Predstavte si svet, v ktorom aj najmenšia zmena vyvolá zmenu celej reality, ktorú vnímame.

Trochu na zbláznenie. Ale presne v takom svete žijeme. Radi by sme si mysleli, že realitu vnímame takú, aká skutočne je a všetko máme pevne v rukách. Pravdou však je, že aj tá najmenej patrná zmena môže úplne zmeniť to, ako vnímame svet.

Článok pokračuje pod videom ↓

Červená farba spomaľuje vnímanie času

Pamätáte si prvý film Matrix? Tá manipulácia s časom a pomaly letiace guľky. Môžete to zažiť aj vy, všetko, čo k tomu potrebujete, je červená farba. A nemyslíme to metaforicky, nemáte sa nechať nahnevať tak, že budete mať červenú pred očami.

V roku 2011 isté londýnske múzeum využilo nával turistov na bizarný experiment. Vystavovali návštevníkov osvetleniu rôznych farieb a následne sa ich pýtali, ako dlho podľa nich trvala minúta. Ak boli vystavení červenej farbe, minúta pre nich trvala dlhšie, konkrétne o jedenásť sekúnd.

Autor experimentu si myslí, že vďaka červenej farbe sme viac v strehu a náš mozog je zaplavený detailmi všetkého, čo vnímame. To spôsobuje zdanie, že čas plynie akosi pomalšie. Zrejme nie natoľko, aby ste mali čas vyhnúť sa letiacej guľke, aspoň však máte jedenásť sekúnd navyše na to, aby ste rozjímali nad tým, prečo sa vás niekto pokúša zastreliť.

pexels.com

Hudba ovplyvňuje spokojnosť s jedlom

Stalo sa vám už niekedy, že ste sa vydali na obed do obľúbenej reštaurácie, jedlo však akosi nechutilo tak dobre ako inokedy? Možno sta obvinili šéfkuchára, problém však mohol byť aj inde. V podniku jednoducho hrala zlá hudba.

V roku 2012 vedci z Illinois rozdelili fastfoodové reštaurácie na dve skupiny. Jednu skupinu nechali v pôvodnom stave, zatiaľ čo v druhej skupine pustili príjemnú hudbu a nastavili slabšie osvetlenie. Následne sledovali stravovacie návyky v oboch skupinách zariadení a pýtali sa návštevníkov, ako im jedlo chutilo. Jedinci v upravenom prostredí reštaurácie zjedli viac jedla a boli s ním spokojnejší, než tí v neupravenom prostredí. Ak sa vám najbližšie bude zdať, že vaša obľúbená reštaurácia už nie je taká dobrá, všimnite si hudbu. Má väčší vplyv, než ste si možno mysleli.

Stres ovplyvňuje to, koho považujeme za atraktívneho

Niekto preferuje brunetky, niekto blondínky, zhodneme sa však na tom, že každý má isté preferencie, pokiaľ ide o atraktivitu a hľadanie partnera. Prečo sa vždy sústredíme len na niekoľko ľudí z celej populácie? Možno viníte prírodu alebo inštinkt. Nie je to však celkom pravda. Ovplyvňuje nás totiž stres.

V roku 2012 uskutočnili britskí vedci výskum, ktorého sa zúčastnilo 81 mužov. 40 z nich sa podrobilo stresujúcim zážitkom. Keď boli muži na pokraji zrútenia, ukázali im fotografie desiatich žien, od obéznych až po veľmi chudé, a požiadali ich, aby ženy ohodnotili. Ukázalo sa, že vystresovaní muži považovali za atraktívnejšie obéznejšie ženy, zatiaľ čo pokojným mužom sa viac páčili chudé.

