Dali ste si nejaké novoročné predsavzatie? Väčšina z nás pravdepodobne áno. Ako však všetci veľmi dobre vieme, väčšina novoročných predsavzatí zlyhá už po niekoľkých dňoch, v lepšom prípade týždňoch. Ako tomu predísť a ako zariadiť, aby sa vám ich podarilo dodržať?
S odpoveďou prišiel portál Curiosity, a to v podobe jedného skvelého psychologického triku. Bez ohľadu na to, či ste si predsavzali schudnúť, začať behať, prečítať každý týždeň 1 knihu či čokoľvek iné – vyskúšať ho môžete aj vy.
Sila sociálnych sietí
S najväčšou pravdepodobnosťou sa to stalo už aj vám. Niečo ste si predsavzali a 1. januára ste sa o to so všetkými podelili na svojom Facebooku či Instagrame. Potom prešli 2 mesiace, vy ste pre splnenie vášho predsavzatia nespravili vôbec nič, no napriek tomu ste so sebou boli spokojní – v očiach ostatných ste už predsa boli tým, kto ho dosiahol. Psychológovia nazývajú tento zvláštny fenomén “sociálnou realitou”.
Profesor psychológie Peter M. Gollwitzer z New York University podnikol v roku 2009 so svojimi kolegami zaujímavú štúdiu. Jej cieľom bolo zistiť, aký vplyv má prezradenie našich krokov a cieľov na náš následný výkon. To, čo zistili, bolo vskutku zaujímavé.
Podarilo sa im dokázať, že participanti, ktorí sa pred vypracovávaním vedomostných a zručnostných úloh podelili o svoje ciele s niekým iným, sa následne snažili menej. Bolo to presne preto, že keď o svojich cieľoch niekomu povedali, mali pocit, že ich už dosiahli.
Ak vám teda na dosiahnutí vášho novoročného predsavzatia na rok 2020 naozaj záleží, rada je veľmi jednoduchá – zatiaľ si ho jednoducho nechajte pre seba. Ľudia aj tak viac ocenia, keď sa im budete môcť pochváliť už s hotovým výsledkom – a nakoniec, budete mať aspoň o motiváciu viac.
curiosity
Nahlásiť chybu v článku