Ilustračná foto: SITA/AP/Unsplash

Clá pre Čínu nepodporujú ani naše automobilky.

Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že v rámci prebiehajúceho vyšetrovania dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel na batérie v Číne ťaží z nespravodlivých schém dotácií, čo ohrozuje záujmy výrobcov elektromobilov v EÚ.

Článok pokračuje pod videom ↓

Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Clo až do výšky 38 percent

V tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.

Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %. Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.

Hoci európske automobilky čelia prílevu lacnejších elektromobilov od čínskych rivalov, napriek tomu nepodporujú clá. Obávajú sa odplaty zo strany Pekingu. Okrem toho samy dovážajú vlastné vozidlá vyrobené v Číne. Prípadná reakcia Pekingu by mohla viesť k obchodnej vojne, ktorá môže byť zničujúca pre Európu, keďže je závislá od čínskych dodávateľských reťazcov.

Peking opakovane kritizoval vyšetrovanie dotácií a vyzval na spoluprácu. Snažil sa lobovať v jednotlivých krajinách Európskej únie, ale neprezradil, aká bude jeho reakcia na clá.

Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.

Uložiť článok

Najnovšie články