Foto: Twitter/ Air Disasters

Mnoho ľudí na toto letecké nešťastie už zabudlo, dnes je to však presne 22 rokov, čo k tragédii došlo.

Presne 12. novembra v roku 1996 sa vo vzduchu nad Charkhi Dadri zrazili dve lietadlá. Lietadlo arabských aerolínii Boeing 747 vzlietlo z Dillí a malo namierené do Dahránu. Druhé lietadlo, Iliušin II- 76 zas mal namierené zo Shymkentu v Kazachstane do Dillí. Do svojich cieľových destinácií však nikdy nedorazili.

Článok pokračuje pod videom ↓

Len 100 kilometrov od Dillí totiž došlo ku kolízii, lietadlá sa zrazili nad dedinou Charkhi Dadri. Na palube oboch lietadiel prišlo o život 349 ľudí, vďaka čomu sa kolízia zapísala do dejín ako najsmrteľnejšia v dejinách Indie a zároveň sa stala najstrašnejšou kolíziou, k akej dovtedy vo vzduchu došlo.

Kapitánom Boeingu 747 bol Khalid Al Shubaily, skúsený 45-ročný pilot, ktorý mal nalietaných vyše 9 800 hodín a vedľa neho sedel pilot Nazir Khan. V lietadle sedelo 312 pasažierov, keď o 18:32 vzlietlo z letiska v Dillí. Presne v tom čase sa zas Iliušin pripravoval na pristátie a riadili ho Gennadi Cherepanov, taktiež mimoriadne skúsený pilot s 9 200 nalietanými hodinami a pilot Egor Repp. Keď bolo kazašské lietadlo vzdialené od Dillí 137 kilometrov, nahlásilo, že dosiahlo výšku 4 600 metrov. V skutočnosti však bolo o 200 metrov nižšie a stále klesalo. Druhé lietadlo zatiaľ dostalo povel klesnúť do výšky 4 300 metrov.

Foto: wikipedia

Čoskoro sa lietadlá ocitli vo vzdialenosti len 19 kilometrov od seba. Keď sa kazašský pilot pokúsil spojiť s riadiacou vežou, neuspel. V tom čase však už bolo neskoro, len o chvíľku neskôr narazil Iliušin chvostom do ľavého krídla Boeingu. Z krídla začali rýchlo šľahať plamene a Boeing sa nezastaviteľne rútil k zemi pohltený v plameňoch. Narazil do nej rýchlosťou 1 135 kilometrov za hodinu.

Iliušin na tom nebol až tak zle, no taktiež sa zrútil k zemi. Na jeho palube boli, okrem okamžite mŕtvych, štyria ťažko ranení pasažieri. Na následky poranení však aj oni čoskoro zomreli. O život tak prišlo 37 ľudí. Na palube Boeingu prežili len dvaja pasažieri pripútaní do sedadiel, taktiež však čoskoro zomreli na následky vnútorných poranení a celkový počet mŕtvych sa tak vyšplhal na 312. Kolíziu ani v jednom z lietadiel tak nikto neprežil.

Foto: wikipedia

Vyšetrovanie ukázalo, že k chybe došlo pravdepodobne na strane pilotov lietadla z Kazachstanu. Nevie sa však či pilot neporozumel inštrukciám, urobil chybu následkom turbulencie, alebo došlo k chybe v komunikácii. Isté však je, že lietadlo kleslo príliš nízko. Uvažovalo sa, že problémom mohla byť jazyková bariéra a fakt, že piloti nerozumeli dobre angličtine. Problém však mohli predstavovať aj miery, väčšina pilotov sa totiž orientuje v míľach, kým títo piloti boli zvyknutí na metre a kilometre.

Nech však nehodu zapríčinilo čokoľvek, nešťastie zaplnilo titulky novín po celom svete a o život prišlo veľké množstvo ľudí, ktorí sa vydali za prácou s nádejou na lepšiu budúcnosť, ktorej sa však už nikdy nedočkali. 12. november 1996 sa tak stal jedným z najdesivejších dní v dejinách Indie.

wikipedia, nytimes
Uložiť článok

Najnovšie články