Foto: Photo by Tirachard Kumtanom from Pexels

Väčšina z nás už niekedy myslela na to, aké by bolo skvelé dokázať presvedčiť ľudí, aby urobili všetko, čo chceme.

Samozrejme, takto to nefunguje, každý jedinec má slobodnú vôľu a presviedčanie je schopnosť, ktorú sa treba naučiť, trénovať ju a vylepšovať. Aby ste niekoho presvedčili, je potrebné naplniť nielen svoje potreby, ale aj potreby toho druhého. To veľmi dobre vedia politici, rečníci či predajcovia. Ako sa teda zlepšiť v presviedčaní?

Článok pokračuje pod videom ↓

Teória amplifikácie

Táto teória sa sústreďuje na spôsob, akým podávate argument. Hovorí, že čím agresívnejšie argumentujete, tým viac sa postoj človeka upevní a je ťažšie ho presvedčiť. Okrem toho, je dokázané, že ak niekto svoj názor podáva príliš emocionálne, kognitívne zameraného človeka sa to takmer nedotkne a jeho názor to nezmení. Platí to však aj naopak, na emocionálne založeného človeka platia viac emócie, ako racionálne úvahy.

Konverzná teória

Konverzná teória je dôkazom toho, že aj menšina dokáže získať väčšinu na svoju stranu, dôležitá je však sebaistota, vytrvalosť a schopnosť zbaviť sa predsudkov. Nech je totiž väčšina akákoľvek veľká, vždy sa v nej nájde niekoľko jedincov, ktorí so svojou situáciou nie sú spokojní, no mlčia, pretože sa boja, že budú zo skupiny vylúčení. Keď sa však menšine podarí takýchto jedincov získať na svoju stranu, môže urobiť veľký pokrok.

Manipulácia informáciami

Osoba, ktorá manipuluje informáciou, ju zvyčajne skresľuje hneď niekoľkými spôsobmi – buď informáciu nepodá kompletnú, informácia nie je presná a pravdivá, informácia nie je relevantná a podobne. Jednoducho povedané, uchýli sa k lži, preto má verejnosť pochybnosti voči jedincom vo vyšších pozíciách.

Foto: unsplash

Priming

V prípade primingu ide v podstate o využívanie podprahových podnetov, kedy sa informácie využívajú na to, aby o nich ľudia začali podvedome uvažovať bez toho, aby vôbec mali pocit, že sú o niečom presviedčaní. Technika je efektívna najmä preto, že si ľudia jej vplyv často neuvedomujú.

Reciprocita

Reciprocita funguje na jednoduchom princípe, kde osoba zámerne niekomu pomôže, aby mala druhá osoba pocit zaviazanosti pomoc oplatiť. Pomocou môže byť čokoľvek – či už niekomu požičiate peniaze alebo mu venujete čas či naplníte inú potrebu.

Princíp núdze

Táto metóda je najčastejšie využívaná vo svete obchodovania. Predajcovia ponúknu zákazníkovi tovar s dodatkom, že k dispozícii je len limitovaný počet, alebo bude predávaný len obmedzený čas. Zákazník nadobudne pocit, že daný tovar je vzácny a urobí urýchlené rozhodnutie. Nebyť tohto nátlaku, možno by si kúpu lepšie premyslel a tovar napokon ani nekúpil. Často totiž takto nakupujeme aj veci, ktoré nepotrebujeme.

Efekt spáča

Efekt spáča hovorí o tom, že správa, ktorá má spočiatku slabú presviedčaciu schopnosť, môže časom zosilnieť. Takéto správy väčšinou pochádzajú zo zdrojov, ktoré ľudia nepovažujú za spoľahlivé. Keď sa však zdroj oddelí od správy, presviedčacia schopnosť narastá. Príkladom takýchto správ sú napríklad rady a odporúčania uverejňované na sociálnych sieťach.

Foto: unsplash

Sociálny vplyv

Sociálny vplyv spôsobuje, že človek zámerne či nezámerne zmení svoje správanie v závislosti od toho, čo je žiadúce. Ľudia sú tvory spoločenské a prirodzene sa snažia zapadnúť do istej referenčnej skupiny. Tento vplyv si taktiež často neuvedomujeme a svoje správane prispôsobujeme podvedome.

Aké techniky využívate pri presviedčaní vy? Dajte nám vedieť v komentároch.

psych2go
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov