A nemáme tým na mysli len partnerský vzťah, ale aj priateľské vzťahy, vzťahy s kolegami či s rodinou. Technika sendviča vám pomôže nastaviť v komunikácii potrebnú mieru priamosti a úprimnosti tak, aby sa to neobrátilo proti vám.
Základom sendvičovej techniky je predkladať svoj názor druhej osobe tak, aby ste povedali niečo negatívne, ale aj niečo pozitívne. Ideálne je, ak negatívnu informáciu, napríklad návrh na to, čo by sa dalo zlepšiť, zaradíte medzi dve pozitívne informácie, napríklad pochvaly za to, čo sa vám páči.
Ide o kreatívny spôsob vyjadrenia požiadavky bez toho, aby ste niekoho urazili. Takýmto spôsobom predostriete výzvu, ktorú ľudia akceptujú oveľa ochotnejšie, ako keby ste im jednoducho povedali, čo robia zle a čo treba napraviť.
Predstavte si napríklad, že chcete tráviť viac času osamote. V takom prípade poviete osobe, že ste vďační za jej neustálu oporu, pomohlo by vám však, keby ste sa nejaký čas mohli venovať sami sebe, aby ste potom mohli ďalej pracovať na vašom vzťahu. Žiaden vzťah nie je dokonalý a všetci z času na čas potrebujeme efektívne komunikovať svoje potreby.
Ako správne aplikovať sendvičovú techniku? Postupujte podľa nasledujúcich krokov:
Sústreďte sa na jednu vec
Emócie vôbec nie je jednoduché rozlúštiť, dôležité však je, aby ste sa sústredili len na jednu vec a jednu požiadavku. Nikomu nepadne dobre, ak ho zavalíte všetkými problémami, ktoré sa nahromadili za posledný rok. Najlepšie urobíte, ak sa sústredíte len na jeden problém a nebudete svoju požiadavku neustále opakovať.
Neberte si to osobne
Mnoho ľudí si akýkoľvek komentár na ich osobu vezme osobne a urazí ich to. Každý z nás pritom potrebuje na sebe pracovať, nikto nie je dokonalý a byť urazený tiež nikomu nepomôže. Je to síce náročné, keď vám však niekto predostrie návrh na zlepšenie, pokúste sa brať to ako podnet a motiváciu, nie ako urážku.
Nekričte
Niektorí ľudia sú na kričanie precitlivení, nikomu to však nepadne dobre. Ak budete na niekoho kričať, nič tým nevyriešite. Zaveďte si preto pravidlo, že budete veci riešiť v pokoji a s chladnou hlavou, bez zbytočného zvyšovania hlasu.
Nesnažte sa nikoho napraviť
Dve veci nemajú zmysel – snažiť sa vyhovieť každému a snažiť sa ľudí okolo seba „napraviť“. Stanovte si isté hranice a nedávajte rady niekomu, kto o to nestojí. Nedávajte inštrukcie, namiesto toho vyjadrite dôveru, že to dotyčná osoba isto zvládne. Každý má svoje problémy a zrejme ani vám by nepadlo dobre, keby vám niekto neustále hovoril, čo máte robiť a ako.
Nezabúdajte, komunikácia nie je len o vyjadrení vlastného názoru a očakávaní, že budú naše požiadavky splnené. K efektívnej komunikácii potrebujete predsa len o niečo viac.
Pozri aj: Týmto 10 veciam sa zďaleka vyhýbajte. Vytvárajú o vás zlý dojem a robia z vás podivína
themindsjournal
Nahlásiť chybu v článku