Mnohí cyklisti sa zrejme neubránia malému úškrnu. Ten ich však rýchlo prejde, nakoľko sú pod neustálou paľbou nehnevaných vodičov, ktorí už beztak polovicu cesty do práce stoja v zápchach. Pravdou je, že byť v Bratislave cyklistom nie je celkom zábava. Avšak o nič lepšie na tom nie sú ani vodiči áut, ktorí ich musia nebezpečne obchádzať alebo ísť za nimi 20-tkou a dokonale vytočiť desiatky vodičov za nimi.
Aké je riešenie situácie? Väčšina z nás sa zrejme zhodne, že budovanie cyklochodníkov, by mohlo boj medzi vodičmi, cyklistami a chodcami zažehnať. Bohužiaľ, cyklochodníkov je zatiaľ v hlavnom meste len ako šafránu. Pomaličky síce pribúdajú, ale ich výstavba je poňatá tak, nejak „po slovensky“. Ako by sa dal inak vysvetliť jav, kedy stred cyklochodníka pretína pouličné osvetlenie a o niečo ďalej citylight? Ide o podobne nešťastné riešenie ako v prípade pouličnej lampy zabudovanej priamo v obývačke bratislavského apartmánu.
Na túto nezvyčajnú stavbu upozornila aj Cyklokoalícia: “Amaterizmus HB Reavis a Magistrátu na Nivách pokračuje. Na Karadžičovej vznikla cyklotrasa označená nesprávnym vodorovným dopravným značením a s lampami a citylightami priamo v jazdných pruhoch. Ak je toto prototyp bezpečnej cyklotrasy, tak predpokladáme, že v jazdných pruhoch pre autá a autobusy budú umiestnené nejaké tie billboardy, lavičky a trakčné stĺpy.”
Na vzniknutú situáciu už stihol zareagovať aj samotný HB Reavis: „Chodník nie je sprístupnený, práce neboli ukončené. Aj na naše prekvapenie sme dnes ráno zistili chybu nesprávneho vyznačenia cyklotrasy, ktorá sa realizovala cez víkend. Ospravedlňujeme sa „internetom“ za zábavné ráno. Cyklochodník vo finále samozrejme pôjde mimo stĺpy verejného osvetlenia. Zároveň, projektová dokumentácia chodníka obsahuje aj záväzky (citylight) súvisiace so zmenou funkcie z bývalého chodníka na cyklochodník, ktoré budú sprevádzkovaním ukončené. To znamená, že pri plnej prevádzke cyklochodníka tam tieto prekážky nebudú.“
Aj napriek lampám uprostred cesty sa oplatí dať bicyklu šancu
Podľa analýzy TomTom Traffic Index strávi vodič v dopravných zápchach v Bratislave 122 hodín ročne. Tento fakt, spolu so skutočnosťou, že takmer tretina oxidu uhličitého (CO2) v ovzduší Bratislavy pochádza práve zo súkromnej a komerčnej motorovej dopravy, trochu kazí pocit sviežeho vzduchu, ktorý si užívajú cyklisti.
Avšak presadnúť na bicykel má byť podľa štúdií stále zdravšie ako vysedávať v aute, a to aj napriek spomínanému ovzdušiu. Pravidelná jazda na bicykli dokáže znížiť riziko smrti z dôvodu kardiovaskulárnej choroby o 52 %, riziko kardiovaskulárnej príhody o 46 %, riziko smrti na rakovinu o 40 %, riziko výskytu rakoviny o 45 % a riziko smrti z akéhokoľvek dôvodu o 41 %.
Zdravotné benefity jazdy na bicykli tak ďaleko prevyšujú riziká spôsobené smogom a potenciálnymi dopravnými nehodami či lampami uprostred cyklochodníkov.
startitup.sk
Nahlásiť chybu v článku