaľovákov.“
Hoci teda budete mať pocit luxusu zabezpečený, treba mať na pamäti, že takéto modely majú prémiové diely.
„Silnejšie motory, viac elektroniky a technologických vychytávok. Je to super, ale zase to znamená, že tieto modely v sebe majú viac vecí, ktoré sa môžu pokaziť.“
Zjednodušene, pokiaľ v Octavii nie je prémiový systém, tak sa logicky pokaziť nemôže.
Dacia neurazí, na Toyote je problém táto vec
Pozornosť padla aj na osamotenú Daciu v zozname, ktorá podľa mechanikov ani neurazí, avšak ani významne neoslní.
„Čo sa týka Dacie, tieto autá nie sú nejako výnimočne kazivé. Znovu sme pri téme preferencie nízkej ceny za model. Dostupnosť dielov je relatívne v pohode, motorizácia, povedzme, nie je nekvalitná. Dobré je, že staršie diely sú často kompatibilné s mladšími, a teda, ani dostupnosť nie je nejako strašná.“
Toyota Corella, posledný samuraj, sa ako značka väčšinou považuje za „prísľub spoľahlivosti“.
„Čo nie je klamstvo. Čo sa týka dostupnosti dielov, je to také, že 50 na 50. Niektoré diely stoja doslova pár centov, niektoré zase nezmyselne veľa, pričom nikto celkom nerozumie, prečo je to tak.“
Toto by mal urobiť každý
Nakoniec sme sa mechanikov spýtali na to, čo by mal urobiť každý Slovák predtým, než začne premýšľať o novom aute.
„Jednoznačná odpoveď na to nie je, preto každému odporúčame vyhľadať niekoho, kto sa v autách naozaj vyzná. Väčšina z vás si nebude auto servisovať samostatne, tak sa poraďte s tým mechanikom, ktorý sa bude vášmu autu v budúcnosti venovať.“
Účel je podľa nich základ. Ako príklad, šofér s trojčlennou rodinou, ktorý si nepotrpí na luxus a chce lacnú údržbu, potrebuje Octaviu.
„Nekupujte Superb, pokiaľ chcete jazdiť 15 rokov a na servisovanie možno nebudete mať peniaze. Proste a jednoducho sa vždy poraďte s niekým, kto sa pohybuje v autoservise. Pri kúpe nového auta znamená veľa aj dvojminútový rozhovor o rozpočte, nárokoch a očakávaní. Servis zahŕňa aj bežné údržby a aj tie sú pri prémiovom modeli za prémiovú cenu. Takže nakoniec len, kupovať s rozumom a vždy pred kúpou konzultovať.“
Nahlásiť chybu v článku