Letecké spoločnosti potrebujú vedieť koľko vážite, aby dokázali týmto spôsobom zabezpečiť bezpečnosť pre všetkých cestujúcich. Pokiaľ by však letiská chceli svojich cestujúcich vážiť, je jasné, že by to bolo veľmi neúctivé a zákazníci by sa mohli poľahky uraziť. Jeden britský startup však prišiel na to, ako byť v tejto veci diskrétny a predsa dosiahnuť svoje.
Spoločnosť, o ktorej hovoríme sa nazýva Fuel Matrix a informuje o nej portál Lonely Planet. Tento britský projekt je dielom podnikateľa Roya Fuscona. Jeho cieľom je umiestniť platformy citlivé na tlak pri odovzdávaní batožiny či pri skenovaní tela, kde by váha cestujúceho bola súčasťou jeho údajov. Podobne ako je to v prípade vášho smart zariadenia a rozpoznávania tváre, aj v tomto prípade by boli údaje diskrétne uchované a slúžili by iba ekonomickým potrebám leteckej spoločnosti a spotrebe paliva.
Dôležitejšie než si myslíte
Vo väčšine prípadov cestujúci považujú za samozrejmosť, že to, čo si so sebou či na sebe prinesú s nimi poletí. Letecké spoločnosti však vždy musia veľmi dôsledne kalkulovať s váhou, ktorú majú na palube, predtým ako sa lietadlo odlepí od zeme. Všetko od váhy batožiny až po váhu cestujúcich je kľúčové k tomu, koľko paliva sa natankuje (a spotrebuje) pri ceste z bodu A do bodu B.
V súčasnosti letecké spoločnosti rátajú s fixným odhadom, ktorý pri mužoch predstavuje 93 kilogramov a pri ženách 75 kilogramov. Portál Independent však píše, že ide len o hrubý odhad, takže spoločnosti využívajú z bezpečnostných dôvodov viac paliva, ako je nutné. Toto však vôbec nie je ekonomické a tobôž nie ekologické. Váženie cestujúcich by tak nebolo priateľské iba k rozpočtu leteckých spoločností, no bolo by aj šetrnejšie k životnému prostrediu.
Lietadlá sa prispôsobujú, planéta trpí
Prevádzkový riaditeľ spoločnosti Fuel Matrix prezradil Independentu, že letecké spoločnosti väčšinou nesú so sebou o 1% viac paliva, ako potrebujú, no zároveň, kvôli tomu, že nepoznajú skutočnú váhu cestujúcich, minú o 0,5% viac paliva, akoby mali, pretože lietadlá sú preťažené. Niekoľko spoločností sa už v minulosti pokúšalo vážiť svojich klientov, no pochopiteľne sa táto snaha nestrela s pochopením na druhej strane.
Finnair na čas zaviedol dobrovoľné váženie, aby zistil priemernú váhu svojich zákazníkov, no keďže väčšina pasažierov na váženie nepristúpila a výsledky neboli veľmi objektívne. Samojská letecká spoločnosť dokonca zašla tak ďaleko, že cestujúcich nielen začala vážiť, no od tých ťažších si pýtala vyššie poplatky za letenku, ako od ľahších. Ruská letecká spoločnosť Aeroflot dokonca tlačila svoje letušky do toho, aby schudli pod hrozbou straty práce.
travelandleisure.com
Nahlásiť chybu v článku