Väčšina psychológov sa zhodne na tom, že farba výrazne ovplyvňuje to, ako vnímame isté situácie. Niektorí výskumníci tvrdia, že náš mozog si automaticky prepája farby s pocitmi, kým iní si myslia, že tento proces je naučený. Napríklad, červená farba je často spájaná s nebezpečenstvom. Môže ísť o automatické prepojenie, alebo sme si mohli červenú prepojiť s nebezpečenstvom v detstve, keď nás mama učila, aby sme nechytali do červena rozpálenú platničku sporáka. Isté však je, že každá farba má na nás iný vplyv.
Červená
Okrem už spomenutého, červená farba má aj svoje výhody. V roku 2012 vedci vykonali výskum, v ktorom porovnávali čašníčky v červenom oblečení s tými, ktoré mali odev inej farby. Ukázalo sa, že čašníčky v červenej dostali sprepitné v priemere o 14,6 až 26,1% vyššie, než čašníčky v inej farbe. Dôvodom je to, že červená farba zvyšuje sexuálnu atraktivitu žien. Ak sa teda cez víkend chystáte na rande, zvážte červené šaty.
Okrem atraktivity však môže červená zvýšiť aj rýchlosť reakcií. Výskum taktiež ukázal, že ľudia na červenú reagujú prudšie, než na iné farby. Táto farba však nemá len pozitívne účinky. U ľudí môže vyvolať úzkosť a výskumy ukazujú, že študenti, ktorí sú pred skúškou vystavení červenej farbe, podávajú horší výkon. Navyše, ak sa snažíte niečo predať cez internet, vyhnite sa umiestneniu produktu na červené pozadie, je totiž menej pravdepodobné, že to zákazník kúpi.
Oranžová
Táto farba je zaujímavá tým, že sa nespája s jedným konkrétnym pocitom, aj tak nás však ovplyvňuje niekoľkými spôsobmi. Po prvé, oranžová sa spája s pocitom tepla. Ak je teda miestnosť vymaľovaná na oranžovo, máme tendenciu predpokladať, že je v nej teplejšie, než v skutočnosti. Navyše, oranžová napomáha k relaxácii svalov. Okrem iného sa spája tiež s dobrými hodnotami. Obchody, ktoré majú oranžové logo, ľudia častejšie vnímajú ako tie, ktoré ponúkajú vysokú kvalitu a nízku cenu produktov. Podobne ako červená, aj oranžová sa do istej miery spája s nebezpečenstvom, avšak nie s okamžitou hrozbou. To je jedným z dôvodov, prečo na semaforoch, či cestných značeniach vidieť aj oranžovú.
Žltá
Žltá je farbou radosti, priateľskosti a otvorenosti. Psychológovia farieb, ako napríklad Eisman a Wright označujú žltú za najsilnejšiu farbu, keďže okrem spomínaných sa spája s emóciami, sebaocenením a kreativitou. Ľudia, ktorým bola prezentovaná žltá farba, najčastejšie pociťovali radosť. Aj preto je žltá zároveň farbou optimizmu, nádeje a smiechu, a všetci sme tak nejak šťastnejší, keď je krásny slnečný deň. Čo myslíte, mohol by to byť dôvod, prečo sú emotikony žlté?
Zelená
Krásna farba pokojného lesa, či toho zvýrazňovača, ktorý ste si kúpili v balení štyroch, ale ani ste sa ho nedotkli. Prosím nevyhadzovať! Psychológovia totiž prišli na to, že zelená zvyšuje kreativitu a spája sa s komplexným myslením, relaxáciou, sústredenosťou a pokojom. Keď myslíme na zelenú, väčšinou sa asociuje s prírodou a rastom, a ten rast vzťahujeme na seba, na svoj osobnostný rast. Vedci dokonca odporúčajú vyfarbiť pracovné priestory na zeleno, pretože zelená v práci zvyšuje produktivitu.
Svetlo modrá
Hovorí sa, že modrá je opakom červenej a po červenej je to druhá najštudovanejšia farba. Svetlomodrá je farbou pokoja a koncentrácie a zistilo sa tiež, že napomáha znížiť krvný tlak. Modrú si často spájame s otvorenosťou a mierom. Možno ste si všimli, že aj symbol mieru je čiastočne modrý. Zobrazuje bielu holubicu na modrom pozadí.
Tmavomodrá
Má podobný efekt ako svetlomodrá. Okrem upokojujúceho má však na naše telo a myseľ aj iné zvláštne účinky. V Japonsku napríklad namontovali do ulíc modré svetlo, lebo údajne znižuje kriminalitu, a taktiež na vlakové stanice, aby sa zredukoval počet samovrážd. V modro osvetlených uliciach klesla kriminalita o 9 percent. A inšpiroval sa aj Londýn, keď istý most natreli na tmavo modrú, aby tak zredukovali počet samovražedných zoskokov.
Fialová
Fialová farba je náročná na analýzu, keďže je kombináciou modrej a červenej, čo sú dve kontrastne pôsobiace farby. Jedna zo štúdií ukázala, že fialová spôsobuje, že miestnosť natretú touto farbou vnímame ako chladnejšiu. A ako opozitum k oranžovej, zvyšuje svalové napätie.
Ružová
Kedysi to bola výlučne dievčenská farba. Dnes je to farba šortiek každého druhého „frajera“. A čo sa výskumov týka, vedcov táto farba mimoriadne zaujíma. Výrazne totiž ovplyvňuje naše správanie. Jeden z výskumov dostal pomenovanie „ružové väzenie“. V roku 1797 skupina vedcov umiestnila väzňov do žuvačkovo ružových ciel. Väzni boli takmer okamžite menej agresívni a zrelaxovanejší. Výrazne u nich poklesol aj pocit frustrácie. V súčasnosti má 20 percent väzníc vo Švajčiarsku aspoň jednu ružovú celu, do ktorej umiestňujú mimoriadne neukáznených väzňov.
Okrem väzňov skúmali vedci vplyv ružovej aj u detí. Ukázalo sa, že ak sa dieťa nedokázalo upokojiť, a bolo umiestnené v ružovej miestnosti, po desiatich minútach v nej prestalo dieťa kričať a búchať. Niektoré dokonca zaspali.
Biela
Zrejme vás neprekvapí, že biela sa spája s nižšou mierou agresivity. Vedeli ste však, že muži, ktorí nosia biele oblečenie sú vnímaní ako atraktívnejší? Výskum z roku 2010 ukázal, že stačí, ak má na sebe muž biele tričko, aby bol príťažlivejší. Okrem toho je biela aj farbou čistoty. Aj to je dôvodom, prečo sú v nemocniciach väčšinou biele steny. Biela však má aj odvrátenú stránku. Vyvoláva nudu. V úplne bielej miestnosti je náročnejšie udržať pozornosť, než vo farebnej. Vedci preto odporúčajú, aby obchody boli farebné. Aj keď je biela istota, je to nuda.
Čierna
Čierna je farba, ktorou sa mnoho teenagerov snaží vyjadriť svoj hnev a starosti. Čierna je však absenciou farby. Deti sa čiernej boja a dospelí si myslia, že zoštíhľuje. Vedci dokázali, že čierna miestnosť zvyšuje produktivitu a ženy, ktoré sa obliekajú do čierne,j sú vnímané ako atraktívne a dobre oblečené. Zaujímavé však je, že táto farba zároveň zvyšuje mieru agresivity. Často sa spája so zlom a so smrťou a výskum z roku 1988 potvrdzuje fakt, že po vystavení čiernej farbe sa stávame agresívnejší.
Pozri aj: Vedci charakterizovali vlastnosti ľudí na základe farby očí. Sedia tieto popisy aj na vás?
listverse
Nahlásiť chybu v článku