Foto: Roy Raymond (naľavo) Wikimedia CC / Modelky VS (napravo) TASR

Život zakladateľa Victoria's Secret skončil skokom z mosta Golden Gate v San Franciscu.

V dnešnej spoločnosti sa prikladá veľký dôraz na slobodu v každom ohľade, vrátane imidžu či štýlu obliekania. Pred pár desiatkami rokov bol však svet o čosi striktnejší a konzervatívnejší, čo platilo aj o nevítanej prítomnosti muža v obchode so ženskou spodnou bielizňou. Takto vyzerala skúsenosť Roya Raymonda, ktorý sa rozhodol pretaviť nepríjemný zážitok na miliónový biznis.

Článok pokračuje pod videom ↓

Fakt, že za väčšinou gigantických značiek stojí až neuveriteľný príbeh, platí aj v prípade známeho brandu s emblémom VS. Kamenné predajne, v ktorých už dávno nenájdete len dámsku spodnú bielizeň, síce ostanú do konca roka 2021 zredukované o približne 250 obchodov (z pôvodných 1 070), no to zatiaľ nič nemení na astronomickom zisku, ktorý sa v prípade Victoria’s Secret podľa Statista ročne škriabe tesne k 7 miliardám amerických dolárov.

Foto: Profimedia

Ak by niekto na začiatku povedal Royovi Raymondovi o dnešnom globálnom úspechu a revolúcii v odvetví odevného priemyslu spôsobenej jeho značkou, určite by neveril. Americký podnikateľ predsa založil celý tento koncept primárne z dôvodu, že chcel povzbudiť mužov k tomu, aby sa nehanbili kúpiť svojim polovičkám extravagantnejšiu spodnú bielizeň.

Perverzný absolvent Stanfordu

Roy Larson Raymond sa narodil v roku 1947 v americkom štáte Connecticut. Jeho vyjednávacie zručnosti a nadanie na počítanie mu pomohli rozbehnúť prvý biznis už keď mal 13 rokov, pričom išlo o vyrábanie a predaj svadobných pozvánok.

Podnikateľská duša ho zaviala až na prestížnu univerzitu Stanford, ktorá bola dlhodobo považovaná za najlepšiu obchodnú školu na svete. Na Stanforde absolvoval druhý stupeň štúdia a v roku 1971 sa zaradil medzi hŕstku úspešných ľudí, s ktorými zdieľal titul z obchodnej administratívy a riadenia podniku.

Raymond po akademických rokoch začal pracovať v rôznych marketingových agentúrach, pričom stále dúfal v rozbehnutie niečoho vlastného. Najlepší nápad dostal, paradoxne, z azda najnepríjemnejšej skúsenosti. Začiatkom druhej polovice 70. rokov sa rozhodol, že poteší svoju manželku Gaye kúpou luxusnej spodnej bielizne, píše sa na webe Huffington Post.

Foto: Archív TASR (záber z módnej prehliadky VS, 2010)

Táto idea však mala rovno dve výrazné komplikácie. V tej dobe ešte nemala dámska spodná bielizeň spĺňať akúkoľvek inú než praktickú funkciu. A aj keď sa muž rozhodol pre náštevu podobných obchodov, predavačky s ním zaobchádzali ako s perverzným úchylom. Rovnako to bolo aj v prípade Roya, ktorého skúsenosť opísala vdova Gaye. „Začali sme nad tým premýšľať vtedy, keď mi Roy chcel kúpiť sexy spodnú bielizeň. V obchode sa však cítil veľmi nekomfortne a nepríjemne,“ opísala Gaye v rozhore pre Elite Daily v roku 2012.

Požičal si peniaze a išiel do toho

Ako o začiatku tejto veľkej veci uvádza portál Enterpreneur, Raymond bol zo zážitku v predajni tak znechutený, že sa po debate s ostatnými kamarátmi rozhodol využiť dieru na trhu. Na rozbehnutie biznisu s dámskou spodnou bielizňou, pri ktorej kúpe sa chlap nemusí cítiť ako deviant, by pravdepodobne nenašiel lepšie obdobie.

V roku 1977 si odhodlaný americký podnikateľ vzal pôžičku 40-tisíc dolárov od banky a rovnakú sumu aj od rodiny a príbuzných. Celý počiatočný kapitál investoval do otvorenia kamennej predajne v kalifornskom meste Palo Alto. Názov Victoria’s Secret mal u zákazníkov aj ďalších ľudí evokovať nadväznosť na slávnu Viktoriánsku éru v Anglicku pod vládou Kráľovnej Viktórie, ktorá priniesla v 19. storočí obdobie prosperity.

Interiér plný hodvábnych závesov, tmavého dreva či luxusného nábytku mal odrážať úroveň a sofistikovanosť značky, v ktorej sa už nikto nemusel cítiť nepríjemne. Ako povedal o svojom nápade, vyberal si zo stoviek mien, pričom len Victoria odrážala jeho víziu. A čo sa týka toho tajomstva, to hovorí presne o ich produktoch, ktoré sú skryté pod oblečením.

Firma aj zisky rástli, no aj tak zbankrotoval

Značka postupne rástla a rýchlo naberala na popularite, s čím, samozrejme, prišli aj veľké zisky. V roku 1982, teda po piatich rokoch od založenia firmy, mali už manželia Raymondovci štyri kamenné predajne, slávny katalóg a dokonca aj službu doručovania kuriérom. Ako uvádza portál Slate, emblém VS mal v tej dobe ročné príjmy vo výške štyroch miliónov dolárov.

Že sa všetko zdá ako z rozprávky a Roya Raymonda sprevádzali najkrajšie dni v živote? Ani náhodou. Firma síce generovala miliónové príjmy, no v celkovom obchodnom koncepte bola na hranici bankrotu. Raymond totiž nedokázal nájsť správny vzorec na náklady firmy a jej správne vedenie, čo ho prinútilo poobzerať sa po potenciálnych obchodných partneroch.

Foto: Archív TASR (modelky VS, 2006)

Do cesty mu v tej dobe prišiel známy americký biznismen Leslie Wexner, ktorý vlastnil sieť predajní športového oblečenia a jeho majetok dosahoval 50 miliónov dolárov. Aj keď sa Raymond pôvodne nechcel značky vzdať, v roku 1982 ju predal s piatimi predajňami, katalógom a doručovacou službou Wexnerovi za 1 milión dolárov.

Luxusný obchod s hračkami, kde investoval 850-tisíc dolárov

Raymond síce ostal ešte približne rok prezidentom spoločnosti, no so zarobenými peniazmi mal jeden konkrétny plán. Druhým prelomovým biznisom jeho kariéry mal byť obchod s hračkami pre deti s názvom My Child’s Destiny, ktorý predával bábiky, hry na rôzne konzoly a iné luxusné hračky, ktoré by ste v polovici 80. rokov hľadali v San Franciscu len márne.

Nevyšlo to. Roy Raymond síce investoval do základu až 850-tisíc dolárov, no opäť doplatil na nevýhodný obchodný vzorec. Tenokrát mu tiež nepomohla ani poloha viacpodlaženej predajne, ktorá sa nachádzala mimo najdôležitejších peších zón v meste. Ako uvádza Huff Post, spoločnosť išla kvôli finančným dlhom do konkurzu. A čo viac, Raymondovci z toho dôvodu prišli o svoje autá aj nehnuteľnosti, ktoré vlastnili v San Franciscu či pri jazere Tahoe.

Navyše, v tej dobe prežíval brand Victoria’s Secret nevídaný rozmach. Wexner ako skúsenejší obchodník našiel chýbajúci element, ktorým bol záujem o jeho produkty aj mimo Spojených štátov. Ako sám tvrdil, problém VS bol v tom, že značka nevedela dokonale zaujať ľudí. Jemu sa to podarilo zmeniť a firma už o pár mesiacov generovala zisky minimálne 6 miliónov dolárov.

Cesta, ktorá skončila až na moste Golden Gate

Začiatkom roku 1987 bol teda 40-ročný Roy Raymond po dvoch kolosálnych obchodných kixoch, no stále nestrácal chuť na nové nápady. V nasledujúcich piatich rokoch figuroval v spoločnostiach na predaj detskej literatúry či železiarskych potrieb. Neskôr sa snažil presláviť aj firmu na výrobu parochní pre ľudí, ktorí stratili vlasy po chemoterapických liečbach. Ani jeden z týchto projektov mu však nevyšiel a z väčšiny bol kvôli finančnej nestabilite odsunutý.

Foto: Archív TASR (modelka na prehliadke VS, 2010)

Život módneho reformátora a jednej z najdôležitejších postáv odevného priemyslu sa skončil 23. augusta 1993, kedy Roy Raymod vo veku 46 rokov ukočnil svoj život skokom z ikonického červeného mosta Golden Gate v San Franciscu.

„Exmanžel bol veľmi kreatívny človek a skvelý biznismen, no nevedel sa odraziť od neúspechov, ktoré prežil. Požičal si veľa peňazí a trpel depresiou. Videl asi už len jednu cestu von,“ povedala k Raymondovej samovražde jeho bývalá žena Gaye, s ktorou sa rozviedol v roku 1990.

V dobe smrti zakladteľa Victoria’s Secret mala už značka pod novým vedením 670 predajní v Spojených štátoch a jej hodnota bola takmer 1,9 miliardy dolárov. Roy Raymond tak, dá sa povedať, z náhody priniesol prelomový nápad a značku, ktorá dodnes patrí medzi najpopulárnejšie na svete. Vzhľadom na početné zlyhania a finančné dlhy však ukončil život priskoro. A to chcel len žene kúpiť peknú spodnú bielizeň.

Uložiť článok

Najnovšie články