Foto: Photo by Sander Dalhuisen on Unsplash

Pokiaľ hovoríme o stravovaní, odborníci odporúčajú zlatú strednú cestu.

Samozrejme, fastfoody a polotovary nie sú príliš zdraviu prospešné, no to rovnako ani prehnané počítanie kalórií v šalátových listoch. Často si však doprajeme nezdravého viac ako treba a následne si sľubujeme, že nabudúce to už bude lepšie. Je však takmer isté, že nebude a vedci si myslia, že za to môže empatia.

Článok pokračuje pod videom ↓

Zákerná empatia

Predstavte si, že idete von a kamarát/ka si objedá horúcu čokoládu s obrovskou kopou šľahačky a ďalšou čokoládou a ďalšími dobrotami navyše. Vy ste si plánovali dať len čaj, no keď vidíte, čo si objednal/a kamarát/ka, zrazu pocítite nutkanie objednať si to isté. Prečo? Odborníci si myslia, že za to môže empatia.

Podvedome si totiž myslíme, že ak si druhý človek objednal niečo nezdravé a my si objednáme niečo zdravé, tá druhá osoba sa bude kvôli nám cítiť previnilo. Aby sme tomu zabránili, pridáme sa na nezdravú stranu. Veď čo človek neurobí pre dobrého priateľa.

Foto: unsplash

Altruistické pôžitkárstvo

Tento jav má dokonca aj pomenovanie a hovorí sa mu altruistické pôžitkárstvo. Hory čokolády teda nie sú prejavom slabej vôle, ale altruistického pôžitkárstva. Ako vedci k tomuto záveru došli?

Vedci na čele s Youjae Yi skúmali správanie ľudí v školskej kaviarni, a to tak, že si prezreli 649 účteniek, na základe ktorých zisťovali, aké nápoje si zákazníci objednávali. Pokiaľ boli zákazníci sami, polovica z nich zvolila zdravú alternatívu a polovica z nich skôr tú kalorickejšiu. Ak boli zákazníci vo dvojici, prví objednávajúci si taktiež v polovici prípadov objednali zdravú a v polovici nezdravú alternatívu nápoja.

Výrazný rozdiel však nastal v objednávkach tých jedincov, ktorí si objednávali ako druhí. Ak si prvý zákazník objednal nezdravý nápoj, rovnako nezdravý nápoj si objednal aj ten druhý až v 80 % prípadov. Ak si však prvý zákazník z dvojice objednal zdravý nápoj, bola len 60% pravdepodobnosť, že si zdravý nápoj objedná aj ten druhý. Nezdravé návyky teda kopírujeme omnoho viac ako tie zdravé.

Foto: unsplash

Prispôsobujeme sa

Vedci sa rozhodli, že po zaujímavých výsledkoch získaných v kaviarni zopakujú experiment ešte raz. 174 žien sa pýtali, čo by si objednali, keby si ich kamarátka objednala na večeru kalorický hamburger. Výsledky však boli podobné ako v kaviarni a ženy, ktoré si objednávali ako druhé v poradí, sa prispôsobili nezdravej voľbe kamarátky. Vedci sa pýtali aj na motiváciu k takémuto správaniu a ich predpoklady sa potvrdili, sme príliš empatickí a tak svoju voľbu prispôsobujeme druhej osobe.

Mnohokrát sa pôžitkárstvo spája s egoistickým správaním a potrebou uspokojiť vlastné potreby. Avšak v prípade altruistického pôžitkárstva je to presne naopak, dbáme viac na to, aby sme svojím rozhodnutím neublížili druhým. Najbližšie, keď sa vyberiete von s priateľmi, všímajte si, kto si čo objednáva. Možno zistíte mnoho zaujímavých vecí.

digest
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov