Idea vybudovať železničný tunel na trati spájajúcej Prahu s Plzňou pri obci Ejpovice, vznikla už v poslednom roku existencie Československa. K projektu sa krajina, už osamotená, vrátila až v novom tisícročí. Prvotné odvážne vyhlásenia plánovali tunel prevádzkovať od roku 2009. Z rôznych dôvodov nakoniec s razením tunela začali až v roku 2015. Dnes ním prešiel už prvý vlak a o pár dní bude v plnej prevádzke. Česko tak bude mať svoj nový najdlhší železničný tunel.
Ejpovický tunel skráti cestu z Prahy do Plzne (alebo naopak) asi o 9 minút, na vzdialenosť je to niečo vyše 6 km. Samotný tunel má pritom dĺžku presne 4150 metrov a po oficiálnom otvorení sa stane najdlhším železničným tunelom v Českej republike. Doterajšieho rekordéra, Březenský tunel, v dĺžke prekonáva viac ako 2-násobne. Razenie tunela trvalo celkom 15 mesiacov a celá stavba stála krajinu 6,8 miliardy českých korún, čo je o niečo viac ako 262 miliónov eur.
Nový najdlhší tunel v Českej republike je oproti nášmu rekordérovi o pár stoviek kratší. Čremošniansky tunel na trati Vrútky-Zvolen, ktorý prekonáva sedlo Malý Šturec, bol kedysi aj najdlhším tunelom celého Československa. Je však len jednokoľajový a navyše je železničná trať tradične vysypaná štrkom. Ejpovický tunel však tvoria dve dopravné rúry a trať je tak dvojkoľajová. Podklad navyše tvoria špeciálne betónové panely, ktoré v prípade mimoriadnej situácie výrazne uľahčia prístup záchranných zložiek do tunela.
Stavbu na objednávku Ministerstva dopravy realizovala spoločnosť Metrostav a.s. Razenie tunela prebiehalo s využitím až 110 metrového „vrtáka“ s priemerom takmer 10 metrov. Obe tunelové rúry sú vzájomne prepojené vždy po niekoľko stovkách metrov, celkom ôsmimi priechodmi. V prípade potreby je tak možné cestujúcich a personál vlaku evakuovať z jedného tubusu do druhého. Vlaky budú Ejpovickým tunelom premávať rýchlosťou 160 km/h. V budúcnosti by sa však mohla prevádzková rýchlosť, po zavedení vysokorýchlostných železníc, zdvihnúť až na 200 km/h.
Prvý vlak prešiel Ejpovickým tunelom len pred niekoľkými dňami. Stalo sa tak pri nácviku simulovanej nehody českého Integrovaného záchranného systému. Na cvičení sa zúčastnilo celkom 150 hasičov, 50 záchranárov a tiež 50 policajtov. V plnej prevádzke by mal byť tunel už čoskoro. Od 9. decembra totiž Správa železniční dopravní cesty plánuje zaviesť nový cestovný poriadok a spolu s ním aj oficiálne naplno sprevádzkovať nový najdlhší železničný tunel v krajine.
Aktuality, novinky.cz, zdopravy.cz
Nahlásiť chybu v článku