„Ak vás ľudia majú radi, tak vás budú počúvať. Ak vám ale dôverujú, tak s vami budú obchodovať.“ Hoci tento článok nie je o podnikaní, citát svedčí o sile dôvery. Každý vzťah – osobný a profesionálny – závisí od vzájomnej dôvery. Vedci študujú fenomén dôvery už dlhú dobu. Znovu a znovu konštatujú, že ochota dôverovať inej osobe je silne ovplyvnená tým, čo druhý hovorí a robí. V tomto článku sa pozrieme na päť takýchto správaní – z ktorých všetky sú podložené vedeckými dôkazmi. Môžu vám pomôcť získať dôveru priateľov, spolupracovníkov či kohokoľvek iného.
#1 Mať príjemnú vôňu
Dobre, všetci vieme, že páchnuci ľudia nie sú „najprospešnejší“ na získanie dôvery. Naše čuchové zmysly totiž výrazne ovplyvňujú dôveru. Na podloženie tohto dôkazu bol uskutočnený experiment. Deväťdesiat ľudí bolo rozdelených do troch skupín – jedna skupina bola bez zápachu, druhá skupina mala pepermint a tretia levanduľu. Iní ľudia označili tých „s vôňou levandule“ za výrazne ochotných, milých a príjemných. Výskumníci vysvetlili tento jav jednoducho: levanduľa má utišujúci účinok. Zdá sa, že tento upokojujúci účinok môže vyvolávať pocity dôvery.
#2 Kopírovať reč tela
Aj tento znak bol zistený experimentálne a je úplne pravdivý. Ak kopírujeme reč tela iných ľudí, stávame sa pre nich prístupnejší, lepší a v ich očiach rozhodne stúpame vyššie a vyššie. Rovnako založené ruky či nohy, rovnaké pohyby či naklonenie hlavy teda môže byť kľúčové.
#3 Mať nejakých spoločných priateľov
Tento bod možno nie je tak ľahko ovplyvniteľný, ale ak máte s danou osobou nejakých spoločných známych, vyhrali ste. Len ako príklad uvedieme tento experiment z Facebooku. 80% jednotlivcov schválili žiadosť o priateľstvo, ak videli, že daná osoba už s nimi má nejakých spoločných priateľov. Len 20% akceptovalo žiadosť, aj keď neexistovali žiadni spoloční priatelia. Treba ešte niečo viac dodať?
#4 Ospravedlňujte sa s empatiou
Toto je zaujímavé. Niektorí z nás sa neradi ospravedlňujú, najmä ak sú presvedčení, že to nie je ich chyba. Možno by sme však mali prehodnotiť náš postoj, pretože to môže veľmi zlepšiť naše vzťahy, dokonca aj s cudzími ľuďmi. Výskumníci z Harvardu dokazujú, že ospravedlňovanie, dokonca aj to, ktoré nie je potrebné, je spôsob, ako získať empatiu a dôveru niekoho iného. Opäť raz, výskum na potvrdenie: mladý muž bol požiadaný, aby na vlakovej stanici – keď pršalo, oslovil 65 ľudí s tým, či mu nemôžu požičať telefón. Keď pred požiadavkou povedal: „Je mi to naozaj ľúto, že dnes je zlé počasie a prší,“ 47% ľudí mu dalo telefón. Keď to neurobil? Len 9%.
#5 Rozpaky sú na mieste
V štúdii na Kalifornskej univerzite profesor povedal mladému mužovi, že získal „skvelý výsledok“ na skúške. V zákulisí už samozrejme čakali vedci a zaznamenávali reakcie ľudí okolo seba. V prvej chvíli bol muž na seba hrdý. Vzápätí na to bol pomerne plachý, bol v rozpakoch a začal sa červenať. Spolužiaci, ktorí videli muža „reagovať hrdo“ zhodnotili, že takému človeku by verili menej, než tí, ktorí ho videli reagovať s miernou plachosťou a rozpakmi. Vedci teda prišli na to, že rozpaky sú pozitívnym sociálnym správaním, zatiaľ čo hrdosť má presne opačný účinok.
Pozri aj: Ľudia nevedia, že týchto 30 vecí robíte, pretože už máte zdravé sebavedomie
powerofpositivity
Nahlásiť chybu v článku