Nanešťastie, nemôžeme si vyberať voľno kedykoľvek len preto, že sa nám práve nechce, pracovať jednoducho treba. Nakopnúť svoju produktivitu však niekedy vôbec nie je jednoduché. Týchto 7 psychologických trikov vám s tým však efektívne pomôže.
Každej firme by malo záležať na tom, aby boli zamestnanci produktívni a efektívni. To však nie je jednoduché dosiahnuť tak, aby bola spokojnosť na oboch stranách – aj na strane zamestnávateľa, aj na strane zamestnancov. Ako teda zabezpečiť, aby bola práca odvedená kvalitne, no zároveň tak, aby boli všetci spokojní?
Dbajte na demografiu
V organizácii sa málokedy nachádza homogénna skupina zamestnancov, väčšinou sa na pracovisku stretáva zmiešaná skupina ľudí, a to nielen čo sa pohlavia týka. Nájdete tu ľudí rôzneho veku, z rôznych kultúr, z odlišných miest a s mnohými ďalšími odlišnosťami. Neraz sa však stáva, že ľudia z rôznych skupín navzájom nedokážu vychádzať a efektívne spolupracovať. Vezmite si ako príklad rozdiely medzi mladou generáciou, tzv. mileniálmi, a staršou generáciou. Je pravdepodobné, že mladšia generácia bude dobre ovládať technológie, kým starší zamestnanci s nimi stotožnení byť nemusia. Je preto dôležité mať na pamäti správne zadelenie rôznych skupín zamestnancov.
Dosahovanie cieľov
Odborníci tvrdia, že na dosahovaní cieľov záleží viac ako na tom, aby si zamestnanci jednoducho deň čo deň plnili nejakú úlohu. Dokazuje to výskum vykonaný v roku 2013, v rámci ktorého 83 percent opýtaných odpovedalo, že uznanie za prínos spoločnosti pre nich znamenal viac, ako akákoľvek iná odmena. 70 percent dokonca priznalo, že ich uznanie poteší viac, ako finančná odmena vo forme bonusu. Okrem toho, výskum ukázal, že zamestnanci, ktorým sa dostáva uznanie, podávajú vyšší výkon, sú spokojnejší a je oveľa menej pravdepodobné, že dá taký zamestnanec výpoveď.
Odozva
Aby boli všetci spokojní, je dôležité nielen zhrnúť chyby a nedostatky na konci každého mesiaca, ale aj poskytovať odozvu vtedy, keď sa niečo udeje a je potrebné reagovať aj na dosiahnuté ciele. Okrem toho je dôležité, aby bola spätná väzba objektívna, len tak totiž môžete zamestnancov správne motivovať.
Zmysluplnosť
V súčasnosti pre mnohých zamestnancov peniaze už nie sú tou jedinou motiváciou, ktorá ich ženie vpred. Potreba len “prežiť“ pomaly ustupuje potrebe niečo zmeniť a zanechať po sebe vo svete stopu. Práve preto je čoraz dôležitejšie, aby mala práca pre zamestnancov zmysel. Pokiaľ totiž práca pre zamestnanca nie je zmysluplná, príliš to s produktivitou preháňať nebude.
Zapájanie zamestnancov
Pre zvýšenie produktivity je nesmierne dôležitá miera zapájania zamestnancov do života firmy. Prieskum Dalea Cernegieho ukázal, že na miestach, kde zamestnanci necítia funkčnú a emocionálnu spätosť s firmou, hrozí omnoho vyššia fluktuácia a strata nemalého množstva finančných prostriedkov. Ak chcete, aby boli zamestnanci spokojní a aby produktivita rástla, zabezpečte príjemnú firemnú kultúru a dajte najavo možnosť otvorenej komunikácie. Zamestnanec totiž potrebuje mať pocit, že môže niečo zmeniť a niečo dosiahnuť.
Flexibilita
V súčasnosti existuje veľké množstvo spôsobov, ako prácu spríjemniť a zvýšiť produktivitu. Medzi ne patrí napríklad aj možnosť práce z domu. Výskumy ukazujú, že zamestnanci, ktorým je umožnené pracovať z domu, sú až o 13 percent produktívnejší ako kolegovia, ktorí musia každé ráno dochádzať do kancelárie. Pochopiteľne, práca z domu nie je možná v každom zamestnaní, v niektorých povolaniach však moderné technológie túto možnosť poskytujú.
Prestávky
Každý z nás má svoje limity, a to po fyzickej i psychickej stránke. Aj keď to možno znie zvláštne, práve prestávky sú pri zvyšovaní produktivity mimoriadne nápomocné. Odborníci dokonca zistili, koľko času presne človek potrebuje, a ich odpoveď znie, že optimálnych je 52 minút práce a následne 17 minút odpočinku. Stačí trochu pohybu alebo sa na chvíľu venovať niečomu inému.
Čo myslíte, čo najviac podporuje produktivitu u vás?
enterpreneur
Nahlásiť chybu v článku