Ekologickí aktivisti vyliali v nedeľu zemiakovú kašu na obraz francúzskeho impresionistického maliara Clauda Moneta vystavený v múzeu v nemeckom Postupime. TASR o tom informovala podľa správ agentúr DPA a AFP.
Na obraze chránenom sklom nevznikli škody a mali by ho znova vystaviť v stredu, uviedlo Múzeum Barberini vo večernom oznámení. Dielo trvalo zapožičané tomuto múzeu vydražili podľa AFP v roku 2019 za 111 miliónov dolárov, čo je najvyššia suma zaplatená za Monetov obraz.
Dvoch aktivistov v oranžových vestách, ktorí sa tiež prilepili k podlahe, zadržala polícia. Vyšetrujú ich za neoprávnené vniknutie do objektu a poškodenie majetku.
K činu sa prihlásila skupina Posledná generácia
K činu sa prihlásila skupina Posledná generácia, ktorá vo videu na sociálnej sieti vyzvala politikov na radikálne opatrenia proti klimatickej zmene. „Ak je potrebná maľba – so zemiakovou kašou alebo paradajkovou polievkou hodenou na ňu –, aby si spoločnosť uvedomila, že nás fosílne palivá všetkých zabíjajú: potom vám dáme zemiakovú kašu na obraz,“ uviedla vo vyhlásení.
#Kartoffelbrei auf #Monet:
Was ist mehr wert #FürAlle – Kunst oder Leben?Monet liebte die Natur und hielt ihre fragile Schönheit in seinen Werken fest.
Warum haben viele mehr Angst davor, dass eines dieser Abbilder Schaden nimmt, als vor der Zerstörung unserer Welt selbst? pic.twitter.com/0Rh1ZS6yjk
— Letzte Generation (@AufstandLastGen) October 23, 2022
Riaditeľka múzea Ortrud Westheiderová vyjadrila pobúrenie nad metódou, akú si zvolili aktivisti, s tým, že práve v dielach impresionistov vidno intenzívny umelecký vzťah k prírode. Takéto krajinomaľby môžu byť podľa nej pre návštevníkov podnetom „zamyslieť sa nad svojím vzťahom k životnému prostrediu“.
DPA konštatuje, že klimatickí aktivisti si podľa všetkého obľúbili používať pri svojich akciách jedlo. Dvoch demonštrantov z inej skupiny totiž pred týždňom zadržali v Londýne po tom, ako na známy obraz maliara Vincenta van Gogha s názvom Slnečnice hodili plechovky s paradajkovou polievkou. Predstavitelia britskej Národnej galérie uviedli, že maľba zostala za sklom nepoškodená a menšie škody vznikli len na ráme.
Nahlásiť chybu v článku