Foto: Koláž (Interez.sk)

Tieto krajiny sú na tom vo vlakovej doprave lepšie, ako Slovensko.

Po minulom článku o uzbeckých vlakoch som si povedal, že vám predstavím ďalšie krajiny, ktoré sú podľa mňa na tom lepšie ako samotné Slovensko. Ak však máš pocit, že tu budem hovoriť o Japonsku, Francúzsku či o Nemecku, si na omyle. Zoberiem si do parády krajiny, o ktorých sa častokrát posmešne vyjadrujeme a myslíme si, že tam zastal čas.

Článok pokračuje pod videom ↓

Takisto ma hnevá, ako si naši politici myslia, že kvalitné a rýchle vlaky sú výsadou len bohatých krajín. Jasné, že veci sa tiež u nás menia, ale dáko veľmi pomaly. Pomalšie ako v týchto krajinách.

Irán

Moslimské krajiny dnes nie sú populárne. Keď niekto povie, že ide cestovať do tejto krajiny, vypočuje si posmešky. ,,Irán? Veď tí žijú v dobe kamennej,“ vypočul som si monológ Slováka počas jedného festivalu.

V Iráne nasadám na vlak Tehrán – Tabriz a idem lôžkovým vlakom. Už stanica v srdci islamskej republiky vyzerá lepšie ako hociktorá naša vlaková stanica. Všetko čisté, voňavé a usmiati pracovníci v miestnych bufetoch. Aj vysokorýchlostný internet, ktorý sa tu považuje za niečo absolútne normálne. ,,Veď žijeme v 21. storočí, nie?“ povie mi Ahmed.

Dnes som si kúpil lístok do prvej triedy, ktorý je drahší o 5 Eur oproti klasickému lístku. Nebudem písať o čistote kupé, lebo to by som sa opakoval. To, čo ma prekvapuje, sú služby. Výpravca v bielych rukavičkách, ktorý si zapíše môj lístok do svojho notesa a už sa nestane to, že sa spýta ,,pristúpil niekto?“ Dostanem zoznam filmov, ktoré by som si chcel pozrieť na miestnej obrazovke. Do toho neustále otázky od čašníkov, či by som si nedal čaj či kávu so sendvičom, ktorý je v cene. Toaleta a kúpeľňa je neustále čistená v 30 minútových intervaloch. A koľko vlastne stojí lístok v lôžkovom vlaku na tejto trase, kde prejdem takmer 700 kilometrov? 12 Eur.

Kazachstan

Foto: railways.kz

Na jednej strane sa hneváme, že si nás západ pamätá cez filmy ako Eurotrip či Hostel a nadávame na nevzdelanosť západniarov. Ale že my robíme to isté voči Kazachstanu, lebo sme videli film Borat… Každý si myslí, že ako je vtipný, keď si spojí tento film s krajinou, ktorá je v Strednej Ázii. Kazachstan sa topil v 90. rokoch vo veľkých finančných problémoch a bol na tom niekoľkokrát horšie ako my na Slovensku. Avšak pred pár rokmi investovali finančné prostriedky do modernizácie vlakov, ktoré sa tu premávajú 250 kilometrov za hodinu. To ste vo filme Borat nevideli, že? Nielen rýchlosť, ale aj presnosť je pre kazašské vlaky príznačná. Už ste niekedy išli v spacom vlaku pri takej rýchlosti? Takmer 1200 kilometrovú vzdialenosť prekonáte za pár hodín a lístok stojí 30 Eur. Už aj Kazachstan zistil, že ľudia si za kvalitu priplatia a hlavne nie je problém s návratnosťou financií.

Vietnam

Železnice vo Vietname začali budovať počas francúzskej nadvlády už v roku 1880. 278 staníc spája 2600 kilometrov koľajníc. Celkovo bolo vybudovaných 1790 mostov a 39 tunelov. Železnice sú napojené na čínsku sieť a takto sa viete prepraviť aj do hlavného mesta ríše stredu. Mimochodom, ak je človek veľmi dobrodružný, vlakom sa dostane aj z Bratislavy do Saigonu. Len treba mať veľa času.

Napriek tomu, že dnes vo Vietname lietajú letecké spoločnosti, ktoré ťa dopravia za smiešne sumy do vzdialeného Hanoja, ja si vyberám vlak a pôjdem cez 1700 kilometrov 2 dni. Chcem vidieť vietnamskú krajinu spoza okna a vidieť nekonečné ryžové polia. A ako to vo vlaku vyzerá? Pozri si video a vytvor si názor o „akože“ zaostalom Vietname.

A koľko to vlastné stojí? Cena na tomto úseku sa pohybuje od 39 do 59 Eur v závislosti od rezervačnej triedy.

Už si nemyslime, že sme pupok sveta a poobzerajme sa okolo nás. Pripusťme, že aj tie ,,zaostalé“ krajiny môžu byť v niečom lepšie ako my. Je krásne, že sme zvýšili rýchlosť na niektorých úsekoch na 160 kilometrov, ale ako sa tento úspech bude pozerať Kazach, pre ktorého je normálne ísť 250 km/h? Alebo ako sa bude cítiť Iránec, keď uvidí čistotu našich vlakov? Milujem Slovensko, ale to neznamená, že nemôžem vidieť veci aj kriticky. Ak nemáš nič proti tomu, posuň tento článok ďalej, nech sa dostane k tým ľuďom, čo sú zodpovední za dnešný stav.

Martin Navrátil precestoval viac ako 160 krajín sveta. Jeho blog Travelistan.sk je zdroj základných informácií pre všetkých cestovateľov
Uložiť článok

Viac článkov