Môže to znieť bizarne. Aj iné výskumy však dokázali, že vystresovaných mužov priťahujú väčšie dámy. Ďalší výskum napríklad dokázal, že muži, ktorí sú hladní, preferujú ženy s väčšími prsiami. Vedci si myslia, že je to evolučný pozostatok, keďže naši predkovia boli vystresovaní najmä keď pociťovali hlad a báli sa, že umrú.

pexels.com

Antikoncepcia ovplyvňuje náš čuch

Pred nejakým časom sa talianski vedci rozhodli preskúmať, ako vplýva menštruačný cyklus na čuch ženy. Ženy mali za úlohu niekoľkokrát za mesiac rozoznávať rôzne vône. Ukázalo sa, že ženy sú citlivejšie na pachy v čase ovulácie – okrem prípadov, keď užívali antikoncepciu. Po troch mesiacoch užívania antikoncepcie ženy neboli schopné rozoznávať pachy tak, ako tie, ktoré ju neužívajú.

A tu narážame na kameň úrazu. Závisí totiž práve od pachu, koho budeme považovať za atraktívneho. Ak partnera necítime, nemáme istotu v atraktivite. Ak sa teda niekedy zobudíte vedľa muža a budete premýšľať nad tým, že nie je ideálny, viňte z toho antikoncepciu.

Kedy pracujeme efektívnejšie?

Koľko z vás číta toto zatiaľčo by ste sa mali venovať práci? Nerobte si starosti, zrejme väčšina. Máme však dobrú správu. Pokiaľ je jar alebo jeseň, máte výhovorku. Posun času zapríčiňuje, že sa počas pracovnej doby viac „flákame“ na internete.

Vedci už nejaký ten rok zhromažďujú informácie z Googlu a zisťujú, čo vyhľadávame na internete v priebehu dňa najčastejšie. Ukázalo sa, že v pondelok po posune času vyhľadávame stránky, ktoré nás pobavia oveľa častejšie, než počas iných dní. Jasné, niektorí ľudia sú vtedy iste doma, do úvahy však brali aj pracujúcich.

Vedci si myslia, že je za tým únava. A tá ovplyvňuje schopnosť sebakontroly. Okrem toho zistili, že ak spíme o hodinu menej, strávime nezmyselným scrollovaním o 8,4 minúty viac.

pexels.com

Myslenie na peniaze ovplyvňuje morálku

Všetci si radi myslíme, že sme morálni ľudia. Nie je to tak. Stačí len myšlienka na peniaze a naše rozhodnutia zrazu až také morálne nie sú. Skupina vedcov z Harvardu preskúmala aj túto záležitosť. Účastníci mali hrať slovné hry. Časť z nich bola podvedome vystavená slovám, ktoré súviseli s peniazmi. Druhá časť bola vystavená neutrálnym pojmom. Následne mali obe skupiny robiť rozhodnutia týkajúce sa obchodných záležitostí, ktoré zahŕňali istý morálny komponent. Hádajte, čo sa dialo.

Jedinci, ktorí boli vystavení pojmom ako „cena“, „platiť“ či „kúpiť“ veselo odhodili svoje morálne zábrany a neváhali klamať, aj keď z toho nemali žiaden úžitok.

Káva znižuje riziko samovraždy

Sú dni, kedy svet vyzerá ako chladné, desivé miesto. Niektorým sa tie dni zdajú nekonečné a vidia len jediné riešenie, ako to ukončiť. Vedci z Harvardu si však myslia, že existuje celkom jednoduchý spôsob, ako zmeniť svoje negatívne vnímanie sveta. Dajte si šálku kávy.

Svoje tvrdenie postavili na štúdii, ktorá trvala 20 rokov a zúčastnilo sa jej 20 tisíc ľudí. Skúmali rozdiely v samovraždách medzi tými, ktorí kávu pili pravidelne a tými, ktorí kofeínu neholdujú.

Stačila jediná šálka kávy na to, aby riziko samovraždy kleslo takmer o 50%. Zrejme to súvisí s účinkami kofeínu, keďže tí, ktorí siahli po bezkofeínovej káve boli na jednej lodi s tými, čo kávu nepili vôbec.

