Mnohí z nás sa vo chvíľach, kedy sa necítime práve najlepšie, vrhneme do bezhlavého nakupovania. Moderné technológie nám umožňujú nakupovať aj bez toho, aby sme vystrčili päty z domu. Všetko, čo potrebujeme, je prístup na internet a platobná karta. Potom nám už nič nebráni v nakupovaní vecí, ktoré v drvivej väčšine k šťastiu vôbec nepotrebujeme. Prečo sa však uchyľujeme k takémuto správaniu? Odborníci zverejnili 5 najčastejších dôvodov.
Ak budete vedieť, čo vás v skutočnosti ženie k nakupovaniu, možno skôr udržíte svoje výdavky na uzde.
#1 Hormóny
Môžeme sa tomu brániť, ako chceme, ale hormonálne výkyvy dokážu poriadne zatočiť nielen s našou psychikou, ale v konečnom dôsledku aj s našou peňaženkou. Silný vplyv pôsobenia hormónov na vlastnej koži zažíva najmä nežnejšie pohlavie. Ženy, ktoré trpia predmenštruačným syndrómom, oveľa ľahšie prepadnú chvíľkovej nakupovacej mánii. V období hormonálnych výkyvov totiž mnoho žien pociťuje nespokojnosť s vlastným životom a trpia nízkou sebadôverou. Práve tieto aspekty si chcú vykompenzovať nákupom.
#2 Emocionálna regulácia
Pri silnom prežívaní či už pozitívnych alebo negatívnych emócií máme potrebu sa vyventilovať. Často touto ventiláciou býva práve nakupovanie. Pri negatívnych emóciách, kritike, smútku či depresii si chceme urobiť radosť nejakým darčekom, pri pozitívnych emóciách zas chceme náš dobrý pocit ešte umocniť.
#3 Snaha zapôsobiť
Náš výzor o nás prezrádza pomerne veľa. Nákupnej horúčke neraz prepadneme aj vtedy, keď chceme na niekoho zapôsobiť. Muži sa radi chvália luxusnými vecami, ktorými chcú potvrdiť svoj status. Zatiaľčo muži nakupujú luxusný tovar preto, aby zapôsobili na opačné pohlavie, ženy nakupujú kvôli tomu, aby ich obdivovali iné ženy. Chcú tým ukázať svoju dominantnosť.
#4 Okamžitý pocit uspokojenia
Často pri nakupovaní cítime priam eufóriu. Vizualizujeme si, ako budeme vyzerať v novom oblečení či skúšať novú technologickú vychytávku. Pri depresii môže nakupovanie navodiť chvíľkový pocit uspokojenia, ktorý však čoskoro pominie. Práve na pominuteľnosť by sme mali myslieť vtedy, keď zadávame platobné údaje našej kreditky.
#5 Kompenzácia
Za prílišným nakupovaním sa môže ukrývať aj kompenzácia vecí, ktoré sme si ako deti nemohli dovoliť. Teraz, keď už máte svoje vlastné zdroje, môžete cítiť potrebu si to všetko vynahradiť. Preto sa neraz vrhnete do nakupovania vecí, ktoré väčšinou vôbec nepotrebujete.
Podľa štatistických údajov spoločnosti CreditCards.com až 75 % z nás má skúsenosť s impulzívnym nakupovaním. Najčastejšie nakupujeme, keď sme nadšení (49 %), z nudy (30 %), smutní (22 %), nahnevaní (9 %) či pod vplyvom omamných látok (9 %).
Nakupujte vtedy, keď je to naozaj potrebné. Je vedecky dokázané, že šťastnými nás urobia ľudia a zážitky, nie materiálne veci.
Pozri aj: Depresia a úzkosť sa od seba až tak nelíšia. Spoločných majú totiž týchto 5 krutých štádií
finerminds
Nahlásiť chybu v článku