Ocitli ste sa už niekedy v situácii, kedy ste robili niečo, čo ste nechceli – a to len kvôli niekomu inému? Pravdepodobne ste vtedy začali premýšľať, ako ste sa vlastne dostali až sem. Odpoveď je veľmi jednoduchá, niekto vás zmanipuloval bez toho, aby ste to vôbec vedeli.
Najčastejšie sa to deje v týchto 5 prípadoch, ktoré popísal portál Brightside.
#1 Manipulácia pri nákupoch
Niektorí predajcovia sú v presviedčaní skutočne majstrami. Veľakrát si kúpime niečo, čo naozaj nepotrebujeme, a to len kvôli tomu, že chceme byť súčasťou nejakej skupiny. Veľmi efektívne funguje napríklad veta typu “Mali by ste to mať, majú to predsa všetky mamičky na materskej/študenti/fotografi…”
#2 Opakovaná požiadavka
Ak niekoho požiadate o láskavosť/o nejakú službu a nevyhovie vám, svoje nároky trochu znížte a opýtajte sa ho to ešte raz. Tak napríklad, keď vám niekto nechce požičať 100 eur, opýtajte sa ho na 30 a keďže by sa cítil zle, keby vás 2x odmietol, pravdepodobne vám vyhovie. Tento trik ale mnohí zneužívajú.
#3 Sila záujmu
Ak nadobudneme pocit, že niekto sa o nás zaujíma, na čokoľvek sa dáme presvedčiť oveľa ľahšie. Ak sa vás teda predavač alebo predavačka v luxusnejšom butiku pýtajú na meno či na to, kde pracujete, môže ísť len o predstieraný záujem, ktorý vás má dohnať k drahšej kúpe.
#4 Prisľúbenie výhod
Je dokázané, že ak s niečím nesúhlasíme, veľmi ľahko sa dáme presvedčiť prisľúbením nejakých výhod. Pozitívna emócia je totiž vždy silnejšia a zvyčajne preváži tú negatívnu. Napríklad, ak váš partner chce, aby ste sa presťahovali do štvrte, ktorú naozaj nemáte radi, je možné, že sa vás bude snažiť presvedčiť hľadaním všetkých možných pozitív.
#5 Možnosť povedať “nie”
Možno by vás prekvapilo, akú obrovskú psychologickú moc má, keď nám dá niekto (hoci len zdanlivú) možnosť niečo odmietnuť. Spraviť tak môže vetami typu “Mohlo by to pre teba byť skvelé, ale rozhodnutie je, samozrejme, na tebe” či “Budem veľmi rád, ak to spravíš, ale samozrejme pochopím, ak sa rozhodneš inak” a podobne. Psychológovia uvádzajú, že takáto technika nám dáva slobodu a zdvojnásobuje šancu, že nakoniec povieme “áno”.
brightside
Nahlásiť chybu v článku