Milióny ľudí trpia závislosťou od sociálnych médií – hodiny pozerajú na displeje mobilov, len aby vyplnili prázdnotu a vyvolali falošný pocit spojenia s okolitým svetom. Možno by sme si mysleli, že revolúcia v komunikácii nás zblíži autentickým a zmysluplným spôsobom. Výskumy však dokazujú pravý opak.
Sociálne siete nás ochudobňujú o vzťahy „tvárou v tvár“, redukujú investovanie do zmysluplných aktivít, kvôli nim sa menej sa hýbeme, viac sedíme, počet závislých jedincov stúpa čoraz viac a vďaka nepríjemnému sociálnemu porovnávaniu nám klesá zdravé sebavedomie.
Práve na to sa vtipným spôsobom snažil poukázať Mark Shapiro na známej konferencii s názvom TEDx. Keď sa Shapiro pred 5 rokmi rozviedol, uchýlil sa k sociálnym médiám, aby vyplnil prázdno a komunikoval s ľuďmi, stal sa však presný opak. Cítil sa odcudzený od ľudí okolo seba. Rozhodol sa, že nebude sedieť a čakať, kým sa situácia zlepší. Namiesto toho zmenil spôsob, akým sociálne siete využíval.
Zaviedol si každodenný 5-minútový rituál, ktorý ho s jeho priateľmi opäť spojil a zrazu dostával toľko lásky a priateľstva, koľko potreboval. Je to zvyk, ktorý dokáže zneutralizovať negatívny vplyv sociálnych médií. Nápad dostal Shapiro v čase, keď na sociálnych sieťach zdieľal informáciu o smrti svojho otca pred niekoľkými rokmi. Reakciu ľudí popísal ako „tsunami lásky“.
Zo všetkých tých správ bol veľmi dojatý, mal však problém odpovedať na všetky správy a jednoducho kliknúť na tlačidlo „ďakujem“ mu prišlo nevhodné. Písať litánie však neprichádzalo do úvahy. Čo teda urobil? Každej osobe nahral súkromný odkaz. To bola pre Shapira natoľko terapeutická skúsenosť, že sa rozhodol zahrnúť to do svojho každodenného života.
Svoj pokus pomenoval Narodeninový experiment. Shapiro má na Facebooku 2700 priateľov. Každé ráno si vyčlení päť minút na to, aby svojim známym nahral na narodeniny osobný odkaz. Pripomína nám tým, že pre nás je to bežný deň, pre oslávenca je však tento deň špeciálny. Takto zatiaľ poslal 1762 správ.
Čo je na tom najlepšie? Na správy mu takýmto spôsobom odpovedalo až 70% ľudí, z toho niektorí vlastnou nahrávkou. Ako výsledok tejto snahy sa odohralo až tisíc konverzácií. Narodeninový experiment zafungoval. Ľudia naozaj ocenia, ak do komunikácie vložíte trochu snahy o niečo osobné. Jedna z osôb sa vyjadrila: „Pokiaľ ide o narodeninové správy, väčšina ľudí vám niečo napíše na nástenku, alebo vám zavolajú. Jedno video je však niečo úplne iné.“
Narodeninový experiment však skutočnosti nemá s narodeninami nič spoločné. Funguje to preto, že vo virtuálnej realite poskytuje ľuďom niečo skutočné. Potrebujeme skutočný kontakt, nie jedno kliknutie či lajk. Takýto malý experiment je začiatok, ktorý nám poskytuje možnosť hlbšieho spojenia a kontaktu.
Čo si o tomto experimente myslíte? Naberiete odvahu vyskúšať ho?
Pozri aj: List pre typické #InstagramovéDievča
thepowerofideas
Nahlásiť chybu v článku