V škole nás často učia veci, ktoré sú nám absolútne nanič. Na druhej strane sa výučbe zručností, ktoré sú pre život nevyhnutné, venuje len minimum času. K nim nepochybne patrí aj umenie komunikovať. Každodenne prichádzame do osobného styku s množstvom ľudí, no vedieť úspešne komunikovať vie len málokto z nás. Možno práve preto pri komunikácii tak často dochádza k rôznym nedorozumeniam.
Toto je podľa odborníkov 10 najčastejších chýb v komunikácii, ktorých sa dopúšťame.
#1 Nevieme počúvať
Vedieť druhého človeka skutočne počúvať môže byť poriadna výzva. Mnoho ľudí netrpezlivo čaká na to, kým sa konečne dostanú k slovu a povedia to, čo je pre nich dôležité. Ak však chceme druhého človeka skutočne spoznať, oplatí sa nám držať jazyk za zubami. A načúvať. Je to základná komunikačná schopnosť, ktorá je nevyhnutná pre život.
#2 Kladenie otázok, ktoré nemajú až tak ďaleko od výsluchu
Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. No nie vždy je to naozaj tak. Ak zavalíme druhú osobu množstvom zbytočných otázok, bude sa cítiť veľmi nepríjemne. Preto treba spomaliť. Pýtať sa treba, no rozhodne to s kladením otázok nepreháňajte.
#3 Trápne ticho
Bežne sa dostávame do situácií, kedy sa nám vyčerpajú témy na rozhovor. Vtedy neraz nastáva trápne ticho. Môžeme ho vyplniť novými informáciami, o ktorých sme čítali. Aj preto stojí za to neustále si rozširovať obzory a ostať tak v obraze.
#4 Uspávanie hadov
Nie je dôležité len to, čo hovoríme, ale aj ako to hovoríme. Ak sme nadšení, rozprávame rýchlejšie. Pokúste sa naučiť hovoriť zreteľne, dostatočne rýchlo a jasne. Ak sa premeníte na uspávača hadov, podarí sa vám zaujať len málokoho.
#5 Prerušovanie
Je vyslovene nezdvorilé skákať do reči druhému človeku. Počkajte, kým dokončí príbeh či zážitok. Ak chcete povedať niečo dôležité, určite na to nezabudnete.
#6 Mať pravdu za každú cenu
Tak toto je vlastnosť, ktorá nepoteší nikoho. Ak máte pocit, že každého musíte za každú cenu presvedčiť o svojej pravde, hrozí vám, že čoskoro sa vám ľudia začnú vyhýbať. Nikto sa predsa nechce vedome púšťať do hlúpych sporov, ktoré nikam nevedú.
#7 Hlavná téma – samé negatíva
Mnoho ľudí sa vyžíva v negatívnych témach a tragédiách. V druhých ľuďoch vzbudia záujem a pozornosť, pričom všetkých naladia na negatívnu vlnu. Avšak nosič jóbových zvestí sa len zriedkakedy teší obľube.
#8 Čistá nuda
Ani donekonečna rozprávať o fascinujúcom životnom cykle črievičky papučkovej nemusí byť práve ten najlepší nápad. Skúste sa vyhnúť témam, ktoré všetkých unudia k smrti. Taktiež sa pri jednej téme nedržte polstoročie, ale skúste prejsť aj k iným oblastiam. Uvidíte, ako tým potešíte svojho spolubesedníka.
#9 Ja o koze, ty o voze
Dialóg je vzájomný rozhovor medzi dvomi ľuďmi. V žiadnom prípade by sa z neho nemal byť monológ, pri ktorom si každý melie o tom svojom. Preto sa nebojte reagovať na podnety vášho spoločníka. Len vtedy bude mať dialóg skutočný zmysel.
#10 Nebojte sa hovoriť
Mnohí ľudia sa tak boja, že niečo pokazia, že radšej ostávajú ticho. No každý má niečo, čím môže prispieť a obohatiť tak diskusiu či rozhovor. Treba len vyjsť zo svojho tieňa. A nebáť sa zlyhania.
positivityblog
Nahlásiť chybu v článku