Booking.com bezpochyby patrí medzi najznámejšie a najviac využívané stránky pre hľadanie ubytovania. Z malého holandského startupu založeného v Amsterdame v roku 1996 sa stala jedna z najväčších spoločností na online rezerváciu ubytovania na svete.
Stačí zadať destináciu a zobrazia sa ti všetky možnosti ubytovania, od útulných vidieckych domov až po štýlové mestské apartmány. Všetko pekne na jednom mieste, môžeš si pozrieť ceny a vybrať, čo ti najviac vyhovuje. Pekne online v pohodlí domova. Alebo hocijakého miesta na svete. Znie to super, však? No realita nie je vždy tak ružová, ako sa zdá. Svoje o tom vie aj Roman Cheplyaka, ktorý svoje skúsenosti zhrnul v tomto článku. Poďme sa pozrieť na jeho výhrady.
Ako prvé spomína ceny. Booking.com sa ťa snaží presvedčiť, že cena je nízka. Na obrazovke uvidíš niečo ako: “Bingo! Toto je najnižšia cena na našej stránke, ktorú ste našli v destinácii Londýn vo Vami zvolenom termíne!” Ale keďže je to doslova prvá cena, ktorú si uvidel, tak samozrejme, že je najnižšia. Veta „Toto je najvyššia cena na našej stránke, ktorú ste našli v destinácií Londýn vo Vami zvolenom termíne!“ by bola rovnako platná.
Rovnako aj prečiarknuté ceny sú na to, aby sa ti skutočná cena zdala skvelá. Napríklad cena 181€, ktorú môžeš vidieť v screenshote, je samozrejme lepšia oproti tým 192 eurám, ale vlastne odkiaľ sa tam nabrala tá vyššia suma? Stačí prejsť kurzorom na prečiarknutú cenu a zobrazí sa vysvetlenie. Ale tieto veci aj tak nikto nečíta. A ak možno, tak akurát poslednú vetu, kde sa píše: “Znamená to, že tú istú izbu dostanete za nižšiu cenu v porovnaní…” A presne to chceme vidieť, nižšiu cenu.
Ale čo sa tam vlastne píše? Ak existuje len jedna izba tohto typu, potom sa v 90% prípadov objaví dobrá ponuka. A ak existujú tri porovnateľné typy izieb s rozdielnou cenou, úspešne si sa vyhol najhorším trom percentám ponúk. To už neznie tak skvelo, však?
Ďalší spôsob, akým Booking.com manipuluje s ľuďmi, je naliehanie. Na stránke uvidíš texty ako: “Na našej stránke ostáva už len 1!” alebo “Ubytovanie si práve pozerá 35 ďalších ľudí.” No najzaujímavejšie je červené upozornenie s nápisom: “Toto ubytovanie si práve niekto rezervoval”. Ale toto upozornenie sa nezobrazí ihneď pri otvorení stránky. Namiesto toho sa objaví o jednu alebo dve sekundy neskôr, takže sa zdá, že je to upozornenie v reálnom čase. Ale tak to nie je, jeho úlohou je oblafnúť ťa.
Koľko času uplynulo od poslednej rezervácie s našimi emóciami nijak nepohne. Je to cenná informácia, ktorú možno použiť na odhadnutie toho, v akom časovom rozpätí si ľudia rezervujú takúto izbu. Ak bola posledná rezervácia vykonaná pred štyrmi hodinami, môžeš predpokladať, že izba je rezervovaná približne každých 8 hodín. To je dosť času na to, aby si si to v kľude premyslel a porovnal svoje možnosti. No ak posledná rezervácia bola len pred dvoma sekundami, radšej už nestrácaj čas a kupuj, kým môžeš. Po prejdení kurzorom na toto upozornenie sa ti síce ukáže časový údaj, kedy naposledy bola izba daného typu rezervovaná, ale komu to už len napadne, drvivá väčšina (ak nie všetci) si prečíta len upozornenie.
Ďalším bodom, ktorý Roman spomína vo svojom článku, sú recenzie. Veď predsa, keď už niekam ideš, chceš mať prehľad o tom, čo čakať, kam ísť a ktorým miestam sa vyhnúť.
Roman spomína konkrétne penzión New Union v Manchesteri, ktorý podľa recenzií zobrazených vľavo priamo na stránke vyzerá dobre, so samými kladnými reakciami od ľudí. Ale realita bola iná. “Hudba je tak nahlas, že podlaha v mojej miestnosti sa citeľne chveje a bar je otvorený až do neskorej noci / skorého rána” píše vo svojom článku. Na druhú stranu, nad všetkými tými kladnými recenziami je napísané: „Čo sa hosťom najviac páčilo“, takže sa dá čakať, že budú zobrazené len tie dobré. Jednoducho, ak si chceš vytvoriť lepší obraz a okrem samých pozitív sa pozrieť aj na nejaké prípadné negatíva, musíš sa prekliknúť do všetkých recenzií.
Ďalej sa Roman lepšie pozrel na hodnotenia. “Prvé, ľahko negatívne, hodnotenie dáva miestu 7 z 10 a druhé, pravdepodobne najviac negatívne, ako to len ide, dáva hodnotenie takmer 6. V dôsledku toho je celkové hodnotenie vysoké (7.6) a ani rozdelenie hodnotení nevyzerá alarmujúco,” píše.
Ale hodnotenia na Booking.com fungujú inak, ako napríklad tie, ktoré máš pri produktoch v e-shopoch, kde len vyberieš počet hviezdičiek. Namiesto toho pozostávajú z viacerých kategórií, ako sú personál, čistota, lokalita a tak podobne. Tie ohodnotíš samostatne a výsledné hodnotenie je vypočítané ako priemer z nich. Takže, aj keď máš špinavú izbu, ale personál je fajn a dal si dobré hodnotenie lokalite, výsledok bude stále pomerne vysoký. Len škoda, že to číslo poriadne neodráža realitu.
A čo z toho všetkého teda vyplýva? Samozrejme, môže to byť len zlá skúsenosť jednotlivca. A sám Roman priznáva, že Booking.com bude používať aj naďalej. Ale aspoň sa z jeho celkovej skúsenosti dá usúdiť, že napríklad všetky tie červené upozornenia pri výbere ubytovania netreba brať nejak vážne. Hodnotenia treba tiež brať s nadhľadom, aj keď stále platí, že vyššie = lepšie. A nakoniec recenzie. Radšej sa preklikni a prečítaj si všetky, aby si poriadne vedel, do čoho ideš, a nedopadol tak ako Roman.
Pozri aj: Svoj let hľadajte 2 mesiace pred výletom. 5 spôsobov na kúpu letenky za cenu lístkov do kina
StartItUP.sk
Nahlásiť chybu v článku