Teórie hovoria, že káva pôsobí ako mierne antidepresívum, keďže podporuje tvorbu neurotransmiterov v mozgu. Má to však háčik. Príliš veľa kávy vám môže uškodiť. Zlatá stredná cesta je niekde medzi dvoma až štyrmi šálkami denne. Fínska štúdia zistila, že osem šálok zvyšuje riziko sebapoškodzovania a samovraždy. Je to teda liek, ktorý lieči, len ak ho užívame s mierou.

pexels.com

Pozeranie televízie z mužov robí sexistických jedincov

V tejto modernej dobe hádam väčšina z nás prišla na to, že zrejme nie je najvhodnejšie na ženu na ulici pískať a pokrikovať na ňu poznámky súvisiace s kuchyňou. Vedeli ste však, že stačí jediná epizóda seriálu na to, aby sme boli o niečo viac sexistickí?

Môže to znieť neuveriteľne, ak si však muž pozrie seriál, alebo film, v ktorom žena hrá tú slabú v núdzi a muž jej pribehne na pomoc, vníma ženy v realite o niečo negatívnejšie. Aby to vedci dokázali, pustili 150 študentom jeden z troch seriálov. Jedna skupina sledovala horor, v ktorom sa pasívna ženská postava nechala zneužívať. Druhá skupina sledovala Ženy z rodu Gilmorovcov a tretia sledovala Buffy, premožiteľku upírov (kde hrá silná ženská postava). Následne reagovali na otázky týkajúce sa roly muža a ženy.

Ukázalo sa, že tí muži, ktorí sledovali horor so zneužívanou ženou, mali o ženách horšiu mienku a prejavovali sa viac sexisticky než tí, ktorí sledovali zvyšné dva seriály. Je zvláštne, aký vplyv na nás má sledovanie televízie.

Fastfood mení umenie na nudné

Opäť úradovali zvedaví vedci. Tentoraz ich zaujímalo, ako rýchle občerstvenie ovplyvňuje naše vnímanie. Zhromaždili dvesto jedincov a ukázali im obrázok jedla z fastfoodu, potom zábery krásnej prírody. Potom ich požiadali, aby ohodnotili, nakoľko sa im obrázky páčili. Tí, ktorí najprv videli obrázok jedla z fastfoodu, hodnotili umelecké obrázky výrazne negatívnejšie než tí, ktorým ukázali najprv umenie. Už len pomyslenie na burger a hranolčeky otupuje našu schopnosť vnímať krásu.

Experiment vedci zopakovali aj s inou skupinou ľudí, tentoraz im však namiesto obrázkov púšťali árie. Výsledky boli na vlas rovnaké. Tí, ktorí boli pred áriou vystavení fastfoodovým podnetom vnímali áriu ako dlhú a menej peknú než tí, ktorí pozorovali neutrálne podnety. Údajne je to preto, že naša myseľ si podnety, ako napríklad rýchle občerstvenie, spája s netrpezlivosťou a nadobúdame pocit, že nemáme čas venovať sa obdivovaniu umenia.

pexels.com

Percepcia času závisí od pohlavia

Už dlhé roky sa rôzne štúdie zaoberajú faktom, že ženy a muži vnímajú čas odlišne. Už v roku 1992 vedci prišli na to, že ak ženu a muža umiestnia do tmavej miestnosti bez vizuálnych a zvukových podnetov a potom ich požiadajú, aby odhadli, aký čas v nej strávili, odhady žien a mužov sa výrazne líšia.

Navyše, o niekoľko rokov neskôr sa ukázalo, že ak majú ženy a muži zlú náladu, taktiež vnímajú plynutie času ináč. A ak sa vrátime do súčasnosti, výsledky sa potvrdia, napriek tomu, že vedci vo veci ešte stále nemajú celkom jasno. Nerobte si preto starosti, ak sa vy ponáhľate, váš partner má však stále dostatok času. Nemôže za to ani jeden z vás.

Pozri aj: Farby nás ovplyvňujú bizarným spôsobom. Viete, čo s našou mysľou robí napríklad ružová?

listverse
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov