Odmietnutie totiž nie je pre nikoho príjemné a strach z toho, že nás niekto odmietne, v sebe máme hlboko zakorenený. Nikto však nežije v uzavretej bubline a ak chceme prežiť a mať sa dobre, niekedy je nevyhnutné o tú pomoc predsa len požiadať. Túto nutnosť si uvedomujú aj odborníci na medziľudskú komunikáciu a vzťahy, majú pre vás preto takúto radu.
Možnosť slobodnej voľby
Keď chcete niekoho požiadať o láskavosť, je dôležité dať dotyčnej osobe najavo, že má možnosť slobodne sa rozhodnúť. Nikto totiž nie je rád, ak je zahnaný do kúta a má pocit, že niečo urobiť musí. Ak teda chcete niečo dosiahnuť, po predložení požiadavky nezabudnite dodať frázu:
Pokojne môžeš odmietnuť.
Zvyšuje sa tým sila persuázie, teda schopnosti presviedčania.
Guéguen a Pascual
Samozrejme, efektívnosť spomínaných fráz je overená aj vedecky. Odborník na komunikáciu Christopher Carpenter uverejnil ešte v roku 2013 v časopise Communication Studies vedeckú štúdiu, v ktorej využívanie tejto jednoduchej techniky popísal a aj odôvodnil. Vo svojej práci však priznáva, že nie je prvým, kto s týmto experimentuje. Píše, že ako prví začali s touto technikou experimentovať ešte v roku 2000 Nicholas Guéguen a Alexandre Pascual.
Môžete odmietnuť
Úlohou účastníkov experimentu bolo prejsť sa po jednom z francúzskych nákupných centier a požiadať náhodného okoloidúceho o niekoľko drobných mincí na lístok autobus. Účastníci boli rozdelení na dve skupiny, pričom jedna z nich mala len vysloviť požiadavku bez akéhokoľvek dodatku, kým druhá skupina mala na záver po požiadavke dodať frázu: „Ale môžete pokojne odmietnuť“. Zistenia boli vskutku zaujímavé, ukázalo sa totiž, že v skupine, ktorá používala spomínanú frázu, uspelo podstatne viac ľudí, a okrem toho dostali aj viac peňazí ako tí jedinci, ktorí mali len jednoducho požiadať o mince.
Na formulácii nezáleží
Carpenter si myslí, že dôležitú úlohu zohráva faktor možnosti slobodného rozhodovania. Vedci totiž experimentovali nielen s touto konkrétnou frázou, ale aj s rôznymi jej obmenami a ukázalo sa, že všetky boli rovnako efektívne. Dôležité je totiž verbalizovanie toho, že človek má na výber a ak sa tak rozhodne, môže povedať „nie“.
curiosity
Nahlásiť chybu v článku