Samozrejme, fastfoody a polotovary nie sú príliš zdraviu prospešné, no to rovnako ani prehnané počítanie kalórií v šalátových listoch. Často si však doprajeme nezdravého viac ako treba a následne si sľubujeme, že nabudúce to už bude lepšie. Je však takmer isté, že nebude a vedci si myslia, že za to môže empatia.
Zákerná empatia
Predstavte si, že idete von a kamarát/ka si objedá horúcu čokoládu s obrovskou kopou šľahačky a ďalšou čokoládou a ďalšími dobrotami navyše. Vy ste si plánovali dať len čaj, no keď vidíte, čo si objednal/a kamarát/ka, zrazu pocítite nutkanie objednať si to isté. Prečo? Odborníci si myslia, že za to môže empatia.
Podvedome si totiž myslíme, že ak si druhý človek objednal niečo nezdravé a my si objednáme niečo zdravé, tá druhá osoba sa bude kvôli nám cítiť previnilo. Aby sme tomu zabránili, pridáme sa na nezdravú stranu. Veď čo človek neurobí pre dobrého priateľa.
Altruistické pôžitkárstvo
Tento jav má dokonca aj pomenovanie a hovorí sa mu altruistické pôžitkárstvo. Hory čokolády teda nie sú prejavom slabej vôle, ale altruistického pôžitkárstva. Ako vedci k tomuto záveru došli?
Vedci na čele s Youjae Yi skúmali správanie ľudí v školskej kaviarni, a to tak, že si prezreli 649 účteniek, na základe ktorých zisťovali, aké nápoje si zákazníci objednávali. Pokiaľ boli zákazníci sami, polovica z nich zvolila zdravú alternatívu a polovica z nich skôr tú kalorickejšiu. Ak boli zákazníci vo dvojici, prví objednávajúci si taktiež v polovici prípadov objednali zdravú a v polovici nezdravú alternatívu nápoja.
Výrazný rozdiel však nastal v objednávkach tých jedincov, ktorí si objednávali ako druhí. Ak si prvý zákazník objednal nezdravý nápoj, rovnako nezdravý nápoj si objednal aj ten druhý až v 80 % prípadov. Ak si však prvý zákazník z dvojice objednal zdravý nápoj, bola len 60% pravdepodobnosť, že si zdravý nápoj objedná aj ten druhý. Nezdravé návyky teda kopírujeme omnoho viac ako tie zdravé.
Prispôsobujeme sa
Vedci sa rozhodli, že po zaujímavých výsledkoch získaných v kaviarni zopakujú experiment ešte raz. 174 žien sa pýtali, čo by si objednali, keby si ich kamarátka objednala na večeru kalorický hamburger. Výsledky však boli podobné ako v kaviarni a ženy, ktoré si objednávali ako druhé v poradí, sa prispôsobili nezdravej voľbe kamarátky. Vedci sa pýtali aj na motiváciu k takémuto správaniu a ich predpoklady sa potvrdili, sme príliš empatickí a tak svoju voľbu prispôsobujeme druhej osobe.
Mnohokrát sa pôžitkárstvo spája s egoistickým správaním a potrebou uspokojiť vlastné potreby. Avšak v prípade altruistického pôžitkárstva je to presne naopak, dbáme viac na to, aby sme svojím rozhodnutím neublížili druhým. Najbližšie, keď sa vyberiete von s priateľmi, všímajte si, kto si čo objednáva. Možno zistíte mnoho zaujímavých vecí.
digest
Nahlásiť chybu v článku