Slovensko je pre cestovanie vlakom ideálna krajina. Áno, podmienky a stav samotných vlakov sú ďaleko za úrovňou západnej Európy, no výhľady, ktoré ponúka slovenská krajina, dokážu tieto skutočnosti vynahradiť. Za najkrajšiu železničnú trať na Slovensku je často označovaná tá, ktorá vedie z Horehronia na Spiš. Zoznámte sa s traťou Červená Skala – Margecany.
S formálnym označením železničná trať číslo 173 patrí úsek medzi Červenou Skalou na Horehroní a Margecanmi na Spiši, k najkrajším výletom vlakom v našej krajine. Jednokoľajová neelektrifikovaná trať s dĺžkou 92,5 km ponúka zaujímavé pohľady i zážitky. Trať bola vybudovaná v 30. rokoch 20. storočia za účelom napojenia Košicko-bohumínskej železnice s významným železničným uzlom Zvolen.
Výstavba i samotná príprava železničného úseku Červená Skala – Margecany prebiehala mnoho rokov. Proces brzdila najmä hospodárska kríza na začiatku 30. rokov 20. storočia i náročný terén, ktorý bolo potrebné prekonať mnohými technicky zaujímavými riešeniami. Železničnú trať tak dodnes zdobia mnohé tunely a mosty, medzi nimi i významné technické pamiatky našej krajiny.
A prečo je úsek medzi Červenou Skalou a Margecanmi považovaný za najkrajšiu železničnú trať na Slovensku? Pretína totiž tie najkrajšie prírodné oblasti našej krajiny. Smerom z Červenej Skaly trať začína na malebnom Horehroní, so stálym výhľadom na vrcholy Nízkych Tatier na severe a krásy Muránskej planiny na juhu. Touto oblasťou pokračuje až do Telgártu, kde trať prechádza celoeurópskym technickým unikátom – Telgártskou slučkou a tesne pred ňou i Chramošským viaduktom.
Prekonať prechod z Horehronia na Spiš, konkrétne do oblasti Slovenského raja, bolo v 30. rokoch 20. storočia mimoriadne náročné. Hoci bolo mnoho nápadov na stavbu, nakoniec zvíťazila alternatíva s unikátnou stavbou, ktorá sa dnes nazýva Telgártska slučka. Názov je odvodený od samotného tvaru trate, ktorá má tvar skutočnej špirálovej slučky, dlhej asi 2,3 km.
V nej sa nachádza Telgártsky tunel, ktorý sa nazýva aj tunel Kornela Stodolu. Má 1239,40 m a je najdlhším z deviatich tunelov, ktoré sa nachádzajú na trati. Tesne pred vstupom do Telgárstkej slučky v smere z Červenej Skaly, trať prechádza Chramošským viaduktom. Je dlhý 113,6 metra a 18 metrov vysoký. Svojím vzhľadom sa určite zaraďuje medzi tie najkrajšie technické pamiatky na Slovensku. Je tvorený deviatimi kamennými oblúkmi. To však zďaleka nie je všetko. Okrem Telgártskej slučky a viaduktu Chmaroška trasu dopĺňa aj ďalších 9 tunelov, 281 mostových objektov, 60 cestných nadjazdov.
Po príchode do oblasti Spiša, vás na trati čakajú ďalšie unikáty. Vystúpiť môžete pri Dobšinskej ľadovej jaskyni, no ak tak neurobíte, vlakom sa preveziete cez krásnu Stratenskú dolinu, až k vodnej nádrži Palcmanská Maša. To už sa nachádzame v doline rieky Hnilec, so zaujímavými pohľadmi na jeden z najatraktívnejších národných parkov na Slovensku – Slovenský raj. Palcmanskú Mašu trať pretína priamo „po“ hladine nádrže cez železničný násyp.
Slovenským rajom však trasa ani zďaleka nekončí. Trasa prechádza východným Slovenskom, dolinami pohorí Čierna hora a Volovské vrchy, ktoré patria medzi „najväčšie“ divočiny našej krajiny (pomerne málo navštevované pohoria). Železničná trať končí v Margecanoch a teda na brehoch ďalšej vodnej nádrže Ružín. Cesta sem až z Červenej Skaly trvá približne 1 hodinu a 40 minút.
V článku ste mohli obdivovať fotografie Matúša Vavreka, ktorý precestoval každú aktívnu železničnú trať na Slovensku. Ako fotograf sa venuje slovenský pamiatkam. Po celom Slovensku ich navštevuje vlakom a práve tak vznikajú jeho jedinečné zábery našich železníc. Viac Matúšových záberov nájdete na Facebookovej stránke Makbedrik dream photo, alebo na Instagrame.
#cestujemdoma
Spoznávaj Slovensko a jeho krásy, podpor domácu ekonomiku a cestovný ruch.
Nahlásiť chybu v článku